Hej!
Jag har bytt saaben mot en 205 gti -90 för att ha roligare i kurvorna i sommar. Jag har sökt runt på forumet och fått mig en bild av vad som skulle kunna passa mig i val av chassiekomponenter. Dock så behöver jag lite feedback för att veta om detta kommer att lira bra ihop. Jag hade mest tänkt använda den till vardags men det kommer definitivt att bli några banbesök under sommaren.
Jag har läst någonstans att man kan byta till 309 gti bakaxel och då få ökad spårvidd bak med 50mm. Stämmer detta och passar det bolt-on? Att även 309 gti bärarmar passar har jag läst och att detta bidrar till en goare camber fram. Är det något annat som jag måste modifiera då för att det ska funka? I fjädringsväg hade jag tänkt behålla original fjäderben men montera sänkfjädrar som sänker med 40mm. Sen justerbara sportdämpare bak av märket AVO. Sen starkare krängningshämmare fram och starkare torsionstavar bak (kan 23mm stavar passa mina behov?) Sen tänkte jag köra med original 15" fälgarna men skulle behöva lite råd på vilka däck som kan vara bra. En renovering av original bromsoken blir det nog och bättre belägg, sen såklart bromsvätska som tål högre temperatur.
Så vad har ni banracing killar för synpunkter på mina ideer och har ni några tips på vart jag kan få tag på vissa komponenter för rimliga priser?
Mvh David
Feedback till val av chassiekomponenter (205 GTI)
Feedback till val av chassiekomponenter (205 GTI)
Kör: 205 GTI -90 (svart)
Oooh... Snap!
Oooh... Snap!
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=35747 en bra sammanfattning
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
SMC 500 Wildcat -10
Från vad jag har hört så är det vettiga uppdateringar. Vill du finlira mer så höjdställbara coilovers att rekomendera, där du kan ställa lite mer, med höjden och rebound.
Om du ska på bakvagnen och byta bakaxel kan du passa på att smörja upp allt, för att få svingarmarna att röra sig fritt, för om det börjat rosta så sätter sig svingarmarna och du har ingen fjädring bak till slut. Du kan även byta bussningarna bak, för att minska släppgränsen för bakvagnen, men det står det mer om i den länk som Lillenok länkar till.
Kränghämmare bak kan du också byta, vet inte om det behövs med 309-axeln dock.
Om du ska på bakvagnen och byta bakaxel kan du passa på att smörja upp allt, för att få svingarmarna att röra sig fritt, för om det börjat rosta så sätter sig svingarmarna och du har ingen fjädring bak till slut. Du kan även byta bussningarna bak, för att minska släppgränsen för bakvagnen, men det står det mer om i den länk som Lillenok länkar till.
Kränghämmare bak kan du också byta, vet inte om det behövs med 309-axeln dock.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Re: Feedback till val av chassiekomponenter (205 GTI)
Det passar bolt-on och det verkar vara 36 mm som skiljer (?). Bry dig inte om det i första hand är mitt råd, du har antagligen för mycket grepp i bakvagnen ändå för balansen. Om man ska gå åt det understyrda hållet så är det vettigare att sätta fast bakvagnen ordentligt med stumma bussningar. De bakre är enklast och viktigast att byta och jag tror att det skulle funka att ha de främre original, men har inte sett det verifierat. Kolla med Marcus: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ussning%2AMacGyver wrote:Jag har läst någonstans att man kan byta till 309 gti bakaxel och då få ökad spårvidd bak med 50mm. Stämmer detta och passar det bolt-on?
Det funkar tydligen utan att byta till 309:ans drivaxlar, vilket annars vore logiskt. Men man ska nog se till att inte ha alltför mycket utfjädringsväg. Annars är det inget som behöver bytas.MacGyver wrote:Att även 309 gti bärarmar passar har jag läst och att detta bidrar till en goare camber fram. Är det något annat som jag måste modifiera då för att det ska funka?
Med original diameter på fjädrarna kanske du lyckas flytta in fjäderbenslagringen 5-10 mm, tillsammans med 7:ish mm från 309:ans länkarmar ger det kanske uppåt 1.5° negativ camber vilket ju är bättre än neutral camber, men sänkfjädrar är dock rätt mjuka, så det ställer krav på mer statisk camber. Stanna gärna på -30 mm med sänkfjädrar om du tänkt köra bana. Som Fnatte skriver, "coilovers" ger lite mer att labba med.MacGyver wrote:I fjädringsväg hade jag tänkt behålla original fjäderben men montera sänkfjädrar som sänker med 40mm.
Är väl lite part i målet där men jag tror det är ett prisvärt alternativ.MacGyver wrote:Sen justerbara sportdämpare bak av märket AVO.
Börja inte med det, se hur balansen blir efter övriga åtgärder först. Många kör med urkopplad framkrängare, men då med hårdare framfjädrar än sänkfjädrar iofs.MacGyver wrote:Sen starkare krängningshämmare fram
Med förhållandevis mjuka sänkfjädrar fram tror jag inte att det är en bra idé. Bilen skulle nog bli hysteriskt överstyrd.MacGyver wrote:och starkare torsionstavar bak (kan 23mm stavar passa mina behov?)
