Nytt ljud!
Nytt ljud!
Behöver ett nästan komplett ljudsystem till bilen nu. Trött på att ha 0 bas och allmänt dåligt ljud. Så har lagt en budget på runt 5k (skatteåterbäringen, hehe).
Dessa 2pkt har jag lyckats plocka ihop. Högtalarna ifråga är, 2st 4', 2st 6,5' samt 1st baslåda+slutsteg för att driva bas.
Huvudenhet har jag redan en Pioneer DEH-P5900MP, vet inte hur man direktlänkar från BRL hemsidan.
http://img186.imageshack.us/img186/7853/ljud1ls8.jpg
http://img58.imageshack.us/img58/3556/ljud2hu5.jpg
Kommentarer? Något jag bör ändra etc?
Dessa 2pkt har jag lyckats plocka ihop. Högtalarna ifråga är, 2st 4', 2st 6,5' samt 1st baslåda+slutsteg för att driva bas.
Huvudenhet har jag redan en Pioneer DEH-P5900MP, vet inte hur man direktlänkar från BRL hemsidan.
http://img186.imageshack.us/img186/7853/ljud1ls8.jpg
http://img58.imageshack.us/img58/3556/ljud2hu5.jpg
Kommentarer? Något jag bör ändra etc?
206 GTi -01 - Såld
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Tror alla Vet att Rockford är ett mer värenommerat märke framför GAS.
Behöver dock inte alltid betyda att dom är bättre. Själv har jag inte lyssnat på några utav dessa kitten och det tror jag inte ni har gjort heller.
Så att skriva "Jag tror jag skulle nog välja kanske Rockford tror jag" är ju bara så lamt.
Skriv då istället att ni tycker Rockford brukar göra bra grejer men att ni inte lyssnat på dessa högtalare.
@Dante
Tänk på att kablage kan springa iväg lite i pengar också.. Lågnivå, Ström, Högtalatkablage, Säkringshållare, Säkring mm. Så om du hade lagt en budget på 5k så kanske Rockford uppsättningen blir lite dyr när alllt kopplingsmaterial kommer till?
Behöver dock inte alltid betyda att dom är bättre. Själv har jag inte lyssnat på några utav dessa kitten och det tror jag inte ni har gjort heller.
Så att skriva "Jag tror jag skulle nog välja kanske Rockford tror jag" är ju bara så lamt.
Skriv då istället att ni tycker Rockford brukar göra bra grejer men att ni inte lyssnat på dessa högtalare.
@Dante
Tänk på att kablage kan springa iväg lite i pengar också.. Lågnivå, Ström, Högtalatkablage, Säkringshållare, Säkring mm. Så om du hade lagt en budget på 5k så kanske Rockford uppsättningen blir lite dyr när alllt kopplingsmaterial kommer till?
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Jag skulle med kört på rockford, fast jag hade tagit bort högtalarna till bakdörrarna och satsat på ett kit-system fram istället, så länge du inte har en digital ljudprocessor med 5.1-ljud. Anledningen är enkel, ljud SKA INTE komma bakifrån utan en ljudprocessor av just den anledningen att man inte står med ryggen och ansiktet mot ljudkällan samtidigt blir det fel.
edit: för att jag har lyssnat på en massa olika högtalare då jag precis köpte framsystem till min bil. <-- Bra så snelleman?
edit: för att jag har lyssnat på en massa olika högtalare då jag precis köpte framsystem till min bil. <-- Bra så snelleman?
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
Öhh glömde säga att bilen är ingen 206, utan min Supra som ska ha ljudet därav 4' fram.
Okej det verkar som det lutar åt rockford hållet. Mest nyfiken på om den extra tusenlappen gav ett bättre ljud som motiverar det?
Kan hända att jag bytar ut 4' i framdörrarna mot 6,5' ist och bygger nåt eget fäste. Nån som har erfarenhet när det gäller ljudet mellan 4' och 6'5?
Ang kablaget så trodde jag att allt man behövde för att koppla in slutsteg+bas ingick, fel av mig kanske. Förövrig använder jag orginal kablarna till de 4andra högtalarna.
Okej det verkar som det lutar åt rockford hållet. Mest nyfiken på om den extra tusenlappen gav ett bättre ljud som motiverar det?
Kan hända att jag bytar ut 4' i framdörrarna mot 6,5' ist och bygger nåt eget fäste. Nån som har erfarenhet när det gäller ljudet mellan 4' och 6'5?
Ang kablaget så trodde jag att allt man behövde för att koppla in slutsteg+bas ingick, fel av mig kanske. Förövrig använder jag orginal kablarna till de 4andra högtalarna.
206 GTi -01 - Såld
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Dante wrote:Öhh glömde säga att bilen är ingen 206, utan min Supra som ska ha ljudet därav 4' fram.![]()
Skillnaden på 4" och 6,5" är stor. Jag driver mina focal 6,5" med ett dls classic-steg och fast de bara är monterade i dörrarna så spelar de faktiskt rätt mycket bas och de klarar sig rätt bra utan baslåda, fast då har jag lite mindre coupe med.
Edit: Jag planerar förvisso på att skaffa en 8" focal-bas med, fast det är bara för att ta bort djupbasen från dörrarna.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
MozZe wrote:köp inte för klen strömkabel bara...
Nu när jag uppgraderat så får jag ta o byta strömkabel när jag köper det nya steget. kör på minst 35mm2 kabel!
ett tips som jag fick från pellew va att snacka med folket på wwwlazzat.se
GL HF me bygget!
Trodde alla kablar ingick med slutsteget. Fast jag kanske har fel? Annars får man ju köpa ett slutstegs kit för 500ing med.
206 GTi -01 - Såld
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Dante wrote:MozZe wrote:köp inte för klen strömkabel bara...
Nu när jag uppgraderat så får jag ta o byta strömkabel när jag köper det nya steget. kör på minst 35mm2 kabel!
GL HF me bygget!
Trodde alla kablar ingick med slutsteget. Fast jag kanske har fel? Annars får man ju köpa ett slutstegs kit för 500ing med.
Japps.. Mina kablar gick på 650 tror jag. Då köpte jag en strömkabel som är 21 mm tjock. Det räcker för mitt slutsteg på 1000 watt
Kör: Golf V6 4-Motion -02
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Körde: 206 GTi -00
Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
Nä det får väl bli en sväng in till BRL i malmö och be att få lyssna lite och rådfråga dem där inne. Får nog bli 6,5' i fram dörrarna med. 4' känns aldeles för litet för att kunna leverera bra ljud. Någon som handlat på BRL i malmö med rabatten? Eller man måste överbevisa dem. 
206 GTi -01 - Såld
Högerstyrt!
Högerstyrt!
Micke_GTi wrote:Dante wrote:MozZe wrote:köp inte för klen strömkabel bara...
GL HF me bygget!
Japps.. Mina kablar gick på 650 tror jag. Då köpte jag en strömkabel som är 21 mm tjock. Det räcker för mitt slutsteg på 1000 watt