"konfigurera" slutsteg till baslåda+ framsystem

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
vik

"konfigurera" slutsteg till baslåda+ framsystem

Post by vik »

Har lite frågetecken kring slutsteg framför allt. Jag har en bandpasslåda 2x12" som ska in i bil, behöver ett steg till det. Tänker att när man ändå skaffar steg så kan man skaffa ett fyrkanals, koppla två kanaler till basarna och två kanaler till de två högtalarna fram. Genom att ge mer kräm till fronthögtalarna tänker jag att på så sätt undviker man att ljudet från högtalarna drunknar av basen som kommer bakifrån lådan.

Hur kraftigt steg behövs? Då många deklarerar fantasiwatt är det säkert svårt att säga men på ett ungefär? 100w rms per kanal ? mer/mindre?

Sen undrar jag om det blir galet att fronthögtalarna på 5.25" får lika mycket kräm styck som 12"basarna?! Känns ju väldigt onödigt, skulle önska att man kunde ställa steget så att 2 kanaler (som går till basarna) får 70-80% av all tillgänglig watt i steget, och sedan får de andra två kanalerna (som går till fronthögtalarna) dela på överiga 20-30%. Finns det någon möjlighet att göra någon liknande fördelning av resurserna mellan kanalerna?

En sista fundering är om inställningsmöjligheterna i huvudenheten för att ställa balance/fade alltså fram-bak och sidled fortsätter fungera även då två högtalare är kopplade via steg, och två är kopplade direkt på huvudenheten. Tänker att det blir helt knäppt, att de två högtalarna som går på steg kommer spela 3ggr högre (vid en viss angiven volym) än dem som sitter direkt på enheten osv.

/mvh
Snelleman

Post by Snelleman »

Köper du ett fyrkanals steg så har du i regel en volymkontroll per stereo par, dvs 2 volymrattar på ett fyrkanals steg. så då existerar ju inte ditt problem eg.
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
dado

Post by dado »

Hur starkt steg du behöver beror på vilka element du tänker använda. I o m att du har 2 st 12:or är det nog bäst satsa på ett monosteg (PeleW tipsar om rabaterade DLS monosteg i ett tidigare tråd) till basarna och separat steg för framsystemet. Då kan du driva båda 12:or med ett steg (parallellkoppla). DLA CA12 ger då 400W RMS (2 ohm).
dado

Post by dado »

snelleman wrote:Köper du ett fyrkanals steg så har du i regel en volymkontroll per stereo par, dvs 2 volymrattar på ett fyrkanals steg. så då existerar ju inte ditt problem eg.

Visst kan man göra så men det är ineffektivt. Basarna får ju inte mer än 50% av stegets kapacitet. Det enda man gör på detta vis är att man reducerar framsystemet...
Snelleman

Post by Snelleman »

Ett klass AB steg vill du ju inte spela fullt på i vilket fall, men visst är det ineffektivt om man ser till utnyttjandet av prestanda.
Men kostnadseffektivt skulle jag vilja säga att det är iaf.
Medlem 1262
dado

Post by dado »

snelleman wrote:Ett klass AB steg vill du ju inte spela fullt på i vilket fall, men visst är det ineffektivt om man ser till utnyttjandet av prestanda.
Men kostnadseffektivt skulle jag vilja säga att det är iaf.

Kostnadseffektivt är det inte heller då man inte utnyttjar systemet till fullo, men visst - billigare blir det. :wink:
vik

Post by vik »

kanske ska köra mono eller 2kanals då och skita i att ha högtalarna i bilen drivet av slutsteg också...

Men om jag nu kör 4kanals, vet ni hur det blir då, alltså 2 högtalare (fram) går på steg, 2 högtalare (bak) utan steg. Kommer det bli olika ljudstyrka fram och bak
dado

Post by dado »

vik wrote:kanske ska köra mono eller 2kanals då och skita i att ha högtalarna i bilen drivet av slutsteg också...

Men om jag nu kör 4kanals, vet ni hur det blir då, alltså 2 högtalare (fram) går på steg, 2 högtalare (bak) utan steg. Kommer det bli olika ljudstyrka fram och bak

Jo, det blir det, men det är inte negativt. Bakhögtalare ska låta mindre för den rätta känslan av att ljud kommer framifrån.

Och om du bestämmer dig för att köra basen med ett eget steg är mono att föredra framför 2kanals då du kan parallellkoppla elementen och få dubbeleffekt, dvs du driver 2 basar till priset av en.

Själv skulle jag ha köpt mono till basarna (speciellt nu när du kan köpa CA12 för superpris) och kompletera med ett steg till framsystemet senare när tillfälle ges.
vik

Post by vik »

dado wrote:
vik wrote:kanske ska köra mono eller 2kanals då och skita i att ha högtalarna i bilen drivet av slutsteg också...

Jo, det blir det, men det är inte negativt. Bakhögtalare ska låta mindre för den rätta känslan av att ljud kommer framifrån.

Och om du bestämmer dig för att köra basen med ett eget steg är mono att föredra framför 2kanals då du kan parallellkoppla elementen och få dubbeleffekt, dvs du driver 2 basar till priset av en.

Själv skulle jag ha köpt mono till basarna (speciellt nu när du kan köpa CA12 för superpris) och kompletera med ett steg till framsystemet senare när tillfälle ges.

okay låter som en bra plan. Framhögtalarna får va utan steg tills vidare. Men är det smartast att välja monosteget framför tex de 2kanaliga CA22 och CA23 ?

Hur lätt är det att koppla in ett steg till senare, kan man skarva vidare ström, jord och remote? köra båda stegen på samma kablar?
dado

Post by dado »

vik wrote:
okay låter som en bra plan. Framhögtalarna får va utan steg tills vidare. Men är det smartast att välja monosteget framför tex de 2kanaliga CA22 och CA23 ?

Hur lätt är det att koppla in ett steg till senare, kan man skarva vidare ström, jord och remote? köra båda stegen på samma kablar?

Det är inga problem att skarva ström till steg nr2 om du bara har tillräckligt grova strömkablar från början.

Med CA22 t ex kopplar du varje element till varsitt utgång och utgångseffekten blir 2*60W RMS. CA12 har maxeffekt på 1*200W RMS vid 4 ohm. Kopplar du båda dina 12or parallellt (alltså kopplar båda till samma utgång på steget) minskar motståndet som steget känner av till hälften (2 ohm) och du "lurar" då steget att ge ifrån sig dubblet såmycket effekt - hela 400W RMS.
vik

Post by vik »

dado wrote:
vik wrote:

Det är inga problem att skarva ström till steg nr2 om du bara har tillräckligt grova strömkablar från början.

Med CA22 t ex kopplar du varje element till varsitt utgång och utgångseffekten blir 2*60W RMS. CA12 har maxeffekt på 1*200W RMS vid 4 ohm. Kopplar du båda dina 12or parallellt (alltså kopplar båda till samma utgång på steget) minskar motståndet som steget känner av till hälften (2 ohm) och du "lurar" då steget att ge ifrån sig dubblet såmycket effekt - hela 400W RMS.

Ok ca12 är att föredra ? Men jag förstår inte hur man reglerar om man vill köra 2 eller 4 ohm. På ett monosteg finns väl bara just en (mono) utgång? kan väl bara kopplas in på ett sätt?

När jag ser på mono och tvåkanals-steg ser det ut som det är samma antal utgångar?!
dado

Post by dado »

vik wrote:
dado wrote:
vik wrote:

Ok ca12 är att föredra ? Men jag förstår inte hur man reglerar om man vill köra 2 eller 4 ohm. På ett monosteg finns väl bara just en (mono) utgång? kan väl bara kopplas in på ett sätt?

När jag ser på mono och tvåkanals-steg ser det ut som det är samma antal utgångar?!

När du parallellkopplar 2 element som har 4 ohm impedans var blir deras gemensamma impedans 2 ohm. Det är inget du reglerar själv med nån knapp eller så! Det är bara så det är...

Det är just för att du har 2 element och kan utnyttja stegets möjlighet att driva basarna vid 2 ohm som du tjänar på att köra med monosteg.
vik

Post by vik »

Hur bär man sig åt för att köra i 1 ohm?

Det här det att mono och 2kanals-steget ser ut att ha exakt samma antal speaker-poler att koppla på, är det korrekt eller har de felaktiga bilder på sidan? samma bild för ca12 och ca22?!

