Benjamin wrote:Hur många sugmotorhästar blir det?
Var det inte så att BTCC-motorn har rekord i sugmotorhästar med sina ca 300hk med XU9/10-motorn?
Det lät iaf klart ambitiöst måste jag säga.
Går det att få se den om du har den hemma?
Jag är ju i Östersund ibland.
Inte riktigt

Opels C20XE plockades de lite över 330hk i BTCC med ett varvstopp på ca 9000! Och de är motorn som de plockades mest ur!
Ang trimning så är kostnaden offtast direkt påverkad av vilka kontakter du har och hur händig du själv är!
Jag t ex känner folk som kan borra blocket åt mig gratis, fräsa ur urtagen i kolvarna så jag kan plana toppen med gratis + lite annat! Jag vet folk som tar ca 4500-5000 för portning av en 16v topp. Ställbara kamdrev kan man allt som offtast göra av orginal dreven! Mekaniska lyftare kan man göra av hudraliska om man tänker till lite

osv osv osv
Själv har jag nu grejjer i garaget för att bygga en 2-230hk 8v 2 liters sugmotor av märket opel! Saker som jag betalat typ 3-4000 för allt som allt och kvar innan den startar kanske jag har 5-8000 i utgifter! De är en ökning på ca 100% i motoreffekt från orginalets 115! Så de GÅR trimma billigt också
Personligen vill jag slå ett slag för förgasare! Ett enkelt sätt att få ut effekt med och välbeprövat!
Sen ang din ekonomi så skulle jag satsa på filter, avgas enem kammar och unichippning! De landar på ca 10 000 och kan ge så mycket som 180hk på svänghjulet! (jag har hört uppgifter om en 205 mi16 som har just dom modsen och den effekten!) Lägger du på en mira fräsning av ventilsätena samt lite vassare kammar än de då du ändå är igång är nog inte 190hk omöjligt heller i så fall!