Öka effekten på mi16

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
dubbel

Post by dubbel »

Tack för all info och idéer, kommer ni på nåt får ni gärna ösa på med mer.
Nu har jag iaf lite att gå på. :D
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

dubbel wrote:Tack för all info och idéer, kommer ni på nåt får ni gärna ösa på med mer.
Nu har jag iaf lite att gå på. :D

De flesta på forumet är skeptiska till chip när det gäller sugmotorer. Har själv både positiv och negativ instälning till chiptrimning samt positiv och negativ erfarenhet. Testade 3 olika chip till XU9JAZ motorn (205 GTI), varav 1 av dem gav lite mer drag. Vad gäller XU9J4Z (Mi16) har jag 4:e testchipet i för tillfället.

Det första som jag beställde på Blocket till Mi16 gjorde att bilen snarare kändes slöare än original, det 2:a kom från en tysk firma och var heller ingen ahaa-upplevelse. 3:ggn gillt köpte jag ett chip från England av en kille som påstår sig trimma bilar till bl.a grupp N.

Nu började det hända det lite grejor efter ett tags inkörning, fick framförallt lite bättre bottendrag och en något häftigare topp. (Detta chip är dessutom till salu till en rimlig peng för den som vill testa)

Det senaste chipet och troligen det sista i raden (Franskt denna gången) köpt via en annons i Frankrike genom en fransk polare. Ger bra drag från botten för att sedan skjuta ifrån riktigt fint efter 4000 varv. Funkar bäst i kombination med de mods jag gjort på bilen såsom större trottelhus från en 605:a och Volvo V70 Turbo R spridare. Testade att sätta tillbaka originalchipet med de nya komponenterna men det funkade dåligt, K-lampan lös mer eller mindre hela tiden.

Vid 2,6 bar ger de nya spridarna 214cc som original, jag har ställt trycket till 3 bar med en FSE regulator och fått boxen att acceptera detta. Kommer i skrivandes stund inte ihåg vad det flödar vid det trycket. Ska bli intressant och se om bilen klarar avgasvärdena på besiktningen bara? Eller går igenom med den här motorn igen, blir andra gången gillt för min del att utsätta mig för denna besiktningstortyr.

Vad gäller bränsleförbrukningen så skiter jag i vilket, men den är i stort sett oförändrad jämfört med tidigare.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
dubbel

Post by dubbel »

el cacique
Har du någe erfarenhet av It's Funs chip?

Nån som vet nån bra bok eller internetsida som behandlar ämnet turbo samt gärna motorer i allmänhet?
Gärna på svenska.
Tompa123

Post by Tompa123 »

Går att chiptrimma vilket ger ca 15hk. Om du söker efter trim + 405 mi16 på google så finns det en "frågespalt" där han som svarar på frågorna säljer dem för 2500kr. Om du plockar katten så ger det 12-15 hk. Öppet luftfilter ger väl kanske max 5hk.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tompa123 wrote:Går att chiptrimma vilket ger ca 15hk. Om du söker efter trim + 405 mi16 på google så finns det en "frågespalt" där han som svarar på frågorna säljer dem för 2500kr. Om du plockar katten så ger det 12-15 hk. Öppet luftfilter ger väl kanske max 5hk.

Ren bullshit alltihop!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
danielr112

Post by danielr112 »

35hk plus. ja jävlar. synd att jag inte märkte det på min bil då.
är ju ändå 23% effektökning. och då borde ju bilen ha gått markant fortare

skulle mer tippa på att de ger 2hk. som mest.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Tompa123

Post by Tompa123 »

"Svar:
Ett är att chipa, du får ca 15 hk den vägen. Ett annat sätt är att ta bort katalysatorn, ett inte helt miljövänligt val men det ger ytterligare ca 12 hk."

http://www.sportbilen.se/visaspalt.php? ... lingtuning

Inte han jag menar som säljer chip (tror jag), utan en annan på en annan sån där fråga/svar-sida.
André V

Post by André V »

Tompa123 wrote:"Svar:
Ett är att chipa, du får ca 15 hk den vägen. Ett annat sätt är att ta bort katalysatorn, ett inte helt miljövänligt val men det ger ytterligare ca 12 hk."

Inte han jag menar som säljer chip (tror jag), utan en annan på en annan sån där fråga/svar-sida.

De där 12 katalysator-hästarna måste vara en av de äldsta och mest svåravlivade Mi16-myterna som finns. Utomlands finns en kat-lös variant som ger 160 hk, men denna har också annat motorstyrsystem och högre kompression. Att ta bort katen på en svensksåld Mi16 ger alltså inga 12 hk.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nik

Post by Nik »

André V wrote:

De där 12 katalysator-hästarna måste vara en av de äldsta och mest svåravlivade Mi16-myterna som finns. Utomlands finns en kat-lös variant som ger 160 hk, men denna har också annat motorstyrsystem och högre kompression. Att ta bort katen på en svensksåld Mi16 ger alltså inga 12 hk.

Däremot att höja kompet från 9.7:1 till 10.4:1 som det är på 160hk-motorn är ett betydligt bättre alternativ att närma sig de där +12hk!
Exakta skillnader på hästkraften är såklart ointressant och omöjligt att mäta, men kan man plusa 10 hästar på toppeffekten och öka effekten genom hela registret så är det såklart ganska intressant.. :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
André V wrote:

Däremot att höja kompet från 9.7:1 till 10.4:1 som det är på 160hk-motorn är ett betydligt bättre alternativ att närma sig de där +12hk!
Exakta skillnader på hästkraften är såklart ointressant och omöjligt att mäta, men kan man plusa 10 hästar på toppeffekten och öka effekten genom hela registret så är det såklart ganska intressant.. :)

Dessutom inte helt omöjligt att åstadkomma, eftersom 160 hk maskinen är ganska vanlig i vissa länder går det relativt smärtfritt att köpa beg kolvar+stakar från en sådan utan att det kostar skjortan inkl frakt. Torde bli väldigt billiga hästar.

