generatorproblem?
låter precis som glapp du accelerar motorn rör sig den glappar lampan tänds du släpper gasen lampan slocknar för motorn rör sig inte lika kraftigt, smörj kontakter och tag bort eventuell ärgning osv se om d hjälper!
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

205GTI-88 wrote:låter precis som glapp du accelerar motorn rör sig den glappar lampan tänds du släpper gasen lampan slocknar för motorn rör sig inte lika kraftigt, smörj kontakter och tag bort eventuell ärgning osv se om d hjälper!
ny som jag är i peugeotfamlijen, vilka kontakter ska jag smörja?
206 GTI -00
BMW R1150RS -02
BMW R1150RS -02
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Sahlander wrote:205GTI-88 wrote:låter precis som glapp du accelerar motorn rör sig den glappar lampan tänds du släpper gasen lampan slocknar för motorn rör sig inte lika kraftigt, smörj kontakter och tag bort eventuell ärgning osv se om d hjälper!
ny som jag är i peugeotfamlijen, vilka kontakter ska jag smörja?
Sitter det inte en kabel med en kabelsko på just startmotorn åxå?
Har för mig att om det glappar där så kan laddningslampan blinka. Har för mig att den kabeln går till just generatorn???
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
var precis ute och åkte en sväng och la märke till att symptomen med nya generatorn inte är riktigt lika som med den gamla. med nya så lyser inte lampan när man åker iväg en däremot efter ett tag så lyser den konstant utan att slockna. stannade och mätte lite och bilen laddar som den ska 14.3 ligger den på. jag börjar bli lite smått knäckt av den här bilen!
206 GTI -00
BMW R1150RS -02
BMW R1150RS -02
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Sahlander wrote:var precis ute och åkte en sväng och la märke till att symptomen med nya generatorn inte är riktigt lika som med den gamla. med nya så lyser inte lampan när man åker iväg en däremot efter ett tag så lyser den konstant utan att slockna. stannade och mätte lite och bilen laddar som den ska 14.3 ligger den på. jag börjar bli lite smått knäckt av den här bilen!
Om den laddar trots att lampan lyser är ju "positivt". OM du bytt generator så har du ju pillat på kabelhärvan. Testa att rassla lite med den samtidigt som motorn går och nån hjälper dig att mäta om den laddar mer eller mindre. Full effekt ger generatorn vid 1500-2000 varv.
Annars så verkar felet ligga i kabeln från generatorn till tändningslåset, en klen kabel som lätt kan oxidera vid generatorn. Den jag snackade om tidigare. Spänningen från batteriet må ju passera tändningslåset. OM lampan vore sönder får generatorn ingen spänning, jodå den ska ha ström den med, ska till rotorn. Kolla tändnngslåset och den där kabeln från generatorn t tändningslåset o kolla anslutningarna på startmotorn med.
Det här var knepigt....., laddar trots att lampan lyser...
Är remmen tillräckligt spänd? Är batteripolerna rena? Har du vatten i batteriet. Kanske batteriet börjar kajka?? Jordpunkterna?
Var generatorn du bytte ny eller begagnad? Om begagnad kan den ha samma fel i diodbryggan som den gamla. Byt hela regulatorn då. Kanske den det verkligen är fel på. Igen!
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Men så här:
Laddningslampan får jordning ifrån generatorn.
Därför lyser den när motorn är avslagen och generatorn inte laddar.
När generatorn laddar uppstår plus i bägge ändar vilket ger kortslutning å lampan slocknar.
Alltså, jorden till lampan är dålig eller en funktion däremellan/från såsom kanske i diodbryggan..
Har jag förstått ditt problem rätt????
När generatorn laddar uppstår plus i bägge ändar vilket ger kortslutning å lampan slocknar.
Alltså, jorden till lampan är dålig eller en funktion däremellan/från såsom kanske i diodbryggan..
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:Men så här:
generatorn som sitter i nu är en begagnad, som vid test innan montering skulle vara felfri. så var även fallet med den gamla som testades. den klarade testkörningen galant. jag ska försöka låna ett annat batteri av nn och försöka konstatera att det inte är nåt så enkelt som att batteriet håller på att ge sig!
men mystiskt är det iaf! kul man köper ny bil å så får man börja med den här skiten. känns ju lovande
206 GTI -00
BMW R1150RS -02
BMW R1150RS -02
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Sahlander wrote:Peugeot_605 wrote:Men så här:
generatorn som sitter i nu är en begagnad, som vid test innan montering skulle vara felfri. så var även fallet med den gamla som testades. den klarade testkörningen galant. jag ska försöka låna ett annat batteri av nn och försöka konstatera att det inte är nåt så enkelt som att batteriet håller på att ge sig!
men mystiskt är det iaf! kul man köper ny bil å så får man börja med den här skiten. känns ju lovande
Privatköp?
Verkar vara nåt jordfel i alla fall tror jag.
Åk in till en bilelektriker och fråga. Kostar en femhundring och tar en halvtimme att kolla upp.
Jag köpte en Volvo en gång. Gick helt felfritt, i två dagar, sen flyttade det in en massa spöken i elsystemet.
Tog flera månader att hitta och åtgärda allt.
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.