406: Klonk i bakvagnen
406: Klonk i bakvagnen
Bakvagnen "klonkar" lite när man kör över t.ex fartbulor. Pratade med en Peugeot mek som trodde det var stabiliseringsstagen i plast mellan krängningshämmaren och hjulupphängningen:
http://www.autokatalogen.se/wls/show_ar ... ?id=93734#
Nån som har nån annan idé?
/Johan
http://www.autokatalogen.se/wls/show_ar ... ?id=93734#
Nån som har nån annan idé?
/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
807 -06
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Lite bilder som innehåller toe-stag om de kan vara till hjälp:
...det är alltså en "p-ände" fäst vid spindeln och en "ögla" med cylindrisk bussning fäst i chassit. I chassiänden sitter excenriska brickor som hjälper en att ställa toe och det är nog teoretiskt möjligt att upprepa gamla läget, men eftersom "styrarmen" på spindeln är såpass kort sätter inte jag heller många kronor på att det blir bra utan att mäta.
...det är alltså en "p-ände" fäst vid spindeln och en "ögla" med cylindrisk bussning fäst i chassit. I chassiänden sitter excenriska brickor som hjälper en att ställa toe och det är nog teoretiskt möjligt att upprepa gamla läget, men eftersom "styrarmen" på spindeln är såpass kort sätter inte jag heller många kronor på att det blir bra utan att mäta.
EN 14497
Mycket uttömmande svar. Som vanligt
Dock fattar jag inte riktigt hur man kan justera toe-in mha två excentriska brickor. Skulle vara om den excentriska brickan är integrerad med bulten och i sig centrerad i chassi-infästningen
På så sätt bör man kunna vrida bulten och justera läget. Dock ser det ganska rostigt och skitigt ut på de i övrigt utmärkta bilderna....
/Johan
Dock fattar jag inte riktigt hur man kan justera toe-in mha två excentriska brickor. Skulle vara om den excentriska brickan är integrerad med bulten och i sig centrerad i chassi-infästningen
/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
807 -06
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Falk wrote:Mycket uttömmande svar. Som vanligt![]()
Dock fattar jag inte riktigt hur man kan justera toe-in mha två excentriska brickor. Skulle vara om den excentriska brickan är integrerad med bulten och i sig centrerad i chassi-infästningenPå så sätt bör man kunna vrida bulten och justera läget. Dock ser det ganska rostigt och skitigt ut på de i övrigt utmärkta bilderna....
/Johan
brickan är integrerad med bulthuvudet.
så skruvar du på bulten så ändras toe-vinken.
brikan ligger an på ett ställe mot ett fast anslag i konstruktionen.
Falk wrote:Vem fick du den "diagnosen" av? Symptom?
Staget för toe-in verkar kosta 535:- på MekonomenBorde inte vara några problem att byta själv tycker jag.
/Johan
Malmö Bilcentrum. Att det klapprar noterade jag själv:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=52312&highlight=
De tar knappt 800 plus moms styck, sedan tillkommer jobb. Offerten ligger på 5800 för bägge sidor. Men den verkar felaktig, troligtvis ska det vara 4000. Men ändå, det kan de bara glömma, det kräver ju ingen Einstein för detta bytet.
Det sura är att man egentligen ska göra en hjulinställning efteråt, annars kan den börja käka däck. Och däcken är inte direkt gratis (215/55-W16)...
/Marcus
'01 406 Coupé V6 70'Anni