Ja det blev några varv till slut för mig också, även om kvoten banåka (7-8 mil?) över transport (80 mil) kunde va rit högre...
Kom inte i säng förrän vid tvåtiden inatt och hade lagt ner detta, men när jag vaknade 8:15 och kände mig hyfsat pigg började jag fundera igen och kunde inte somna. Ringde Kraft och kollade om det var OK med sen ankomst, vilket det var. 9:15 lämnade jag garaget med allt jag behövde för bl.a. byte av bromsvätska... utom 11:ans nyckel till nipplarna kom jag på efter ett par mil.
En tankning och ett Biltemabesök hanns med på färden också. Men framkommen blev det 25 minuter "leta nyckel" (11:ans) till tio minuters mek.
Ingen från PSC hade en sån och det tog tre HPC-verktygslådor innan det dök upp en också.

Apropå verktyg så lånade pigel en spärrnyckelsats av någon som tydligen blev kvar där, men ngn psc:are tog hand om den iaf.
406:an har ju blivit "av-brembofierad" och jag kör på vanliga belägg eftersom det inte var tänkt att jag skulle köra mer bana med den, så jag insåg att bromsdepartementet skulle vara lite underbemannat trots viss förstärkning av RBF600 i burken. Beläggen är Remsa från Meca och det står på kartongen något om att de är förvärmda och inte ska behöva inbäddning, något som visade sig inte stämma.
Efter 1.5 varv med Arne L i passagerarstolen så utspann sig följande konversation inför Mjölby-svängen (efter långa rakan) med anledning av att jag betedde mig konstigt med bromspedalen:
Arne: Vad håller du på med?
Pär: Jag har inga bromsar.
Pumpade och kände att det iaf tog om man tröck till ordentligt, så det behövdes inga sladdmanövrer (vilket nog inte är så överdrivet lätt i en 406 hursomhelst) e dyl för att ta ner farten. Jag åkte ut på landsvägen och körde inbäddning och efter det verkade bromsarna kunna funka rätt OK, men det tar mer än de ca 15 varv till som jag hann med för att få koll på det och börja lita på bromsarna.
Så det blev några varv med hjälp av försiktig körning men med bestämd bromsning och en hel del motorbroms efter rakan innan soppan började ta slut i högerböjarna. Fick full motorbroms i hårnålen utan att det riktigt var meningen och det var slutkört.
Det var bra att få lite tips av Arne, speciellt att hålla ut första tangeringspunkten i Parisen, vilket jag nog fått klura en del på annars. Resten av banan verkar ändå vara ganska "rätt på" där spåren ger sig i mångt och mycket. Kul bana (vilken är inte det, förresten?) som var mer varierad än jag trodde. Lång transport på rakan, men tar ändå det hellre än att köra korta varvet.
Kul att äntligen få prova på Mantorp!

Tack till crew som sytt ihop en ambitiös och spnnande säsong samt till alla andra trevliga själar inkl HPC som arrade fint!