generatorproblem?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Sahlander

generatorproblem?

Post by Sahlander »

ibland blinkar laddningssymbolen på instrumentpanelen, är det ett tecken på att generatorn börjar ge upp? det är inte alltid som den gör så men det händer då och då iaf. tänkte jag skulle ta och provmäta, men nybörjare som man är, hur gör jag? tacksam för all hjälp :?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Kan nog vara kolen som börjar ta slut, dom är billiga att byta ut.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Sahlander

Post by Sahlander »

Johan Jatko wrote:Kan nog vara kolen som börjar ta slut, dom är billiga att byta ut.

okej! är dom knöliga att byta ut?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Njae, beror på vilken generator det är. Ibland så måste du byta både regulator och kol, dom brukar vara byggda i samma enhet i en del generatorer.
Vad är det för bil det gäller?
Ha motorn på tomgång och mät spänningen över batteriet, ska helst ligga på 13,5 till 14,5v. Om spänningen ligger lägre eller runt 12v så laddar inte generatorn som den ska.
Sahlander

Post by Sahlander »

Johan Jatko wrote:Vad är det för bil det gäller?
.

en 206 gti -00 är det som det gäller. glömde visst skriva det.
Sahlander

Post by Sahlander »

idag när jag åkte iväg så blinkade det lite då och då dom första kilometrarna. men efter ett tag slutade det igen och sen lyste inte lampan mer. nån som vet om det går att byta endast kolen i generatorn eller är det mer?
danielr112

Post by danielr112 »

Johan Jatko wrote:Njae, beror på vilken generator det är. Ibland så måste du byta både regulator och kol, dom brukar vara byggda i samma enhet i en del generatorer.
Vad är det för bil det gäller?
Ha motorn på tomgång och mät spänningen över batteriet, ska helst ligga på 13,5 till 14,5v. Om spänningen ligger lägre eller runt 12v så laddar inte generatorn som den ska.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Sahlander

Post by Sahlander »

igår mätte jag spänningen och med motorn av stängd låg den på ca 12,7 och på tomgång på 14,72. så det verkar okej som jag förstått det.

blinkandet började efter att bilen var inne på kamremsbyte, kan det ha ett samband kanske?

vidare förslag?

mvh
Patrik
danielr112

Post by danielr112 »

Sahlander wrote:igår mätte jag spänningen och med motorn av stängd låg den på ca 12,7 och på tomgång på 14,72. så det verkar okej som jag förstått det.

blinkandet började efter att bilen var inne på kamremsbyte, kan det ha ett samband kanske?

vidare förslag?

mvh
Patrik

låter konstigt. men visst glappkontakt ngnstans..
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
zilog

Post by zilog »

Jag har också kollat igenom min bil efter detta felet, men inte kunnat hitta något som varit fel. Fast mitt problem har varit lite av det omvända - min laddningslampa är konstant släckt, och den kan småblinka ibland om jag drar loss styrkabeln från generatorn, vilket ju inte känns helt tryggt då jag i teorin kan köra slut på batteriet utan att bli förvarnad om det.

Jag tror det enda sansade i sammanhanget är att acceptera att även en elektroningenjör står sig slätt mot fransmännens rödtjutskopplande.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

zilog wrote:Jag har också kollat igenom min bil efter detta felet, men inte kunnat hitta något som varit fel. Fast mitt problem har varit lite av det omvända - min laddningslampa är konstant släckt, och den kan småblinka ibland om jag drar loss styrkabeln från generatorn, vilket ju inte känns helt tryggt då jag i teorin kan köra slut på batteriet utan att bli förvarnad om det.

Jag tror det enda sansade i sammanhanget är att acceptera att även en elektroningenjör står sig slätt mot fransmännens rödtjutskopplande.

Drar du loss kabeln till varningslampan så förblir ju lampan släckt.

En grej som hänt mig är att det är ett intermittent fel i generatorn. Jag satte en multimeter i ciggtändaruttaget och startade upp bilen å körde en sväng.

Spänningen varierade mellan 11.4 volt och 18.6 volt :lol:, med lampan släckt hela tiden....

Jag anade att det var något skumt för belysningen varierade något när man körde på natten, samt att insprutningen fick "mongoryck". Iomed att bilen med originalsprutet (körde med det då) reglerar tomgångsvarvtalet för att hålla uppe batterispänningen (jo, står i manualen till sprutet) så åkte tomgången jojjo ibland utan synbar anlending.

När jag kopplade på multimetern såg jag helt plötsligt anledningen :!:

Detta fel kunde vara helt borta i flera mil. Så det är inte fel att mäta på olika varvtal m.m.

Skall dissikera den generatorn någon dag.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Sahlander

Post by Sahlander »

idag när ja startade bilen igen så lyste lampan som en klarröd käftsmäll igen, så jag stängde av, och kastade mig ur för att provmäta lite igen, idag hade jag 12.7 avstängt och sen på tomgången låg det på precis över 12? kolen ändå kanske? körde en sväng och tjoff, lampan slocknade och mätningen sa typ 14,7 igen.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag tycker att det tyder på kolen, de sjunger nog på sista versen. Så byt dom med det snaraste är ju ingen stor kostnad heller. Skulle det sen mot förmodan vara något annat så är det ju inte fel med nya kol ändå.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Man bör även se över släpringarna när man byter regulator/kol. Släpringarna är "kontaktytan" i generatorn som kolen ligger an mot och de slits nästan lika fort som kolen. Jag har iofs bara bytt regulatorn (med kol) på 306an och Berlingon.
Citroen Jumpy -98
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Hoppas nu bara att din regulator inte har kajkat ihop, då brukar ofta även diodbryggan (likriktare) ge upp kort efteråt...
Sahlander

Post by Sahlander »

det beställdes en bättre begagnad generator idag istället. fick bra pris på generator samt montering idag så det fick bli så. enklast :lol:
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Har varit med om att kolen har hängt sig. En smäll och så gick det igen! :p
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Sahlander

Post by Sahlander »

en vecka kvar till bytet nu. idag när jag ar ute oh åkte en sväng så la jag märke till en grej jag inte tänkt på tidigare, när jag åkt en stund så lampan slocknat så tändes den så snart jag trampade till lite på gasen, om jag åkte t ex 50 och gasade till upp till 60 så lyste lampan, men så snart jag släppte så slocknade den. börjar bli ltie fundersam om det verkligen är kolen. man kan ju bli lite galen av mindre. nån som varit med om nåt liknande?
Sahlander

Post by Sahlander »

sitter det nån givare eller nåt relä eller så som kan spöka?
Sahlander

Post by Sahlander »

generatorn är nu bytt och resultat är NADA skillnad. samma problem kvarstår. är det ingen här som har nåt förslag på vad som kan vara probemet? gamla generatorn är testad och det är inga fel alls på den. jag börjar bli smått galen nu!
Post Reply