Nu går ju iofsig operationen med att dela på motorn också på någon tusing i packningar m.m, å när man ändå är där byter man gärna vevlagren också skulle jag tro.

Så det är klart....

Men högre komp+vassare kammar och en injustering av dessa som nämnts ovan, så BÖR du kunna närma dig 165-170 hästar ? (förutsat att filter , avgas m.m. också matchar).

Men då är du nog uppe i närmare 20000:-, så........ 1000:- per hk stämmer fortfarande 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
gargamel

Post by gargamel »

sammanfattningsvis så är det billigare att köpa en 205gti16 istället för att hålla på trimma upp en mi16 ;) fast dem delar som utgör skillnaden (extraktorgrenrör, databox) kostar mer än ovan om du vill ha nytt. Om man nu väljer att tro på papprena så blir det detsamma effektmässigt.

kanske börja leta efter extraktorgrenröret begagnat? fast vad jag förstått så blir det ganska svårt att hitta.

har jag med gti16 samma förutsättningar om jag vill trissa upp min till 170-175 hk? Har funderat lite och får jag jobbet så kan det ev. bli en ny bil och börja skruva med denna, bra grund till något roligt projekt. dagdrömma går ju alltid...
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

gargamel wrote:sammanfattningsvis så är det billigare att köpa en 205gti16 istället för att hålla på trimma upp en mi16 ;) fast dem delar som utgör skillnaden (extraktorgrenrör, databox) kostar mer än ovan om du vill ha nytt. Om man nu väljer att tro på papprena så blir det detsamma effektmässigt.

kanske börja leta efter extraktorgrenröret begagnat? fast vad jag förstått så blir det ganska svårt att hitta.

har jag med gti16 samma förutsättningar om jag vill trissa upp min till 170-175 hk? Har funderat lite och får jag jobbet så kan det ev. bli en ny bil och börja skruva med denna, bra grund till något roligt projekt. dagdrömma går ju alltid...

Vissa GTI16 som togs in till sverige har ju redan 160hk motorn, är det en sådan i din ?, i så fall borde du med andra kammar, injsutering och eventuellt byte av spjällhus (har för mig att det är lite litet över 160hk ?) kunna nå 170hk iaf. Fast man vet ju aldrig hur mycket man hade från början i en "160hk specad" maskin :?
Hans Hellström

danielr112

Post by danielr112 »

beror ju på om man bänkar i d**** bänken :lol:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

daromer wrote:beror ju på om man bänkar i d**** bänken :lol:

Jag är inte övertygad om den bänkens "tveksamhet" förrän jag sett fler kurvor över körningar på den.
Hans Hellström

Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

snillet wrote:
daromer wrote:beror ju på om man bänkar i d**** bänken :lol:

Jag är inte övertygad om den bänkens "tveksamhet" förrän jag sett fler kurvor över körningar på den.

Räcker det inte me o säga att när brossan körde sin 406 v6 i bänken så tycker dom att han hadde 150 hästar ca.. o M@s hade väl något i regionerna runt 190.. att han har 190 i sin tvivlar jag inte det minsta på.. men att brossan skulle ha 150 hästar i sin bil som utlovas lämna 210 från fabrik.. de köper ja inte :P
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
m@s

Post by m@s »

:gogo: D*****s bänk - en överraskning varje gång! :wink:

(Snillet: jag har bromspapper fr förra året, du kan få kolla på kurvorna om du vill...)
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Tror vi har bromspappren kvar från samma tillfälle här med så kan ju scannas in vid intresse.. om vi hittar dom vill säga..
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag är intresserad :D, de e en hel vetenskap i sig med "tunga rullar" bromsbänkar.

Man ser ofta fort om man jobbat LÅNGT ut i kanten på beräkningarna, t:ex om något däck varit dåligt pumpat eller liknande vad jag förstått det hela som.

Alla som använder den typen av bänka regelbundet avråder från att se på någon annan siffra än den som plockats "vid hjulen". Förlustberäkningarna kan skifta rejält.
Hans Hellström

Loffas

Post by Loffas »

precis. m@s kanske hade 3.5bar i däcken :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet wrote:
Nik wrote:
André V wrote:

Dessutom inte helt omöjligt att åstadkomma, eftersom 160 hk maskinen är ganska vanlig i vissa länder går det relativt smärtfritt att köpa beg kolvar+stakar från en sådan utan att det kostar skjortan inkl frakt. Torde bli väldigt billiga hästar.

Nu går ju iofsig operationen med att dela på motorn också på någon tusing i packningar m.m, å när man ändå är där byter man gärna vevlagren också skulle jag tro.

Så det är klart....

Men högre komp+vassare kammar och en injustering av dessa som nämnts ovan, så BÖR du kunna närma dig 165-170 hästar ? (förutsat att filter , avgas m.m. också matchar).

Men då är du nog uppe i närmare 20000:-, så........ 1000:- per hk stämmer fortfarande 8)

Ja, det finns en hel del 160hk-maskiner i england fortfarande, så det är där man ska leta delar. Jag har köpt 4 lösa kolvar för 750.- från en firma där. Vad man ska med stakarna till vet jag inte? Det är flytande kolvbult med låsclips på 16v ;)

Kammarna är lika i motorerna, men 160hk-versionen har ett annat drev på insugskammen. Ett sånt drev går också att hitta i england, men ställbart drev är ju ännu bättre.

Databoxen skiljer säkert, men jag tror inte den är nödvändig att byta.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply