Oljeläckage XU10J4
- Johan Jatko
Uppdaterad
Kamrem &drivrem (har bytt nyss, men det måste väl bytas igen, eller)
Sotningssats
Packningar till tändstiftsbrunnarna
Beggad växellåda
Vev- och ramlager (man kan väl beställa i standarddimension?)
Ny oljepumpskedja, ev fjäder och kolv
Nytt lager till stödlagret på drivaxeln (höger sida)
Packboxar, utgående axlar från växellådan
Packning till oljeröret som går på baksidan av motorn
Nya sträckbultar till toppen
Tändstift
Lite frågor:
1:Kan man beställa vev- och ramlager i standarddimension?
2:Är det lika att byta kamrem och drivrem igen efter efter någon någon månads bruk?
3: Något bra sätt att kolla oljetrycket på? Har hört av en bekant att man kan lägga i en växel och långsamt släppa upp kopplingen tills motorn dör. Oljelampan ska inte slockna förrän motorn har stannat. Går det att tillämpa?
Kamrem &drivrem (har bytt nyss, men det måste väl bytas igen, eller)
Sotningssats
Packningar till tändstiftsbrunnarna
Beggad växellåda
Vev- och ramlager (man kan väl beställa i standarddimension?)
Ny oljepumpskedja, ev fjäder och kolv
Nytt lager till stödlagret på drivaxeln (höger sida)
Packboxar, utgående axlar från växellådan
Packning till oljeröret som går på baksidan av motorn
Nya sträckbultar till toppen
Tändstift
Lite frågor:
2:Är det lika att byta kamrem och drivrem igen efter efter någon någon månads bruk?
3: Något bra sätt att kolla oljetrycket på? Har hört av en bekant att man kan lägga i en växel och långsamt släppa upp kopplingen tills motorn dör. Oljelampan ska inte slockna förrän motorn har stannat. Går det att tillämpa?
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Johan Jatko wrote:
Lite frågor:
Lagren går utmärkt att beställa i std.-dim, du får det om du inte säger till om överdimension.
Har kamremmen bara gått nån månad så är det lika bra att återanvända den. Finns ingen anledning att slänga bort hela och oslitna grejer.
Att kolla oljetrycket på det sättet låter lite oproffsigt... Men visst, nån indikation på att det inte är helt kasst är det ju. Jag hade nog hellre kopplat på en mätare isf. Fast åas. finns det väl inte nån anledning till att det ska vara dåligt?
tråd om oljetrycksgivare
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ght=givare
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ght=givare
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
drivremmen behöver du inte byta förrens den e full av sprickor kamremmen kan du använda igen om du vill
axiallager kan också va bra o byta om du ändå ska plocka ner hela motorn skadar inte o byta dom iaf dom e inte så dyra iheller, för d sitter väll axiallager på xu10?
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

205GTI-88 wrote:2:Är det lika att byta kamrem och drivrem igen efter efter någon någon månads bruk?
drivremmen behöver du inte byta förrens den e full av sprickor kamremmen kan du använda igen om du vill![]()
axiallager kan också va bra o byta om du ändå ska plocka ner hela motorn skadar inte o byta dom iaf dom e inte så dyra iheller, för d sitter väll axiallager på xu10?
Med tanke på att kamremmen inte kostar mer än ca 120.- skulle jag bytt den oavsett om den inte suttit där länge.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:205GTI-88 wrote:2:Är det lika att byta kamrem och drivrem igen efter efter någon någon månads bruk?
drivremmen behöver du inte byta förrens den e full av sprickor kamremmen kan du använda igen om du vill![]()
Med tanke på att kamremmen inte kostar mer än ca 120.- skulle jag bytt den oavsett om den inte suttit där länge.
Var hittar du en kamrem till 16v som kostar så lite? Jag betalar med rabatt ca 400:- för en gatesrem.
Benjamin wrote:205GTI-88 wrote:axiallager kan också va bra o byta om du ändå ska plocka ner hela motorn skadar inte o byta dom iaf dom e inte så dyra iheller, för d sitter väll axiallager på xu10?
Vilken axel lagrar de lagren?
2ans kolv om ja inte minns helt fel
405t16x4 - T04E IC i fronten
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

- Johan Jatko
Vid ett av ramlageröverfallen finns det på var sida om ramlagerytan fyra slags glidlager som har till uppgift att hålla lullen på vevaxeln axiellt.
Av de bilder du fick av mig finns det tyvärr ingen bild på dem men på en av bilderna över vevaxeln ser du på bild DSC01701.JPG att det är en blank yta där i gjutningen där motvikten sitter.
Jämför med en bild på ett annat ramlager så ser du att motsvarande yta är skrovligt.
I min motor var dessa inte slitna ett dugg btw.
Av de bilder du fick av mig finns det tyvärr ingen bild på dem men på en av bilderna över vevaxeln ser du på bild DSC01701.JPG att det är en blank yta där i gjutningen där motvikten sitter.
Jämför med en bild på ett annat ramlager så ser du att motsvarande yta är skrovligt.
I min motor var dessa inte slitna ett dugg btw.
- Johan Jatko
Ok, då vet jag!! Då kanske man beställer ett sådant också, men det beror på vilket humör min ekonomi är på.
Har funderat vidare på det där med AC:n, och jag vet om att det är en mikroskopiskt liten läcka i systemet (funkar nu 3:e sommaren i rad), men jag tror ändå att jag ska tömma systemet så det blir lättare att komma åt när motorn ska i och ur.
Har funderat vidare på det där med AC:n, och jag vet om att det är en mikroskopiskt liten läcka i systemet (funkar nu 3:e sommaren i rad), men jag tror ändå att jag ska tömma systemet så det blir lättare att komma åt när motorn ska i och ur.
- Johan Jatko
Ja, nu så vart växellådan beställd iaf. Fick tag på en som gått 3080 mil för 3000:- plus moms och frakt. Med lite tur så blir det utan moms, men tillsvidare så räknar jag inkl moms. Först ville dom ha 4000:- exkl moms, men fick ner priset till 3000:- iom att lådan stått där sedan -97...
Känns ändå som om man har gjort en bra affär, kan väl inte ha hunnit hända dess mer med lådan under den korta körsträckan?
Har även beställt packningarna till tändstiftsbrunnarna.
Känns ändå som om man har gjort en bra affär, kan väl inte ha hunnit hända dess mer med lådan under den korta körsträckan?
Har även beställt packningarna till tändstiftsbrunnarna.
- Johan Jatko
- Johan Jatko
- Johan Jatko
Kollade med peugeot; ca 850:- /cylinder.
Autofrance: 320:- per cylinder.
Rätt stor skillnad mao. Återstår att se om jag bestämmer mig för att beställa dom också.
Beställde sotningssats, vev- och ramlager, axiallager, sträckbultar och dp-packning, kostade 2200:- hos autofrance.
Hade inte ens fått sotningssatsen om man köpt från peugeot...[/quote]
Autofrance: 320:- per cylinder.
Rätt stor skillnad mao. Återstår att se om jag bestämmer mig för att beställa dom också.
Beställde sotningssats, vev- och ramlager, axiallager, sträckbultar och dp-packning, kostade 2200:- hos autofrance.
- Johan Jatko