Soppa/luft-blandningen brinner för snabbt, dvs detonerar/spikar. Antar att ordet "spikning" kommer från ljudet vid detonation.
Blandningen skall brinna snabbt men inte för snabbt. Detonerar blandningen finns risk för att topppackningen går eller ännu värre att det blir hål i en kolv.
Nu vet jag inte om vi menar samma sak men jag skulle beskriva det som att bränsle/luft-blandningen antänds för tidigt, dvs innan kolven gått hela vägen upp.
båda grejerna är väl spikningar?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
svårt att säga. kan ju vara det men känns mer som en ofullständig tändning/misständning
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Följdfråga: Vad är det för fenomen när det spikar? vad är det för typ av ljud? Går bilen dåligt?
Det låter väl ungefär som om man spikar i metall, ett högt klingande ljud. Sägs det, jag har lyckligtvis aldrig hört det själv. Och jag hoppas jag slipper nu när motorn snart ska startas för första gången med okänt kompförhållande
Tja, en diesel har ju just det ljudet att det knackar som en gammal gubbkörd 240. Framförallt gamla 240 var väl känd för sina knackningar/spikningar vid segdraging på 4 eller 5an om det nu fanns en sån växel. Jag har även hört ett fräsande/sprött ljud när man ligger på gränsen för spikning.
Soppa/luft-blandningen brinner för snabbt, dvs detonerar/spikar. Antar att ordet "spikning" kommer från ljudet vid detonation.
Blandningen skall brinna snabbt men inte för snabbt. Detonerar blandningen finns risk för att topppackningen går eller ännu värre att det blir hål i en kolv.
Nu vet jag inte om vi menar samma sak men jag skulle beskriva det som att bränsle/luft-blandningen antänds för tidigt, dvs innan kolven gått hela vägen upp.
Njae, per definition behöver det väl inte vara en spikning egentligen. Om inte det höga trycket som uppstår leder till detonation så ja...
Dock blir det ju rätt otäcka problem ändå!!
Följdfråga: Vad är det för fenomen när det spikar? vad är det för typ av ljud? Går bilen dåligt?
Det låter väl ungefär som om man spikar i metall, ett högt klingande ljud. Sägs det, jag har lyckligtvis aldrig hört det själv. Och jag hoppas jag slipper nu när motorn snart ska startas för första gången med okänt kompförhållande
Tja, en diesel har ju just det ljudet att det knackar som en gammal gubbkörd 240. Framförallt gamla 240 var väl känd för sina knackningar/spikningar vid segdraging på 4 eller 5an om det nu fanns en sån växel. Jag har även hört ett fräsande/sprött ljud när man ligger på gränsen för spikning.
Det är möjligt.
Min främsta referens är folk som har problem med skenande laddtryck eller för snålt med soppa vid höga laddtryck. Dom brukar beskriva att det sista dom hög är ett "pingande" ljud
Just att man säger att det "spikar" har jag hört att det beror på att inifrån kupén låter det som om någon slänger en hink med spik eller grus mot torpeden.
Extremt knackande dieslar, mer än vanligt alltså, kan bero på en felande spridare.
hediis wrote:För att kyla oljan? Det blandas inte och så om du tänker på det
Poängen är faktiskt den omvända, att värma oljan till arbetstemperatur så fort som möjligt.
Är inte det bara en väldigt nyttig bieffekt ?
Jag har bara kört med min på, så jag vet inte hur stor kyleffekt den har. Får man tro vad som skrivs på 205gtidrivers.com är den till ganska stor nytta vid uppvärmning av oljan, men av liten betydelse när det kommer till kylning (dvs folk har helt sonika plockat av den och satt filtret direkt på blocket).
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
André V wrote:Jag har bara kört med min på, så jag vet inte hur stor kyleffekt den har. Får man tro vad som skrivs på 205gtidrivers.com är den till ganska stor nytta vid uppvärmning av oljan, men av liten betydelse när det kommer till kylning (dvs folk har helt sonika plockat av den och satt filtret direkt på blocket).
André V wrote:Jag har bara kört med min på, så jag vet inte hur stor kyleffekt den har. Får man tro vad som skrivs på 205gtidrivers.com är den till ganska stor nytta vid uppvärmning av oljan, men av liten betydelse när det kommer till kylning (dvs folk har helt sonika plockat av den och satt filtret direkt på blocket).
Vad gör man med anslutande slangar då?
Man plockar av hela sandwich-plattan, så får man 2cm extra utrymme vid filterbyte också