Har märkt på sista tiden att min 206a går ryckigt när jag håller jämn gas. Ver kar vara i lägre hastigheter, ungefär mellan 30-60 km/h. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
hej. vet inte va det kan va.. men jag har samma problem, har fått för mej att det är så när jag håller ca 2000 varv +-några hundra kanske.
märks tydligast när jag kör runt 50 km/h på fyran..
mycket tacksam om nån kunde komma med förslag på va det kan bero på.
Samma är det här i min 206RC det ´är någonting med luft tillförseln eller hård spännt rem.
Jag har försökt att dämpa varvtalet vid tomgång, genom att minska på diametern vid stora luft slangens smala till luftutsläpp för tomgångsregulatorn genom att placera en adapter som är smalare i diametern. Trodde ett tag att det var denna som blev fel men jag har länge mistänkt remdriften som onödigt hård.
Till detta kommer ju också ac´n som rycker lite.
Det jag har upplevt är att luft slangarna är väldigt känsliga vid div rörelser, jag har också kortat av en utav dem pg, a att den låg mer eller mindre böjd i original, det är svårt och skinskrapande på händer att komma åt med stora motorn men det blev bättre!
Hallå nu har det fixat sig väldigt bra i min bil, 2 dagar innan jag för 1:a ggr, skulle få bilen besiktigad gick det hål i avgasröret precis innan bakre uppböjningen vid bak axeln. Sedan blev ljudet mycket bättre samt kompressionen: det sitter en gigantisk ljud dämpare som täcker hela bak-delen på 206:an - det borde också då resultera i ett gigantiskt luft motstånd. Nå jag var ju tvungen att laga't. Hade precis för några år sedan inhandlat på Sollentunas 'Streetcars' Mässa ett Amerikanskt keram metaliskt knådbar lagnings - massa som kom till användning plus Aluminium tejp och silvertejp och slangkämmor 2st med tjock avkapat "bränsle - gummi" under dessa, för att motverka rost. Passade också på att med 'Torrt Molybden baserat smörjmedel' spraya resten utav rören, passar jätte fint att smörja hjulfästen ok, m.m. Så när jag trotts min försening till Besiktnings stationen ändå blev inkallad - de ville nog prova min RC, så blev det allmän kollektiv beundran! NÅ det jag ville komma till är att prova som jag med dels luft slangar och filter - tog ett tag bort pappers filtret och satt på ett runt nylon tyfon skydd som enda luft filter ner i burken! Efter langningen av röret verkar det som avgassystemet har blivit igenom blåst och kompressionen blivit s.a.s normalt, satte då också tillbaka pappersfiltret i och med besiktningen. Så att nu andas det bättre tycker jag och det ryckiga är borta.
Last edited by Rosens on Fri May 18, 2007 4:32, edited 1 time in total.
Är det månne någon som provat, som jag funderar på att ta bort original-dämparen och sätta dit ett rakare rör med en mindre ljud dämpare t.ex ett från 'Micro' dubbel ljud dämpare '2 rör´s Detta kanske inte klarar avgas restriktionerna. Sedan kan det ju också bli ett årligt besvär med att byta tillbaka, till original, men det är ju min förhoppning att kunna byta info i och med detta forumet.
Är det månne någon som provat, som jag funderar på att ta bort original-dämparen och sätta dit ett rakare rör med t.ex ett från 'Micro' dubbel ljud dämpare '2 rör´s Det kanske inte klarar avgas restriktionerna. Sedan kan det ju också bli ett årligt besvär med att byta tillbaka, till original, men det är ju min förhoppning att kunna byta info i och med detta forumet.