Klen handbroms v.b (ändrat rubriken)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
306S16

Klen handbroms v.b (ändrat rubriken)

Post by 306S16 »

Jag har bytt bromsskivor och klossar bak på min 306 S16 -94 men handbromsen tar skitdåligt. Jag har spänt vajern under mittkonsolen men det tycks inte bli bättre. Vänster bak låser sig nästan när jag spänner för mycket.

(1)
Går det att spänna vänster och höger försig? Hittar dock inget att skruva på än under mittkonsolen, som då styr båda vajrarna.
Jag har även luftat bak, men det gjorde ingen skillnad. Måste jag skruva ut kolven så det knappt går att få dit klossarna eller justerar det sig själv efter att ha fotbromsat lite först?

(2)
Har ett problem till som jag måste åtgärna också. Skruvarna för att fästa fast bromsskivorna gick av, samt en fick jag borra bort skallen på. Nu måste jag dels få bort den del som sitter kvar i hjulhuset samt fixa nya skruvar.
Vet någon vad det är för storlek och gänga på dessa skruvar?
Last edited by 306S16 on Mon May 14, 2007 20:55, edited 1 time in total.
danielr112

Post by danielr112 »

2. skit i dem

skivan sitter där när du spänner dit hjulet

1. är det andra oket kasst kanske? plocka ner och renovera eller köp nytt
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
BeEmWe

Post by BeEmWe »

M6 väl sitter där. Dom är billiga på peugeot, kanske 5 kr/st
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Dennis.S

Post by Dennis.S »

ähh, skit i skruvarna, det enda de är till för är att underlätta monteringen.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
306S16

Ombesiktigad

Post by 306S16 »

Hoj..
Nu har jag ombesiktigat och det blev totalt-bakslag på bakbromsen, både fot och handbroms. Fotbroms vb 1.1 hb 1.7
Det måste vara något knas med trycket på vänster bak. Någon som har någon idé på om det finns något att justera eller är det nya ok som gäller?
Kolven går inte att skruva ut mera. Armen för handbromsen kärvar något och går inte tillbaka helt, styr den även trycket om man fotbromsar, att det blir dåligt även där?
Nik

Post by Nik »

Rotten_to_the_core wrote:ähh, skit i skruvarna, det enda de är till för är att underlätta monteringen.

Precis!

Det man kan göra är att låta en bit av de gamla sticka ut efter man borrat bort skallen, så slipper man ägna en halvtimme på att hitta rätt hål när hjulen ska på igen...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Johan Jatko

Re: Ombesiktigad

Post by Johan Jatko »

306S16 wrote:Hoj..
Nu har jag ombesiktigat och det blev totalt-bakslag på bakbromsen, både fot och handbroms. Fotbroms vb 1.1 hb 1.7
Det måste vara något knas med trycket på vänster bak. Någon som har någon idé på om det finns något att justera eller är det nya ok som gäller?
Kolven går inte att skruva ut mera. Armen för handbromsen kärvar något och går inte tillbaka helt, styr den även trycket om man fotbromsar, att det blir dåligt även där?

För att handbromsen ska funka som den ska så måste handbromsarmen på oken gå tillbaka helt.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
306S16

Nu är allt nermonterat

Post by 306S16 »

Nu har jag plockat ner oken. Det visade sig att vänster ok inte hade fått någon olja, eller ytterst lite. Så då är det väl felsökning på varför då. Något tips vad det kan vara. Är det avlastningsventilen bak som gått sönder? Vet inte hur en sådan fungerar.
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

Du har PM
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Ventil???

Post by gorte »

Du har PM
306S16

Lyckad felsökning

Post by 306S16 »

Nu har jag satt på nya ok bak och olja kommer det från vänster bak, så det ska nog vara oki där endå. I med olja och pumpade fram och lufta systemet. Men men, ingen olja till oket. När vi tillslut fick upp trycket i systemet så hittade vi felet på vänster bak. Den rörliga bromsslangen som sitter fast på oket hade en spricka, inte konstigt att det tog tid att lufta samt att det oket inte hade tillräckligt tryck.
Så nu väntar jag på en ny sådan slang, som naturligtvis skulle var svindyr.
Tydligen så var det skillnad på vänster och höger slang, men är den värkligen special eller kunde någon annan slang passa där också?
danielr112

