Har en 306 gti-98 som slukar bensin så jag blir utfattig
I början trodde jag först att det var för det var vinter, och det blev kallstarter och sånt.. Men det har hållt i sig nu och det blir värre och värre..
Jag kommer max 7 mil på 200 kronor sen måste jag tanka igen..
När jag köpte bilen drog den under litern/milen..
Vad kan det vara ? Automatchoken som spökar eller vad tror ni?
Jag kan inte hitta lekage någonstanns, ingen bensinlukt heller. Det försvinner inte när jag inte har bilen igång heller.
Haha ja inte ska den slurka 17-18 liter på 7 mil blandad körning
Norman wrote:Varvar bilen? Hur är din körstil? Kanske automat choken ja.. Hur mår motorn i övrigt?
Bilen varvar ingenting, väldigt jämn och fin tomgång.. Motorn är välskött och den går som en raket =)
Min körstil är normal.. Visst gasar jag på ibland men jag kallar mig inte direkt någon buskörare
Inga varningslampor alls lyser och bilen går alldeless utmärkt när den är varm..
Den bluddrar en aning när den är kall, och ryker.. Inte blåryker men den ryker lite väl mycket..
för skojs skull skruva loss ett tändstift ochkolla hur det ser ut..
luktar avgaserna obränd bensin?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Vi har också liknande problem med vårn bil.. Dricker för mycket bensin, vi bytade samtliga stift vilket drog ner förbrukningen mycket ..Sen hörde jag också att det kunde vara Tempraturgivarkontakten till insprutaren som är kass så motorn tror den är kall hela tiden. Vilket medför högre avgasvärden och förbrukning.. Men men
Jag har faktiskt hört samma grej, då var det en 406a. Jag tog det inte allt för seriöst då det låter som en tillfällighet men killen hade bytt stift (verkstaden ig.) och bilen hade minskat förbrukningen. Enligt honom då.
Är stiften sletna så krävs det ju lite mer soppa för att tända Men det gjorde faktiskt mycket på våran 605:a från ca: 1,5 - 1,6L/m till 1,1L/m - 1,2L/m
Dum fråga kanske men hur kollar man om lambdasonden är trasig egentligen?
Det kan föresten inte ha något med termostaten att göra att den slukar bensin menar jag?.. tänkte på det faktum att bilen aldrig överstiger 70 grader.. Oavsett om det är vinter eller sommar...
Är det inte så att lambdasonden skickar signaler om avgasernas värde/värme och där efter bestäms de hur vida tempen stiger?
är sonden trasig kanske den ger helt fel värden och då stiger inte tempen mer än till 70 grader?
eller har jag helt fel om de? jag ger de en vild gissning bara:P
ulf wrote:Det kan föresten inte ha något med termostaten att göra att den slukar bensin menar jag?.. tänkte på det faktum att bilen aldrig överstiger 70 grader.. Oavsett om det är vinter eller sommar...
Du har nog hittat orsaken till den höga bensinförbrukningen. Vattentempen ska ligga runt 80 grader. Byt termostat så ska du se att det blir skillnad. Den sitter med tre skruvar på höger sida av toppen om du står framför motorn.
hehe så korkad jag e, jag fick inte ha rätt denna gång heller:P hehe..
så eftersom termostaten är felande och inte öppnar till 80grader så tror motorn att den är kall? har jag rätt dårå?:) hehe
Supra wrote:hehe så korkad jag e, jag fick inte ha rätt denna gång heller:P hehe.. så eftersom termostaten är felande och inte öppnar till 80grader så tror motorn att den är kall? har jag rätt dårå?:) hehe
//Henrik
Problemet med en trasig termostat är att den står öppen hela tiden. Detta medför ju att vattnet inte blir tillräckligt varmt och databoxen får signaler att skjuta på mer bränsle för att "choka".