Bromsar till 206 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Mangie wrote:behövs de racinbelägg när man kör i stan o till jobbet?

Beror väl på hur du kör...
MozZe

Post by MozZe »

dado wrote:
snillet wrote:Skivorna går ju vanligen ett antal belägguppsättningar innan de behöver bytas.

Med största sannolikhet behöver skivorna inte bytas. Vad som är dumsnålt är att köpa billiga/värdelösa skivor/belägg. Det skiljer inte många hundralappar mellan original och billitga kopior... redstuff kosta lika mycket som original så det kan ju också vara ett alternativ.

Kan inte fatta att folk alltid lyckas skrapa fram pengar till feta fälgar, vingar, kjolar och sen köper nan-kang-lang-tango-mang däck och billiga bromsbelägg :roll:

Jag har frågat tidigare vad prisskillnaden är på standard/orginal o snäppet bättre/dyrare..
Har ingen aning om vart man kollar efter sånt här...
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag köpte mina Brembo skivor och Ferodo belägg på Micro. De borde veta skillnaden mellan orginal och lite värre således.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
MozZe

Post by MozZe »

PelleW wrote:Jag köpte mina Brembo skivor och Ferodo belägg på Micro. De borde veta skillnaden mellan orginal och lite värre således.

Det va inte dem jag frågade om råd... det var er...
Annars hade jag också åkt dit :?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

MozZe wrote:
PelleW wrote:Jag köpte mina Brembo skivor och Ferodo belägg på Micro. De borde veta skillnaden mellan orginal och lite värre således.

Det va inte dem jag frågade om råd... det var er...
Annars hade jag också åkt dit :?

Du frågade var man kollar efter prisskillnaden:

MozZe wrote:Jag har frågat tidigare vad prisskillnaden är på standard/orginal o snäppet bättre/dyrare..
Har ingen aning om vart man kollar efter sånt här...

Jag svarade Micro. Vill du veta prisskillnad så är det inte svårare än så.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
MozZe

Post by MozZe »

hehe, syftade på kanske några hemsidor o så... :)

Tycker inte om micros hemsida :(
MozZe

Post by MozZe »

hur mycket får skivorna vara slitna?
plockade ihop lite snabbt på mekonomens sida o fick det till 3500kr för skivor o belägg runt om..

Behöver man köpa monteringskitt också ?
MozZe

Post by MozZe »

micro har "FRAM 9/01-ORG-NR-9079- INKL. OKBULTAR"
Dessa kostar 713kr
Men dem har "FRAM -11/00 ORG-NR- 8777 INK. MONT. DET INKL. OKBULTAR" För bara 588kr
Vad är det för skillnad?
Någon som kan tyda alla siffror ? Är det bara onödiga siffror för micro?

O vad är okbultar? Är det något man måste byta?
Är Fredo belägg något bra?

Vet inte om jag vill gå in till dem o fråga, dem är ju trots allt försäljare o dem vet vi ju alla att man inte kan lite på alltid...
Måste ha svar snabbt, ska nog köpa imorrn!
dado

Post by dado »

Åk till Peugeot och kolla vad bromskomponenter kostar hos de. Brukar kosta lika mycket som mekonomen/micro och du får garanterat grejer som passar. Jag tvivlar dock att du behöver byta bromsskivor. Som nån tidigare sa så byter man några omgångar belägg innnan skivorna är slut.

Minimitjockleken på framskivan ska vara 20 mm och på bakskivan 6 mm.

Behöver man köpa monteringskitt också ?

O vad är okbultar? Är det något man måste byta?

Vet du inte det så åk till nån som vet så du inte råkar ut för några missöden. Bromsarna är ju ändå inte där för syns skull :wink:
MozZe

Post by MozZe »

aja... greenstuff hade inte micro på lager utan fick beställa isf. Vilket jag inte hade tid med, så det blev Ferodo något från micro.
1000kr gick beläggen på runt om, helt okej tycker jag. Enligt micro nissen så skulle dem iaf vara bättre än orginal.
Hade eg. velat ha greenstuff eftersom dem ska sota 80% mindre än vanliga, men jaja, får väl bli nästa beläggbyte.

Sen tänkte jag fråga en annan sak. Går det att lacka med okfärg på beläggets "skrik skydd/platta/klisterlapp" ?
Dante

Post by Dante »

Sen tänkte jag fråga en annan sak. Går det att lacka med okfärg på beläggets "skrik skydd/platta/klisterlapp" ?

Jadå det borde det väl iaf :P Värst som kan hända är väl att färgen skavs bort. :)
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
MozZe

Post by MozZe »

OH NOOO!!! :shock: :shock: :shock: :cry: :cry: :cry: :cry:
GtiShambler

Post by GtiShambler »

tjoho, Har brembo slitsade bromsskivor fram på min pegga. Tror dom kosta 600kr st på mekonomen, funkar fin fint.
Vad ska man skriva här? :)
MozZe

Post by MozZe »

hehe okej =)
Lite sent nu... hade som sagt ändå inte tänk lägga sånna pengar...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

MozZe wrote:Hade eg. velat ha greenstuff eftersom dem ska sota 80% mindre än vanliga, men jaja, får väl bli nästa beläggbyte.

Det där är rent försäljarsnack, fälgarna blir lika kolsvarta ändå.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
MozZe

Post by MozZe »

TheDagger wrote:
MozZe wrote:Hade eg. velat ha greenstuff eftersom dem ska sota 80% mindre än vanliga, men jaja, får väl bli nästa beläggbyte.

Det där är rent försäljarsnack, fälgarna blir lika kolsvarta ändå.

Njaa... tror inte det...
Det är inget säljarsnack utan det är green stuff som säger det själva.
Det hade varit falsk marknadsföring om det inte stämmer.
Men visst, det står inte hur dem har kommit fram till det.
Man måste kanske ha speciella skivor.. genomsnittlighastighet osv osv...
Kan vara precis vad som helst för för dem har kommit upp till en hela 80%.

Ligger ju alltid en hake bakom allt alla fabrikaten säger, sen om man har så bra förstoringsglas att man kan se det "finstilta" är en annan femma. Jag har då inget sånt förstoringsglas :?

Hade varit kul o se skillnaden iaf.
m@s

Post by m@s »

:D ...kan hålla me om d till en stor del!

Körde på kullen med orgbelägg å EBC skivor i ca 45min innan jag blev stoppad å killen trodde att bromsarna hadde brunnit! :shock: Yup, bilen var kolsvart på hela sidan för att inte tala om fälgen. ...å beläggen slut.

Bytte till GreenStuff å lyckades faktiskt köra hela 2 banträffar innan de tog slut (bak endast????) men bilen å fälgarna va f*n så mycket renare.
Slängde på RedStuff till nästkommnde bankörning å d funka kanon! :D ...förutom att de gnisslar som satan när de är kalla :twisted:

PS. du kan gå in på EBC's hemsida å läsa hur deras klotsar står sig jämfört med standardklotsar.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Post Reply