Ljudisolera dörrarna i en 206 3dr.
Ljudisolera dörrarna i en 206 3dr.
Hade tänkt ge mig på att ljudisolera dörrarna i puggen nu i påsk. Har redan bytt högtalare till DLS R6A så det är det sista kvar nu.
Har tänkt att använda bitumen plattor ifrån Meknomen men de har i lite olika tjocklekar.
Så frågan är vilken man ska använda. Ska man använda 1,5mm eller 4mm.
Får 4mm plattorna plats? Givetvis blir det ju bättre dämpning med de men kan de inte funka bra med 1,5mm? Ska man klä plåten i dörren alt bara dörrsidan in mot kupén eller båda två?
Den vita "skumplast" listen som sitter inne i dörren, e det bara o slita bort den? Vad har den för funktion?
Massor av frågor;)
Har tänkt att använda bitumen plattor ifrån Meknomen men de har i lite olika tjocklekar.
Får 4mm plattorna plats? Givetvis blir det ju bättre dämpning med de men kan de inte funka bra med 1,5mm? Ska man klä plåten i dörren alt bara dörrsidan in mot kupén eller båda två?
Den vita "skumplast" listen som sitter inne i dörren, e det bara o slita bort den? Vad har den för funktion?
Massor av frågor;)
| LuA | Peugeot 206 GTI -01 | Ängelholm |
Antar att det är den vita skumplasten som täcker hela dörrsidan du tänker på?
Det är en fuktspärr. Vet inte om man vågar ta bort den eller inte
Ska du fästa plattorna på "inner-dörren" får du nog svårt med 4mm-plattan... vet inte hur "mjuka" dom e iofs om dom formar sig?
Däremot i "ytter-dörren" finns det jättemycket plats och där får du lätt in 4mm!
Det är en fuktspärr. Vet inte om man vågar ta bort den eller inte
Ska du fästa plattorna på "inner-dörren" får du nog svårt med 4mm-plattan... vet inte hur "mjuka" dom e iofs om dom formar sig?
Däremot i "ytter-dörren" finns det jättemycket plats och där får du lätt in 4mm!
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Jepps det är den vita skumplasten jag tänker på. Då får jag jobba runt den.
Hade tänkt fästa plattorna på ytterdörren och inte på innerdörren, men så att själva dörren blir dämpad både från utsidan och insidan. Det var min tanke men det kanske räcker med att dämpa med 4mm i ytterdörren?
Hade tänkt fästa plattorna på ytterdörren och inte på innerdörren, men så att själva dörren blir dämpad både från utsidan och insidan. Det var min tanke men det kanske räcker med att dämpa med 4mm i ytterdörren?
Re: Ljudisolera dörrarna i en 206 3dr.
LuA wrote:Hade tänkt ge mig på att ljudisolera dörrarna i puggen nu i påsk. Har redan bytt högtalare till DLS R6A så det är det sista kvar nu.
Massor av frågor;)
R6A
Spontant känns det som att 4mm är för tjockt (tungt) för användning i dörrarna. 1,5 mm blir nog lagom.
Då det är dörrsidan som är den svagaste länken så förstärk den. Det är just resonansen i dörrsidorna som förstör mycket av ljudupplevelsen. Med tanke på hur mycket luft R6A kan sätta i rörelse är det ett måste!
LuA wrote:Mangie: Har du det bara i ytterdörrarna? Hur har du gjort med fuktspärren?
Blev det stor skillnad?
Jag har de i bagaget också. Någon fuktspärr tror ja inte de fanns i min bil.
Om de blev någon skillnad vet ja inte för ja testa inte utan MEN dörrplåt som skallrar fins inte i min bil. och 106an är ju inte känns för o ha den tjockaste plåten precis
"If in doubt, baile out"
LuA wrote:Jepps det är den vita skumplasten jag tänker på. Då får jag jobba runt den.
Dra bort den vita plasten försiktigt och lägg bituma ovanpå den, så får du den till perfekt passform. Inuti dörrarna kan du lägga vågad högtalardämpningsmatta för att minska resonanserna. Så gjorde jag iaf
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Gav mig på detta i helgen och det blev stor skillnad. Satte 4mm bitumen i ytterdörren (litet pussel) sen satte jag 1,5mm mot innerdörren. Nu låter det som en lite dyrare bil när man drar igen dörrarna:) Men framför allt så blev det stor skillnad på ljudet!
Tack för alla råd och tips!
Tack för alla råd och tips!
-
NilleJohanssson
Nickejohanz wrote:Kan ni förtydliga lite vad ni exakt menar med "innerdörr" och "ytterdörr". Vilket är vilket....har köpt mekonomens bitumen-plattor och tänkte ge mig i kast med att tysta dörrarna.
Tack på förhand!
"Innerdörren" är plåten i dörren som sitter närmast dig. "Ytterdörren" är plåten i dörren som är närmast vägen
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
-
NilleJohanssson
Jag är ganska säker på att de isåfall ska fästas på insidan av innerdörren, dvs på motsatt sida av fuktspärren om du förstår hur jag menar
Vad gäller mattan så behöver du ju inte sätta precis överallt, det räcker oftast att sätta det i mittenområdet där plåten är som tunnast och minst förstärkt.
Behöver ju inte heller ha nånting på balkarna som åtminstone på 206an går tvärs över 'ytterdörren'.
Mer matta försämrar ju inte ljudet, men det kan ju bli onödig vikt och kanske inte hjälper nånting.
Det är bara knacka runt lite med fingrarna så märker du var det behövs
Själva isoleringen om du ska sätta sådan sen, den kan du lägga överallt där du kommer åt i princip.
Se bara till så du fortfarande kan veva ner rutan utan problem
Vad gäller mattan så behöver du ju inte sätta precis överallt, det räcker oftast att sätta det i mittenområdet där plåten är som tunnast och minst förstärkt.
Behöver ju inte heller ha nånting på balkarna som åtminstone på 206an går tvärs över 'ytterdörren'.
Mer matta försämrar ju inte ljudet, men det kan ju bli onödig vikt och kanske inte hjälper nånting.
Det är bara knacka runt lite med fingrarna så märker du var det behövs
Själva isoleringen om du ska sätta sådan sen, den kan du lägga överallt där du kommer åt i princip.
Se bara till så du fortfarande kan veva ner rutan utan problem
Krille84 wrote:Jag är ganska säker på att de isåfall ska fästas på insidan av innerdörren, dvs på motsatt sida av fuktspärren om du förstår hur jag menar
Det går inte att lägga bituma så som du beskriver. Baksidan är långt ifrån jämn. Det bästa är att plocka av fuktspärren, använda den som mall och skära ut bituman 0,5-1cm cm större än fuktspärren. Sätt sedan tillbaka fuktspärren och sätt bituman ovanpå. Voilá, perfekt passform
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91