Kylfläktar 406 v6-01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
bengan406

Kylfläktar 406 v6-01

Post by bengan406 »

Fick bilen att gå upp i kok,visade sig att kylfläktarna inte gick igång.Har bytt 3st gröna relän mellan fläktarna,men funkar inte ändå.Fick reda på att det ska sitta ytterliggare ett relä ngn stans (ett lila).har köpt även det+
tempgivaren,men hittar inte vart dessa sitter.Vore tacksam för info om detta,(är lite svettigt att bli stående i en bilkö när man vet att motorn kan gå upp i kok närsomhelst. :shock:
bengan406

Re: Kylfläktar 406 v6-01

Post by bengan406 »

bengan406 wrote:Fick bilen att gå upp i kok,visade sig att kylfläktarna inte gick igång.Har bytt 3st gröna relän mellan fläktarna,men funkar inte ändå.Fick reda på att det ska sitta ytterliggare ett relä ngn stans (ett lila).har köpt även det+
tempgivaren,men hittar inte vart dessa sitter.Vore tacksam för info om detta,(är lite svettigt att bli stående i en bilkö när man vet att motorn kan gå upp i kok närsomhelst. :shock:

Har hittat var givaren sitter och har bytt den,men det hjälper inte.Ingen som vet var reläet sitter?Kan det vara det som sitter i säkringsboxen i motorrummet?(det som sitter där idag är ett likadant som satt mellan fläktarna,dessa är på 35A,03531, medans det nya lila är på 25A,03517.
Det är samma kopplingschema på dessa.
bengan406

Re: Kylfläktar 406 v6-01

Post by bengan406 »

bengan406 wrote:
bengan406 wrote:Fick bilen att gå upp i kok,visade sig att kylfläktarna inte gick igång.Har bytt 3st gröna relän mellan fläktarna,men funkar inte ändå.Fick reda på att det ska sitta ytterliggare ett relä ngn stans (ett lila).har köpt även det+

Har hittat var givaren sitter och har bytt den,men det hjälper inte.Ingen som vet var reläet sitter?Kan det vara det som sitter i säkringsboxen i motorrummet?(det som sitter där idag är ett likadant som satt mellan fläktarna,dessa är på 35A,03531, medans det nya lila är på 25A,03517.
Det är samma kopplingschema på dessa.

Jag igen.Verkar inte som om att nå´n här har någon ide´om detta fenomen....Lämnade in bilen på en bilmek. och han kunde konstatera att det var ett spänningsfall på 4-5v fram till fläkten/eller var det reläet han sa?? Han hann inte titta på det ännu,utan tyckte att jag kunde komma tillbaka om en vecka ca,eller att jag själv skulle leta efter en skarv/koppling som ev.ärgat(ärjat?),allting e´ju invirat i tejp eller slang.
Någon som har en ide´? Måste få ordning på bilen omg,e´jäkligt svettigt att åka hoj nu......
tinnit0

Post by tinnit0 »

Har också problem med fläktarna. Har du lyckats lösa det än?
bengan406

Post by bengan406 »

tinnit0 wrote:Har också problem med fläktarna. Har du lyckats lösa det än?

Näe,har inte fixat det än,men ska in på bil-el mek imorgon.började med att följa kabelstammar osv,men orkade inte.det är ju så jäkla trångt,får ju knappt ner fingrarna.Näe,det finns folk som livnär sig på så´nt så jag överlåter det till de som kan....(förhoppningsvis?)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Du får gärna uppdatera när du vet mer, nu har mina kylfläktar lagt av också.
EN 14497
bengan406

Post by bengan406 »

Mice Elf wrote:Du får gärna uppdatera när du vet mer, nu har mina kylfläktar lagt av också.

var på peugeot i Skene igår,de kunde konstatera att bägge kylfläktarna pajjat.Hur f-n kan detta ske????Nå´n som vet om man kan utnyttja några garantier?Tycker väl inte att dessa borde gett sig efter 6 år.Det fanns 2 modeller på fläktarna,dessa kostar 2195:- resp.1795:-,mina var säkert de för 2195:-.... Finns givetvis inte i Sverige,utan måste beställas från Frankrike som tar +4 arbetsdagar att få hit.Tja,vad ska man göra,måste ju funka.Den ena fläkten var tydligen till ac:n,vilken kan förklara att jag ibland fått "tropiskt klimat inne i bilen.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

bengan406 wrote:
Mice Elf wrote:Du får gärna uppdatera när du vet mer, nu har mina kylfläktar lagt av också.

var på peugeot i Skene igår,de kunde konstatera att bägge kylfläktarna pajjat.Hur f-n kan detta ske????Nå´n som vet om man kan utnyttja några garantier?Tycker väl inte att dessa borde gett sig efter 6 år.Det fanns 2 modeller på fläktarna,dessa kostar 2195:- resp.1795:-,mina var säkert de för 2195:-.... Finns givetvis inte i Sverige,utan måste beställas från Frankrike som tar +4 arbetsdagar att få hit.Tja,vad ska man göra,måste ju funka.Den ena fläkten var tydligen till ac:n,vilken kan förklara att jag ibland fått "tropiskt klimat inne i bilen.
Det där tycker jag låter rätt osannolikt, menmen. Tänkte själv tjuvkoppla in mig på fläktarna och felsöka därifrån. Be att få de gamla fläktarna om de byter åt dig, men risken är väl att de bara blir irriterade...

