Trim till 2,2i??

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
pugg_malmö

Trim till 2,2i??

Post by pugg_malmö »

Tjena! är ny på forumet men ingen ny Peugeot ägare.. Är lite små trött på motorn i min 406a och undrar om det finns något annat förrutom lustgas? (inte för jag inte villa använda det) ;)
Har tittat över motorn rent almänt som är i bra skick och insugsröret och grenröret verkar ha ganska bra fördelar om man ska turbo konventera, finns däremot säkert andra problem annars.. Ingen som har gjort en sådan konventering eller som känner någon som gjort det? eller kanske känner någon som gjort detta? finns det något annat man kan göra? Någon som vet vad för komp min motor har orginal? 8)
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Ingen som vet något om denna lilla motor? :lol:
fearthis

Post by fearthis »

kan kolla upp vad det är för komp i den när ja drar till garaget nästa gång..
10.01@236km/h
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Skulle vara fruktansvärt snällt! har inte redskap för att kolla kompen själv..:P någon som vet hur orgina koppling är på dem där 2.2orna?
fearthis

Post by fearthis »

nuså!! 5 år senare var ja i garaget å kollade upp.. det är 10.8:1 i komp på dem original..
10.01@236km/h
70'Anni

Post by 70'Anni »

Har du aldrig funderat på att leta upp en 406 med V6 istället? Kostar inte mycket mer, om ens något. Drar lite mer soppa framför allt i stan, men ger också helt annan prestanda och känsla.

Finns flera trådar om sexans för- och nackdelar, både vad gäller 194- och 210 hk-varianterna. Kostar lite mer att köra, smakar lite mer också... :D

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

70'Anni wrote:Har du aldrig funderat på att leta upp en 406 med V6 istället? Kostar inte mycket mer, om ens något. Drar lite mer soppa framför allt i stan, men ger också helt annan prestanda och känsla.

Finns flera trådar om sexans för- och nackdelar, både vad gäller 194- och 210 hk-varianterna. Kostar lite mer att köra, smakar lite mer också... :D

/Marcus

Kostar myyycket mera i försäkring och service...och ger inte jättemycket mera prestanda. 0-100 är det skilnad men inte i vardagskörning. 2,2 har bra vrid.

Är inte för inte som V6:n står lägre i pris än 2.2 av motsvarade årsmodell. Folk har inte råd med dom tyvärr.
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
70'Anni

Post by 70'Anni »

Visst kostar den mer att äga, men mer kostar mer så klart. Fyran fungerar säkert alldeles utmärkt, men det finns ju en anledning till att pugg_malmö vill trimma. Med sexan hade han inte behövt det! :D

/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

70'Anni wrote:Visst kostar den mer att äga, men mer kostar mer så klart. Fyran fungerar säkert alldeles utmärkt, men det finns ju en anledning till att pugg_malmö vill trimma. Med sexan hade han inte behövt det! :D

/Marcus

Sant, och iom att han kan få en V6 till fyndpris så kan det ju vara en sak att fundera på :)
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Jag hade trimmat oavsett vad.. :D Är det så roligt så klart man ska göra det.. Hittade slang som gick ner till oljetråget innan, mycket bra, slipper borra hål i tråget..;) men håller med om att v6an (specielt den på 210 hk) är fruktansvärt skön att köra.. var desperat av ny bil när jag köpte den jag har nu, annars hade de nog snarare blivit en turbo konverterad v6.. :P
Inget som vet något företag som säljer eller tillverkar packningar? skulle vilja sänka kompet något nu inför konventeringen som sker i sommar.. Förestan så om någon bor runt malmö eller brukar vara på strippen där så kommer bilen snart stå där men fullt bodykitt och nya fina 17 tummare..:)
fearthis

Post by fearthis »

sj funderade jag på att borra bort nitarna i 3 lagers packningen och be någon leserskära mellanplattan i lite tjockare stål i ca 2-3mm, kanske kan vara nåt för dej?
men iom ja hade ett par snurror liggande så blir det ett hopplock av ew10 & ew12 motorerna samt toppdecka den till rätt komp ist;)
åker iofs 406 v6 -01 till vardags & sååå roliga tycker jag dom inte är, men hyfsat bekväm att åka till å från jobbet i.. blir nog mkt roligare att överladda 2,2an..
anyway lycka till :!:
10.01@236km/h
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

