ButterCake wrote:Bytte bränslefilter igår, men jag har fortfarande startproblem när bilen stått en längre tid tex under natten. Kan det vara bensinpumpen som börjat balla ur?
Ett jävligt mysko fel som kan inträffa och som givetvis inträffade för mig var följande:
Startproblem när bilen stått över natten, men annars inga problem. Började tänka i backventiltankar. Har för mig att pumpen har backventil, så där borde vara soppa vid start?
Det visade sig att jag hade ett litet läckage från en bränsleslang i motorrummet vid btr. Passade på att byta till fräscha slangar och nya slangklämmor. Efter detta funkade bilen kanon utan startproblem.
Misstänker att jag fick luft i systemet när bilen stått ett tag och fått soppan att backa, (trots ev. backventil???) för att sen dröja vid start???
Konstigt va?
Stämmer som du säger. Det är en backventil i pumpen för att inte soppan ska rinna tillbaka när man stänger av bilen. Jag råkade ut för haveri på min pump så jag tog en annan som passade fast det var till volvo 360. Den modellen hade backventilen externt så jag kunde inte använda den för då passade inte anslutningarna. Då var bilen jobbig att starta så fort den stått still en stund.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ButterCake wrote:Har inte hittat några läckor men slangen innan spridarslangen är sprucken och torr, dock inget synligt läckage.
För att återupplysa så uppkom dessa startproblem efter rotor, tändstift och fördelarlocksbyte. K-lampan lyser dessutom konstant.
Vad har du satt dit för grejor? Alltså märke och modell på stift, märke/inköpsställe för rotor och lock.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ButterCake wrote:Har inte hittat några läckor men slangen innan spridarslangen är sprucken och torr, dock inget synligt läckage.
För att återupplysa så uppkom dessa startproblem efter rotor, tändstift och fördelarlocksbyte. K-lampan lyser dessutom konstant.
Vad har du satt dit för grejor? Alltså märke och modell på stift, märke/inköpsställe för rotor och lock.
beru/deru på rotor fördelarlock, NGK stift allt från mekonomen.
När jag väl fått igång bilen upplever jag det som att den går normalt förutom att K-lampan lyser dvs.
beru/deru på rotor fördelarlock, NGK stift allt från mekonomen. När jag väl fått igång bilen upplever jag det som att den går normalt förutom att K-lampan lyser dvs.
Beru är inget vidare enligt mig, men alla håller säkert inte med. Men vad är det för beteckning på stiften? Har du råkat få fel kan det bli problem.
Kan du inte läsa av felkoderna så du vet varför k-lampan lyser?
Var hittar jag den gröna kontakten?? Följt anvisningarna men är osäker om jag hittat rätt kontakt, fann en grön med 2 stift i en plastlåda tillsammans med en massa relän på passagerar sidan. Har försökt jorda både stift 1 & 2 men inget händer.
Att man ska ha tummen mitt i handen när det gäller bilar
För den som intresserad så är bilen fixad nu. Lyckades läsa av felkoden, vilken var 14 Kylvätskans temperaturgivare. Det visade sig att kontakten var glapp så efter kontaktsprej så startar nu bilen utan problem efter att den stått.
ButterCake wrote:För den som intresserad så är bilen fixad nu. Lyckades läsa av felkoden, vilken var 14 Kylvätskans temperaturgivare. Det visade sig att kontakten var glapp så efter kontaktsprej så startar nu bilen utan problem efter att den stått.
Skönt med billiga fel
Sedär, trägen vinner.
Nu har du även lärt dig läsa av felkoder så du kan göra det igen nästa gång nåt händer.