Peugeot 309 hackar vid gaspådrag

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Patrik_Lundin

Peugeot 309 hackar vid gaspådrag

Post by Patrik_Lundin »

Hej,
Har ett stort problem med tjejens syrras 309 XS -90
Det är att det går inte att varva över 3000 rpm med drivning. Inga problem under friläge men så fprt man ska köra den så vill den nästan dö. Precis som om den inte får bränsle.
Har bytt bränslefilter, gjort rent luftfilter kollat rotor och fördelare samt bytt lambdasond. Men felet är kvar.

Det var även problem med tomgången så jag testade med en fungerande annan ventil med då dog bilen direkt. Så jag lyckades av misstag göra sönder ventilen så det läcker i den nu och då går bilen perfekt på tomgång men samma problem med att köra. Vet att det inte skall vara så men nu går det att flytta bilen utan att studsa fram som Kalle Anka.

Jag har kollar runt här på forumet och märkt att fler haft liknande problem men jag vet inte hur jag skall gå vidare. Bilen är väldigt fräsh i övrigt så det känns synd att behöva skicka iväg den för att inte hitta en lösning. Jag funderar en del angående denna elektriska förgasare som det ser ut som om det kan ha nåt med detta att göra?
Så skulle vara hemskt tacksam ifall någon hade nåt bra förslag.
Lundin
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vilken motor är det i denna, har glömt det :(
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Patrik_Lundin

Post by Patrik_Lundin »

Jag är inte hundra. haha. Jag har inte hållt på så mkt med peugeot. Jag vet bara att det är en XS på 81kw och det står DDZ2 i reg papprena men jag vet inte om det har med motorn att göra. =)
Lundin
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

singel insprutning e d på dom!

lyser k-lampan?
felkåder?

banka lite på katalysatorn med en hammare eller liknande se om d skramlar i den, ang att den inte orkar varve över 3000!

stutsandet vetifan 309an på min gård gör likadant ibland fast runt 1500-2000varv
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Patrik_Lundin

Post by Patrik_Lundin »

Nej någon lampa lyser ej. Och jag hade gärna kollat felkoder ifall jag bara vet hur man gör på dessa bilar. :)

Jag slog på katten isamband med att jag bytte lambdan och det var inget skrammel där alls.
Men jag funderar lite på om det kan ha med vacumslangar som även går in i "förgasaren".
Lundin
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Patrik_Lundin wrote:Jag är inte hundra. haha. Jag har inte hållt på så mkt med peugeot. Jag vet bara att det är en XS på 81kw och det står DDZ2 i reg papprena men jag vet inte om det har med motorn att göra. =)

Då är det en 1,9 med monopoint-injection.
Jag skulle misstänkt MAP-sensor eller spjällägesgivare, den första går sönder relativt ofta.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

205GTI-88 wrote:singel insprutning e d på dom!

lyser k-lampan?
felkåder?

banka lite på katalysatorn med en hammare eller liknande se om d skramlar i den, ang att den inte orkar varve över 3000!

stutsandet vetifan 309an på min gård gör likadant ibland fast runt 1500-2000varv

Banka för sjutton inte med en hammare..... :lol: "tappa" försiiiiktigt bara. Annars börjar det kanske skramla i den :shock:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Patrik_Lundin

Post by Patrik_Lundin »

Nej det var inga stora slag. Endast för att få av den gamla lambdan. Men jag läste nåt om att andra här som haft liknande fel just haft en täppt katalysator men borde man kunna varva fullt om bilen ligger i friläge?
Lundin
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Har du kollat tändningen eller eventuellt testat att koppla bort batteriet (radera minne)?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Patrik_Lundin

Post by Patrik_Lundin »

Ja kopplat bort batterit har jag gjort 2 ggr. Skall göra en ordentlig felsökning i helgen och kolla över tändningen igen. Har fått tag i en ny tomgångsventil med. Får se om jag kan hitta nåt annat.
Lundin
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kollat mapsensorn än? Som jag sa tidigare är det vanligt att dom går sönder.
Post Reply