Batteri bak

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rizzt

Batteri bak

Post by Rizzt »

Har lite problemas med motorutryme så jag har planer på att slänga bak batteriet i skuffen.

Det jag undrar över är regler, Fastsättning, Kabeldragningar, och övriga tips är mycket varmt välkommet.

Nackdelar?
Johan P

Post by Johan P »

Mindre vikt på framhjulen = mindre grepp ! :shock:
Image SÅLD!
stellan

Post by stellan »

Rizzt >> jag gjorde så att ja drog en + kabel genom hålet bakom den lilla värme plåten bakom grenröret, det fanns ett hål där som var pluggat med en gummibit. drog sen under mattan längs med sidan, under baksätet och sen rätt upp i bagaget. inga problem, tog en minut. Jordewn satte jag sen i en 13 mutter i bagagets högra sida som reda satt där. inga problem emd det helelr!

Bara jorden är ordentlig så ska det inte vara några problem...

Fördelar, nackdelar? Du får ju mer plats i motor utrymmet iallfall, mer kan ja inte komma på om man inte räknar med viktfördelning, men 205an väger ju bomull i bak ändå så det spelar ju ingen roll :)
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Den stora nackdelen med en sådan dragning är att du får gigantiska magnetfält i kupén. Egentligen skall du dra en skärmad kabel, eller möjligen en tvinnad plus/jord-kabel. Det blir dyrare, men det kan det nog vara värt i längden.
Brummar runt i en svart Astra Sport
Jocke W

Post by Jocke W »

Va gör det om man har ett magnet fält i bilen? Blir man skadad av det eller...
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Det finns väl inget bevisat samband, men folk tror att det är cancerframkallande i längden. Det var ett ruskigt hallå kring det nyligen ju, då Volvo visade sig ha högst magnetfält av alla moderna bilar. Det ledde till att de snabbt konstruerades om (men inte snabbt nog för att undvika stort rabalder i kvällspressen).
Rizzt

Post by Rizzt »

Få försöka klura ut en annan lösning på motor problemet. Tänkte annars ha luftfilter m.m där.
stellan

Post by stellan »

hmmm, angående det här med magnetfälten i volvo så kan ja säga att testena var pinsamt löjligt utförda av icke autoriserad folk som dessutom mätte fel på en del bilar (fel ställe)

Såg volvos utskick till verkstäderna, kommer inte ihåg siffrorna men de va typ i stil med att vid start sa var fältet 180xx och sen typ 70xx vid gång, en eltandborste var typ 500xx och en rakapparat var typ 2-3000xx och en spis nåt i den stilen ochså!

Precis som de här med akrylamid i chips, tror ja hörde att man typ behövde käka 30 påsar om dan för att det skulle vara direkt farligt :lol:

Kvällspressen gör en storm i ett vattenglas av när det inte händer mycke krig å elende i värden :)

Rizzt, sätt du batteriet i bak! Om du äö rädd för strålning, sälj bilen och flytta ut i skogen och bo i tält med fotogen lampor! Eller vänta ett år och se om ja har dött =)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Amen.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Vill ni ha intressanta magnetfält så kan ni ju mäta datorskärmens (ifall den nu inte är jordad dvs...)

Även svetsar har duktiga fält..

Jobbade förässten i ett proj med induktionsvärme för ett tag sedan... det var nog ganska mäktiga fält...
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Freddan

Post by Freddan »

Kvällspressen??? ni menar skvallerpressen..! :wink: *hatar Aftonbladet å Expressen* :evil:
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Rizzt

Post by Rizzt »

Ja, dör gör man tydligen av allt nuförtiden. :shock:

Hur som helst...

Ang. Fastsättning, Regler tips m.m
Oscar

Post by Oscar »

Regler är väll bara att den ska sitta fast och att pluspolen ska va övertäckt men det e ju som det ska..
Magnetfält i bilen nackdelar: Kan störa mobil, högtalare och annan kännslig utrustning. Men som sagt så är det inte svårt att undvika. Lägga ljudkablarna skillt från denna +kabel.
Fördelar me batt bak.. E ev slutsteg i bak så slipper du dra sladdar :wink:
Nemus 4 Life
Äger: Peugeot 306 XSi 2.0 -95
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

I min 405 står batteriet bak.
Det står på en metallplatta med kant, fastspänt med två remmar. Inget som täcker pluspolen.

Den har gått igenom besiktningen med det så, men är inte säker på att det är 100% godkänt.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Har för mig att jag läste något om hur batteriet skulle sitta men vart?

Va heter dom där som har hand om hemmabyggen nu igen?

Kanske SBP har info om batteriets fastsättning?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Hej

Har precis flyttat mitt batteri bak. Gjorde som så att jag svetsade en ram med vinkeljärn runt batteriet och bultade fast det med 4 gigantiska bultar. Och drog sedan en rem över. Borrade sedan ett hål i torpedväggen och satte i en gummigenomföring. Drog sedan en 16kvadrats kabel igenom kupén under mattan (ska byta ut den emot en grövre 30kvadrats). Jorden tog jag längst bak på vänster sida.

Platsen som vart över fram vinklade jag ut luftm.m. och satte ett stort KN luftfilter.

Platsen som vart när man fick bort en massa rör och det gamla huset till luftfiltret vart stort. Nu så får man ju plats med en massa annat.

Summa: Jag vart helnöjd och tycker att fler ska göra det.

Bilder kommer jag att lägga ut senare på allt när jag får bilen klar med allt. Men det dröjer en stund till. Tror den kommer att bli halvfräck.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Geri G

Post by Geri G »

Hei!

Jeg er norsk og ny på siden. Bor i Uppsala, så jeg håper at dere forstår litt "Svorsk"!?

Har også byttet til åpent filter, men jeg vet ikke om jeg har plassert det bra? Jeg flyttet luftmengde måleren fram til gasspjellet og koblet på et 90 graders rør som går ned mellom batteriet og radiatoren. Filteret sitter mellom radiatoren og skjermen, vendt neddover. Tenkte å ta ut lyktene under støtfangeren og lage "luftinntak" der.

Hva tror ni om dette? Hur har ni plassert det?

- Geri G -
205 GTi -89
stellan

Post by stellan »

Geri G >> Det är den vanligaste placeringen av öppet filter. Det ska sitta där helt enkelt :)
Post Reply