Elhiss ur funktion, BRÅTTOM!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Daphi

Elhiss ur funktion, BRÅTTOM!

Post by Daphi »

Tjena,

Köpte mig en 205 gti igår och står just nu nere i garaget och polerar upp samt fixar iordning lite smågrejor på den. Körde den 22 mil hem utan problem med båda elhissarna fungerade. Har fungerat hela dagen också.

Det är varmt och jag har kört upp och ner med båda elhissarna flertalet gånger idag. Nu helt plötsligt i garaget så går det inte att hissa upp den högra rutan med kontollen på förarsidan. Funkade dock med passagerarsidans kontroll.

Efter att ha provat upp och ner med passagerarsidans kontoll ett par gånger så slutar även den funka. Kan bara hissa ner rutan.

Jag kan alltså nu bara hissa ner rutan. Ska snart köra hem och ställa den utanför lägenheten, men får inte upp rutan!

Vad kan ha hänt? Har kollat säkringarna och de är hela, men gamla. Kan det vara att de leder dåligt? Vad kan jag mer kolla? MÅSTE FÅ UPP MIN RUTA INNAN JAG KÖR HEM!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Daphi
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Har du testat dra upp rutan samtidigt som du trycker på knappen?

I värsta fall får du plocka ner dörrsidan och köra motorn på ström manuellt... I bästa fall är din kontakt bara glapp.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Daphi

Post by Daphi »

Jag testade ALLT!

Har suttit i över två timme och mekat loss precis allt för att hitta felet. Kört 5-56 i kontakterna, switchat kontakter fram och tillbaka hundra gånger, plockat bort dörrsidorna och försökt dra i rutan och det ena med det andra.

Plötsligt, efter 1 timmes testande, funkar ena elhissen och hissar glatt upp rutan. Det tog ytterligare en kvart för andra rutan att plötsligt magiskt fungera. Provade att hissa ner högra rutan en gång och fick inte upp den igen. Efter en halvtimme åkte den plötsligt upp igen.

Kan alltså konstatera att det är rejält glapp i kontakterna. Det konstiga är att de fungerat felfritt hela tiden fram tills just idag!

Att köpa nya kontakter vore en bra plan. Var kan man beställa det?

Ha det
/Daphi
Snelleman

Post by Snelleman »

Kan väl inte kosta en förmögenhet hos en peugeot-handlare precis?
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

skroten! :wink:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Lopex

Post by Lopex »

köp de på skroten.. väldigt vanligt att de börjar glappa efter ett tag..
kostar dock inte mer än nån tia på skroten så köp på dig en massa :D
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kollade du om det var kontakterna som var glapp med testkabel?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Daphi

Post by Daphi »

Nej, jag har inte pillat mer med mina elhissar nu. Det börjar bli varmt i bilen! Skall dock köpa ett gäng elhisskontroller av en kille här på forumet.

Jag fick höra från en kompis igår att ett vanligt fel på 205 (kasnke peugeot i allmänhet) att man inte får hissa ner båda rutorna samtidigt, för då låser sig elhisskontrollerna på något vis. Man måste således hissa ner ena rutan helt före den andra om det ska fungera.

Är detta något som ni känner till?
Daphi
Halmstad
Joi

Post by Joi »

Daphi wrote:Nej, jag har inte pillat mer med mina elhissar nu. Det börjar bli varmt i bilen! Skall dock köpa ett gäng elhisskontroller av en kille här på forumet.

Jag fick höra från en kompis igår att ett vanligt fel på 205 (kasnke peugeot i allmänhet) att man inte får hissa ner båda rutorna samtidigt, för då låser sig elhisskontrollerna på något vis. Man måste således hissa ner ena rutan helt före den andra om det ska fungera.

Är detta något som ni känner till?

Njae inte vad jag kan komma ihåg från mina peggar jag haft iaf. I bilen jag har nu (ej peugeot) så är de enda som händer att rutorna går lite saktare om man kör 2 eller flera samtidigt.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Khaouti

Post by Khaouti »

205 gti= ungdomsbil=ett j***a hissandes upp och ner=kolla skicket på hissmotorn=på en 89:a som också betedde sig underligt var det hissmotorn som behövdes bytas=köptes en bättre begagnad på skroten=i dag kan ägaren använda den extrautrustning som finns=f*n vilket löjligt sätt att skriva på.
Ali Khaoua - Göteborg
Elisedal IS är mitt lag.
Post Reply