Garanti kan du nog glömma, tyvärr.
EN 14497
dado

Post by dado »

Mice Elf wrote:Det där tycker jag låter rätt osannolikt, menmen. Tänkte själv tjuvkoppla in mig på fläktarna och felsöka därifrån. Be att få de gamla fläktarna om de byter åt dig, men risken är väl att de bara blir irriterade...

Det är ju halva nöjet :twisted: :lol:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

dado wrote:
Mice Elf wrote:Det där tycker jag låter rätt osannolikt, menmen. Tänkte själv tjuvkoppla in mig på fläktarna och felsöka därifrån. Be att få de gamla fläktarna om de byter åt dig, men risken är väl att de bara blir irriterade...

Gillar du att förolämpa restaurangpersonal innan du får maten också? ;)
EN 14497
bengan406

Post by bengan406 »

Tja Vad ska man göra.....Hoppas fläktarna kommer idag eller imorgon.
Inte nog med detta-bakhjulslagret gick åt h-e igår,1500:- till......
Bra början på semestern.....
dado

Post by dado »

Mice Elf wrote:
dado wrote:

Gillar du att förolämpa restaurangpersonal innan du får maten också? ;)

Nej, bara bilmekaniker. :wink:
tinnit0

Post by tinnit0 »

Det var bägge mina fläktar som var kassa. Kolen hade totalt rostat fast i motorerna och det gick inte att rädda. Beställde en ny fläkt från skroten som jag trodde skulle passa, rätt modell i alla fall (ecia). Men det var inte exkat rätt mått, 1000:- i sjön. Köpte nya för 4400:- :evil:

Nu funkar de bra igen, i alla fall ena. Den andra har inte gått igång än, har inte haft upp motorn i sån temp.

Håller med om att det är skit. En kylfläkt borde hålla mer än 7 år!!!!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

tinnit0 wrote:Det var bägge mina fläktar som var kassa. Kolen hade totalt rostat fast i motorerna och det gick inte att rädda...................

Var det i rotorerna de hade rostat fast? Isåfall borde ju fläktarna ha stått stilla länge av annan anledning innan? Eller var det i hållarna för kolen de satt?

Håller också med... det verkar ju vara mass-ras på 406-fläktar nu. :evil:

Många av AC-problemen som avhandlas i en annan tråd lär nog kunna bero på fläktarna också, men då blir det ju två flugor i en smäll iofs.

Ska se om jag hinner riva nåt idag, ska bort med dämpare från 309 först.
EN 14497
bengan406

Post by bengan406 »

tinnit0 wrote:Det var bägge mina fläktar som var kassa. Kolen hade totalt rostat fast i motorerna och det gick inte att rädda. Beställde en ny fläkt från skroten som jag trodde skulle passa, rätt modell i alla fall (ecia). Men det var inte exkat rätt mått, 1000:- i sjön. Köpte nya för 4400:- :evil:

Nu funkar de bra igen, i alla fall ena. Den andra har inte gått igång än, har inte haft upp motorn i sån temp.

Va´det besvärligt att byta fläktarna?Har inte fått mina än så jag har inte börjat att riva i skiten.Specialverktyg??
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Har hänt på min 605 V6 me, kostade bara 5500 med jobb :?
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

För min del är det ingen tvekan om att det blir byte av åtminsone en fläkt. Den var helt krossad! :shock: Antagligen efter att jag kört på en hare 2004... :oops:

Men jag ersätter nog med en Spal-fläkt, t ex här kan man köpa dem: http://www.aircondcenter.se/flakt.htm

Har inte kollat runt på priser, men billigare än original är de iaf.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Förresten, är det "dumma" fläktar utan inbyggda termostater o dyl?
EN 14497
bengan406

Post by bengan406 »

Mice Elf wrote:Förresten, är det "dumma" fläktar utan inbyggda termostater o dyl?

Inte en aning,men med tanke på priset så måste det va några special av nå´t slag.
tinnit0

Post by tinnit0 »

Det gick att byta utan att ta ner kofångaren. Man kunde lyfta upp kylarna lite och skjuta bak dem så att man fick in en hand bakom fläktarna för att lossa på skruvarna. Det hela tog ca 40 min, men då hade jag redan tagit isär en gång innan för att felsöka. Inga specialverktyg. Men jag behövde nya skruvar för de nya fläktarna hade inte monterade skruvar på motorfästerna.

Hade problem med ACn undertiden fläktarna inte fungerade, nu funkar ACn bra.

Det var hållarna till kolen som hade rostat så att kolen inte kunde röra sig.

Dumma fläktar var det oxå, inget special med dom inte. Bara dyra :cry:

5500:- ? Det kan inte ha varit hos Peugeot ?
Post Reply