Låter intressant med ditt hopplock! :D hämtade min nya snurra nu i veckan.. blir en orginal snurra till en saab 9-5. Men först och främst måste jag nog f*n komma på hur jag ska få ner kompet (ska fundera på det med packningarna).. bör väl ligga på ca 7,5 bar eller? Hur är det med registreringsbesiktning? brukar det vara godkänt med turbo helt plötsligt? :P kanske något tips också på hur man löser grenrörs problemet eller är enda alternativet att tillverka ett nytt?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Adapter eller helt nytt. Nytt är ju att föredra då det inte blir lika varmt och bygger inte lika mycket mottryck. Sen så finns det inget som säger att kompet måste vara så lågt som 7,5 utan det handlar mera om att du har bränsle så det inte spikar, men lägre komp är att föredra självklart.

Sen besikta MED turbo kan du redan nu glömma, så det är sula på originalgrejer igen som gäller, tyvärr.
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

tydligen (och vad jag har sett än så länge) så ska grenröret vara ganska bra redan som det är.. men får plocka av värmeplåtarna sen så man ser bättre.. att åka för vanlig besiktning vet jag att det inte är lönt men frågan är hur de blir om man reggar om den med effektökningen.. känner en som reggade om sin volvo från 760 med automat till en b20 som han sedan efter detta turbo konverterade och fick igenom också..
fearthis

Post by fearthis »

nja asså 406 2,2´s originalgrenrör är rätt fint och bygger knappast något mottryck, de hade du lätt kunnat använda om det fanns plats.. ska du ha en liten snurra får du nog plats mellan motorn & torpeden om du bygger eget grenrör.. alternativet är att göra ett adapterrör från grenrör till turbon & stoppa den där luftburken sitter original.. men då får du låååånga rör & de lär knappast hjälpa till med spoolupen på den, vore dock rätt smidigt;)

din bil är helbilsgodkänd = du får egentligen inte ens ändra ett skit på den så bes e bara glömma:)
10.01@236km/h
fearthis

Post by fearthis »

ang kompet vore de bra om du får ner det till ca 9.0:1 iaf men skulle inte gå lägre än 8.0:1 det finns ingen anledning... allt beror ju givetvis på hur mkt du har tänkt ladda, vilket bränsle du kör mm sen en riktig mappning, utan tillräckligt med soppa & rätt tändning så är du ganska rökt oavsett:)
10.01@236km/h
pugg_malmö

Post by pugg_malmö »

besiktningen kan skita på sig då..:P tur att där inte e mycket att modda på en sån fin liten motor..;) den här turbon jag fick tag på var faktiskt väldigt liten och smidig och där ser ut att vara gott om plats om få ner den! vad är rimligt att ladda med orginal motor? 0,4 som max eller?
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

fearthis wrote:ang kompet vore de bra om du får ner det till ca 9.0:1 iaf men skulle inte gå lägre än 8.0:1 det finns ingen anledning... allt beror ju givetvis på hur mkt du har tänkt ladda, vilket bränsle du kör mm sen en riktig mappning, utan tillräckligt med soppa & rätt tändning så är du ganska rökt oavsett:)

Jag har 10:6 och laddar c:a 1 bar... :D
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
fearthis

Post by fearthis »

hehe ja de e klart, med en riktig mappning & gärna tex e85 kan man komma undan med sånt.. men va ja läst om folk som turboladdat ew motorerna har många spruckit med originalkomp.. vet iof inte hur dom har gjort med bränsle/tändning.. ladade sj 0,7bar med 10,8:1 i komp på bf98 förrförra sommarn och de lirade fint, fast de var den mappad efter det åxå :)
10.01@236km/h
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Mjo...jag ska mappa min åxå nån dag.... 8)
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Post Reply