Mekhjälp på en 309 -90 GR

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Hell

Mekhjälp på en 309 -90 GR

Post by Hell »

Hejsan!

Jag tänkte höra om det finns nån smart person som kan hjälpa mig med min lilla ögonsten som börjat lessna lite o saker o ting slutat fungera...

Här är en bild p skönheten :D haha!
Image

Jag har en kupéfläkt som slutat fungera nätt och jämt, kollade efter tips p forumet om vad man kunde göra men kom inte riktigt fram till något, den slår till och från av sig själv ist för att gå hela tiden, är det bäst att köpa en ny på skroten eller finns det något smart trick att fixa den på?

Sen har jag köpt en RPM mätare som jag vill montera men vet inte hur, försökte komma på ett smart sätt att visa hur det ser ut i motorutrymmet och om nån kan peka mig vart jag ska sätta sladdarna då biltemas beskrivning var så fin.... :roll:

Det står i beskrivningen att den gröna sladden ska sättas på "minus" på tändspolen... och det är där jag förvirrar mig, efterssom jag inte hittar en minus på det som jag tror är tändspolen, dvs den lilla fyrkanten till höger om motorblocket...

(Gummislangen som sitter löst köpte jag osså samtidigt, men den passade visst inte :lol: )

RPM mätare...m sladdar...
http://web.comhem.se/~u18230098/parlan/DSC00599.JPG

Bild på motorutrymmet...
http://web.comhem.se/~u18230098/parlan/DSC00598.JPG

Biltemas beskrivning...
http://web.comhem.se/~u18230098/parlan/DSC00601.JPG

Sen så har tutan lagt av, jag kollade runt i motorutrymmet men hittade den inte... polare och farsan kom förbi och dom hittade den inte heller, nån som vet här vart den sitter o i så fall hur kan man fixa den enklast?

/Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig mvh! :wink:
janerikv

Re: Mekhjälp på en 309 -90 GR

Post by janerikv »

Hell wrote:
Det står i beskrivningen att den gröna sladden ska sättas på "minus" på tändspolen... och det är där jag förvirrar mig, efterssom jag inte hittar en minus på det som jag tror är tändspolen, dvs den lilla fyrkanten till höger om motorblocket...

den lilla fyrkanten? du tänker inte på tändmodulen nu?
spolen är iaf den som är ganska centrerad på din motorrumsbild.. precis till höger om ventilkåpan. så är det utrett iaf..
no peugeot =(
Hell

Post by Hell »

Tack f hjälpen m att lokalisera tändspolen, lite jobbigt när man inte är så hemma m bilmotorer, men man måste ju lära sig nångång :D

Nu är d bara resten som ska fixas osså :)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Tutan är väl samma som på 205an, sitter förmodligen under förarsidans strålkastare.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Post Reply