Eller är det på det viset att de har samma antal anslutningar men skillnade är att tvåkanalssteget kan köra i stereo ? Det vill man väl ändå inte eftersom de 2 basarna i lådan då kan spela i otakt?!

Blev fråga Dado-tråden detta :) :thumbup:
dado

Post by dado »

vik wrote:Hur bär man sig åt för att köra i 1 ohm?

Det här det att mono och 2kanals-steget ser ut att ha exakt samma antal speaker-poler att koppla på, är det korrekt eller har de felaktiga bilder på sidan? samma bild för ca12 och ca22?!

Eller är det på det viset att de har samma antal anslutningar men skillnade är att tvåkanalssteget kan köra i stereo ? Det vill man väl ändå inte eftersom de 2 basarna i lådan då kan spela i otakt?!

Blev fråga Dado-tråden detta :) :thumbup:

För att köra i 1 ohm kopplar du in 2 element till, 4 sammanlagt.

ur CA12 manualen wrote:H ö g t a l a r u t -
gångarna är
dubblerade för att
enklare kunna ansluta
flera högtalare.
Plus- respektive
minusterminalerna
är
internt parallellkopplade...

Det går att driva basarna med CA22 med, men du får mera effekt för pengarna med ett monosteg, speciellt i ditt fall då du driver dubbla element och kan utnyttja den höga effekten som steget kan ge vid 2 ohm.
vik

Post by vik »

ah där fanns det lite nyttig info

Då känns det som det är bästa lösningen med monosteg till basarna, sedan kan jag köpa nästan vilken budgetsteg som helst till fronthögtalarna om det känns dom det behövs...tror det mesta funkar för att driva 2 5.25" fram

thanx
Snelleman

Post by Snelleman »

Varför skulle du nånsin köpa ett skitsteg?
Känns dummt.
Medlem 1262
dado

Post by dado »

snelleman wrote:Varför skulle du nånsin köpa ett skitsteg?
Känns dummt.

Precis, speciellt när CA22 kan fås för sålite som 995. Köp den samtidigt som CA12 så kommer allt hem på samma fraktkostnad :)
vik

Post by vik »

CA12 beställt :D :D

Hoppas det inte är slutsålt bara... står ju inte lagersaldo :( Wohohooooohohoho :D är helt spattig nu, vill få hem så jag kan lyssna!

Nu blir det stora köttbasen med ett steg som förhoppningsvis passar bra tillsammans med lådan.

Tack för hjälpsamheten :thumbup:

Väntar med steg till fronthögtalarna. Provar att köra dem direkt på huvudenheten som jag gjort hittills. Det är en Clarion db348rmp 4x51W tror jag, borde bli ok eller vad säger ni?
vik

Post by vik »

lol pumpar på vill jag lova :D

Men jäklar va klurigt det är att ställa in reglagen på steget så man får ljudet perfekt, kanske man aldrig får?

bak å skruva, hoppa in i framsätet lyssna lite, bak igen, prova skruva nåt annat, fram å lyssna. Skulle behöva ha nån dvärg som ligger bak i skuffen å skruvar på medans man själv lyssnar :P

input level control, subsonic filter, low pass filter, phase control,.. sen på low pass filter är det dels skruvratten och dels ett reglage för att sätta "different slopes 12db/octave or 24db/octave" mkt man fattar :roll: Känns som oändligt många kombinationer och svårt att hitta rätt i soppan.

Nåja, det pumpar fint vill jag lova, skulle vilja ta en långkörning på 7timmar eller så nu.. njuta lite :)
dado

Post by dado »

vik wrote:lol pumpar på vill jag lova :D

Nåja, det pumpar fint vill jag lova, skulle vilja ta en långkörning på 7timmar eller så nu.. njuta lite :)

Heheheh, kan tänka mig. O det blit ännu bättre när elementen är inspelade. För min del tog det kanske 200 timmar innan ljudet satt.

vik wrote:Men jäklar va klurigt det är att ställa in reglagen på steget så man får ljudet perfekt, kanske man aldrig får?

bak å skruva, hoppa in i framsätet lyssna lite, bak igen, prova skruva nåt annat, fram å lyssna. Skulle behöva ha nån dvärg som ligger bak i skuffen å skruvar på medans man själv lyssnar :P

Vad har vi flickvänner till annars? :roll: :lol: :wink:
Post Reply