Wheelbase (se partnerlistan) har Toyo R888 till mycket bra pris, 195/50-15 för 860 kr/st (PSC-medlem). Eller så kör du på fjortontummare på bana, http://www.orionracing.se/ har Yoko A048 185/60-14 för 1077 kr/st.MacGyver wrote:Sen tänkte jag köra med original 15" fälgarna men skulle behöva lite råd på vilka däck som kan vara bra.
Motul RBF600 ger bra prestanda till bra pris, säljs mest i MC-butiker.MacGyver wrote:En renovering av original bromsoken blir det nog och bättre belägg, sen såklart bromsvätska som tål högre temperatur.
Lycka till!
EN 14497
klockrena modifieringar, men som pär säger, var försiktig med krängningshämmare fram, ta det i samband med ev. diffbroms (ex. quaife)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Hmm, ok. Angående bakaxeln så måste jag ändå byta då den jag har nu är rätt så slut, helt stum och ganska osmickrande camberlutning på bakhjulen, speciellt höger bakhjul. Så medans jag är i valet mellan 205 eller 309 bakaxel, vilket är mest värt om man ska modifiera lite mer i framtiden?
Blir det en stor kännbar understyrning med 309 bakaxel?
205'ans bakaxel verkar ju vara ganska eftertraktad då det är många som går sönder. Det gör det nog på 309 också men jag kan tänka mig at efterfrågan inte är lika stor på dessa så det vore nog lättare att få tag på en sådan.
Annars så är jag nöjd med svaren, nu vet man iallafall i vilken ända man ska börja.
/David
205'ans bakaxel verkar ju vara ganska eftertraktad då det är många som går sönder. Det gör det nog på 309 också men jag kan tänka mig at efterfrågan inte är lika stor på dessa så det vore nog lättare att få tag på en sådan.
Annars så är jag nöjd med svaren, nu vet man iallafall i vilken ända man ska börja.
/David
Kör: 205 GTI -90 (svart)
Oooh... Snap!
Oooh... Snap!
Grejen är väl att allt hör ihop. Den lösa bakvagnen har ju mycket med peggans körglädje att göra, men även med dess rykte att vara "bitsk" på gränsen. Om man bara tar bort medstyrningen bak, så tar jag ditt utlåtande med hull och hår utan att ha provat.Nik wrote:I mitt tycke så är styvare bakvagn ett krav så fort man har monterat solida bussningar, annars blir det mest bara trist och dött.
309-bakaxlar med skivor är nog inte vanligare, snarare tvärtom, iofs. Jag har inte parameter-testat 309- mot 205-bakaxel och jag har inte sett ngn sådan test heller. Så gå på det du hittar. Om du stannar vid 205-bakvagnen kan du replikera upplevelsen av en 309-bakvagn helt och hållet genom att montera 18 mm spacers. Stressar lager mer, men körupplevelsen torde vara densamma.MacGyver wrote:Hmm, ok. Angående bakaxeln så måste jag ändå byta då den jag har nu är rätt så slut, helt stum och ganska osmickrande camberlutning på bakhjulen, speciellt höger bakhjul. Så medans jag är i valet mellan 205 eller 309 bakaxel, vilket är mest värt om man ska modifiera lite mer i framtiden?
/David
Om du ändå går på en 309-axel, så tror jag trummor duger ganska bra i praktiken.
EN 14497
Mice Elf wrote:Wheelbase (se partnerlistan) har Toyo R888 till mycket bra pris, 195/50-15 för 860 kr/st (PSC-medlem). Eller så kör du på fjortontummare på bana, http://www.orionracing.se/ har Yoko A048 185/60-14 för 1077 kr/st.MacGyver wrote:Sen tänkte jag köra med original 15" fälgarna men skulle behöva lite råd på vilka däck som kan vara bra.
Går själv å funderar på vilket av just dessa två man skall satsa på.... (kan välja mellan 14x6 eller 15x7 fälgar) Känns som en övervägning mellan pris/livslängd. Om jag förstått det hela rätt så håller 048:orna längre och är något styvare i stommen medans R888:orna är billigare ?
Har jag förstått det hela rätt då ?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Kan inte svara på hur stommarna är, men annars har jag också hört detsamma. Har inte kört Toyo själv, dock.snillet wrote:Mice Elf wrote:Wheelbase (se partnerlistan) har Toyo R888 till mycket bra pris, 195/50-15 för 860 kr/st (PSC-medlem). Eller så kör du på fjortontummare på bana, http://www.orionracing.se/ har Yoko A048 185/60-14 för 1077 kr/st.MacGyver wrote:Sen tänkte jag köra med original 15" fälgarna men skulle behöva lite råd på vilka däck som kan vara bra.
Går själv å funderar på vilket av just dessa två man skall satsa på.... (kan välja mellan 14x6 eller 15x7 fälgar) Känns som en övervägning mellan pris/livslängd. Om jag förstått det hela rätt så håller 048:orna längre och är något styvare i stommen medans R888:orna är billigare ?
Har jag förstått det hela rätt då ?
EN 14497