Re: Lyckad felsökning

Post by danielr112 »

306S16 wrote:Nu har jag satt på nya ok bak och olja kommer det från vänster bak, så det ska nog vara oki där endå. I med olja och pumpade fram och lufta systemet. Men men, ingen olja till oket. När vi tillslut fick upp trycket i systemet så hittade vi felet på vänster bak. Den rörliga bromsslangen som sitter fast på oket hade en spricka, inte konstigt att det tog tid att lufta samt att det oket inte hade tillräckligt tryck.
Så nu väntar jag på en ny sådan slang, som naturligtvis skulle var svindyr.
Tydligen så var det skillnad på vänster och höger slang, men är den värkligen special eller kunde någon annan slang passa där också?

själv går jag till biltema. tar med mig den gamle slangen och letar upp en som liknar den,.. ev 2 cm längre.. pröjsar 50kr och monternar skiten..

funkar på de flesta... sist hitta jag en opel slang som passa min peugeot...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har du olja i bromssystemet? :shock:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
306S16

Ny slang

Post by 306S16 »

Ny har jag bytt slangen och luftat, fyllt på olja, flera ggr. runt om. Men handbromsverkan v.b. får inte så mycket tryck så att det låser på grus. Har provat att spänna handbromsen regält men den låser bara h.b. mera då.

Jag har alltså bytta skivor, klossar, ok och nu även ytter bromsslang v.b. Vad fanken kan ja nu byta ut? Är det vajern som inte är helt ok eller är det avlastningsventilen?
danielr112

Re: Ny slang

Post by danielr112 »

306S16 wrote:Ny har jag bytt slangen och luftat, fyllt på olja, flera ggr. runt om. Men handbromsverkan v.b. får inte så mycket tryck så att det låser på grus. Har provat att spänna handbromsen regält men den låser bara h.b. mera då.

Jag har alltså bytta skivor, klossar, ok och nu även ytter bromsslang v.b. Vad fanken kan ja nu byta ut? Är det vajern som inte är helt ok eller är det avlastningsventilen?

har du haft ner oket och kollat om det funkar som det ska?

tror jag nämde det i början att det är viktigt att de är i bra skick...
306S16

Post by 306S16 »

Jag har ju precis satt dit nyrenoverade ok.
lumpan

Post by lumpan »

Har aldrig fått handbromsen att funka bra på en Peugeot, varken på mina 2 mi16 eller på T16en..

Skulle tro att T16en har likadana ok bak som du har, med fjädern på undersidan av oken till skillnad från mi16 som har den ovanpå.
trodde de skulle vara en bättre konstruktion men nja..

Går det igenom besiktningen bara så har jag varit nöjd.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
306S16

Tror att felet är löst

Post by 306S16 »

Idag plockade jag ner vänster bak igen för att justera kolven lite. Då fick jag se att bromsvajern var trasig på ett ställe. Japp mycket riktigt. När jag drar i handbromsen så ger sig vajern och den trycker inte ut kolven tillräckligt mycket för att det ska dra jämt mellan vb och hb.

Jag har aldrig bytt vajer förut. Måste jag plocka ner avgassystemet och skyddsplåten eller finns det något smidigt sätt?
306S16

Vilken skitkonstruktion

Post by 306S16 »

Dags igen att fixa handbromshe#v#tet som inte klarade besiktningen :(

Råkade dock ut för ett litet missöde. Handbromsarmen på oket kom för långt fram så fjädern och allt blev tokknas. Tog bort gummiskuddet och fixade tillbaka det, halvdant. Den fjädrar tillbaka ivf, men det är inte kraftigt nog att dra ut vajern helt, går att dra tillbaka ca 5mm till med handkraft.
Någon som har något bra tips att få dit fjädern, den lilla metallbiten och armstången i oken igen? Den sitter på plats nu ivf, men jag fick bara dit den undre delan av fjädern in i skåran på armstången.

Någon som har konstruerat om oken och satt en utanpåliggande fjäder som drar tillbaka armen?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jag har en extrafjäder på 405an.

Sätt en hyffsad fjäder över wiren innan du sätter wiren i armen. Mellan anhållet för höljet och armen alltså.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Post Reply