406 v6 Svag på låga varv
406 v6 Svag på låga varv
Hej
Nyss blivit Peugeotägare (406 3,0 -00). Har läst många av inläggen och känner igen en del elproblem, får väl se hur min bil klarar sig.
- Tycker att bilen nu ger sämre effekt på låga varv. Går rent och jämt genom hela registret men över ca 4000 varv går den bättre. Vet att den har bättre vrid vid högre varvtal, men som sagt det är stor skillnad på kraften vid låga varv. Tacksam för tips.
Mvh
Hans j
Nyss blivit Peugeotägare (406 3,0 -00). Har läst många av inläggen och känner igen en del elproblem, får väl se hur min bil klarar sig.
- Tycker att bilen nu ger sämre effekt på låga varv. Går rent och jämt genom hela registret men över ca 4000 varv går den bättre. Vet att den har bättre vrid vid högre varvtal, men som sagt det är stor skillnad på kraften vid låga varv. Tacksam för tips.
Mvh
Hans j
Går den ojämt också? Kan vara det kända tändspolefelet på V6orna. Har själv fått byta vid två tillfällen. Om man åker till någon som kan kolla bilens logg så kan man få fram vilken/vilka det är som ska bytas. Eller byta alla när man ändå håller på...
Men men, jag kan ha fel
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*
Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*
Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Så ska definitivt inte en 210 hk bete sig. Däremot kan den kicka tidigare i registret, man känner ibland tydligt att kamaxlarna ställer om sig. Framför allt med kall motor, känns lite som en turbokick.
Jag har bytt tändspolar vid tre tillfällen och aldrig upplevt trötthet på låga varv för att sedan piggna till vid 4000. Däremot går den lite ojämnt ett tag innan tändspolen ger upp helt. Men det kommer smygande, man märker det knappast.
Ett tips kan vara att koppla av batteriet (minuspolen) en stund och koppla in den igen. En Peugeot-mek kan säkert mer om detta, men ibland är moderna bilar som M$ Windows och behöver bootas om...
/Marcus
Jag har bytt tändspolar vid tre tillfällen och aldrig upplevt trötthet på låga varv för att sedan piggna till vid 4000. Däremot går den lite ojämnt ett tag innan tändspolen ger upp helt. Men det kommer smygande, man märker det knappast.
Ett tips kan vara att koppla av batteriet (minuspolen) en stund och koppla in den igen. En Peugeot-mek kan säkert mer om detta, men ibland är moderna bilar som M$ Windows och behöver bootas om...
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
70'Anni wrote:Innan du gör det, glöm inte att kolla så du har evt kod till bilradion! Vissa modeller kräver ju det om spänningen brutits.
/Marcus
Var hittar jag koden till bilradion? Är det den som står på plastkortet? Jag trodde att det var koden till nycklarna (om man behöver skaffa fler nycklar).
/HJ
lobster1 wrote:70'Anni wrote:Innan du gör det, glöm inte att kolla så du har evt kod till bilradion! Vissa modeller kräver ju det om spänningen brutits.
/Marcus
Var hittar jag koden till bilradion? Är det den som står på plastkortet? Jag trodde att det var koden till nycklarna (om man behöver skaffa fler nycklar).
/HJ
Jag vet faktiskt inte hur det är med originalradion, jag rev ut den direkt och satte in lite vassare prylar.
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni
Peggen wrote:Det var inte tändspolarna på min..utan den gav felkod på både
Lambdan samt Mappcensorn.. vilket tror ni man ska byta.? kanske räcker att byta 1 sak så blir den andra bra igen om det inte blir så så byter jag ju självklart båda utan tvekan.!
vore tacksam för hjälp,svar
Intressant. Vet iofs. inte vad Lambda samt mappsensor gör, men till att börja med, hur fick du reda på detta? Lämnade du in bilen på verkstad för felsökning, eller?
Ja precis jag var inne på Peugeot Verkstad och felsökte och fick upp dom här två sakerna då.och jag frågade vad han tyckte jag skulle byta..men det visst inte han själv knepigt..för jag fråga så eftersom jag tänkte om man byter lamda så kanske mappsencorn inte strular och tvärtom.
men behöver hjälp..för jag vill ha bilen gå som den ska gå.
men behöver hjälp..för jag vill ha bilen gå som den ska gå.
Hej
Bumpar upp frågan igen.
Hur har det gått för dig Peggen? Jag har skruvat en del i bilar, men det har varit äldre bilar, kan inget om lambda och mappsensor. Nån´som kan ge lite information eller en hänvisning till bra läsning?
- Jag har bara testat att tanka 98 oktan och slänga i lite bränsletillsats för att rengöra spridarna. Ingen större skillnad, tyvärr. Fortfarande mer komfort än sport över motorns karraktär.
/HJ
Bumpar upp frågan igen.
Hur har det gått för dig Peggen? Jag har skruvat en del i bilar, men det har varit äldre bilar, kan inget om lambda och mappsensor. Nån´som kan ge lite information eller en hänvisning till bra läsning?
- Jag har bara testat att tanka 98 oktan och slänga i lite bränsletillsats för att rengöra spridarna. Ingen större skillnad, tyvärr. Fortfarande mer komfort än sport över motorns karraktär.
/HJ
Jag har aldrig hört talas om att detta fel inträffat, men orkeslöshet på låga varv låter som om kammarna eller en kam kan ha fastnat på högvarvsläget.
Om jag har rätt för mig så sitter det ett typ ställbart kamdrev på insugskammarna som vippar mellan två lägen beroende på varvtal. Det kan inte uteslutas att detta är en "dum" anordning som inte ger felkoder om den strular.
Vet att BMW:s Vanos haft visst felutfall, men som sagt har jag inte hört om det på ES9J4:s kamjustering, men det kanske börjar visa sig nu efter 7 år?
Om jag har rätt för mig så sitter det ett typ ställbart kamdrev på insugskammarna som vippar mellan två lägen beroende på varvtal. Det kan inte uteslutas att detta är en "dum" anordning som inte ger felkoder om den strular.
Vet att BMW:s Vanos haft visst felutfall, men som sagt har jag inte hört om det på ES9J4:s kamjustering, men det kanske börjar visa sig nu efter 7 år?
EN 14497
En kompis, som numera kör Alfa twinspark 156 berättade om instruktioner han fått för sin bil. Han skulle alltså lossa batterikablarna en timme, sen ansluta kablarna, köra motorn i 30 sek, slå av motorn, starta igen nu köra motorn i 45 sek. slå av och till sist starta och ge sig ut och köra på väg ca. en timme och då köra på det sätt han vill att bilen ska bete sig. I hans fall ganska sportigt så han gasade på. Tanken med allt det här ska alltså vara att lära bilen hur man vill att den ska bete sig. Han bytte också lambda och luftmassemätare. Är nöjd med åtgärden. Han sa också att på Alfan kunde man ta loss en kabel på insuget för att köra utan att lmm var inkopplad, detta för kolla om bilen beter sig annorlunda och därigenom utesluta ev. felfunktion på lmm.
Min undran är nu om något av detta även gäller Peugeotens V6'or?
/Hans
Min undran är nu om något av detta även gäller Peugeotens V6'or?
/Hans