Startmotor?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peter_

Startmotor?

Post by Peter_ »

Tjena. Har ett problem med min 405 mi16 från 1990. I npgra veckor har jag haft lite småproblem med att starta den. Det klickar bara när jag vrider till nyckeln, men startmotorn går inte igång. DÅ vrider jag om i tändningen en gång till och den brukar då gå igång. Idag däremot när jag vred om tändningen klickade det inte ens. Tändningen gick på men startmotorn gick inte igång för 5 öre, och det klickar inte ens längre..

Vet ni vad det kan vara för del? Är det dags att byta startmotor kanske?
Är startmotorn svår att byta och var sitter den? Någon som eventuellt har en till salu i såna fall??

Tack på förhand.
Mvh Peter
Nybliven Pegga ägare!
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

när den går runt går den runt sakta ? för isf kan det va jordpunkten på tex växellådan! kolla så den inte ergat eller liknande!
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Peter_

Post by Peter_ »

Nej alltså den går inte runt överhuvudtaget. Det händer ingenting när jag försöker starta bilen. Testade däremot att rulla igång bilen och då gick den igång utan problem..

Finns det mer man kan felsöka istället för att ta för givet att startmotorn är trasig. Den är ju ändå ganska dyr att byta eller hur?

Hörde nåt om att det kunde finnas nåt bleck vid tändingslåset som kunde bli slitet?
Nybliven Pegga ägare!
Sliced

Post by Sliced »

Klassikern.. kolla jordkabeln/flätan till motorn.
Dahlman

Post by Dahlman »

Det är din startmotor som gett upp. Skaffa en beg för en 500 på skroten. Kan ta från en gri eller sir med.

Det är trångt att byta den, sitter framtill längst ner på motorn.
(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
Peter_

Post by Peter_ »

OKej, måste man då ta den underifrån genom att hissa upp bilen? Är det något man kan byta själv som ganska så oerfaren mekaniker?
Det är ingen som har tråkigt i helgen då och bor i närheten av haninge annars??. :lol:
Nybliven Pegga ägare!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peter_ wrote:OKej, måste man då ta den underifrån genom att hissa upp bilen? Är det något man kan byta själv som ganska så oerfaren mekaniker?
Det är ingen som har tråkigt i helgen då och bor i närheten av haninge annars??. :lol:

Jag tycker det är enklare att ta bort insuget och ta det uppifrån.
Det är lite bökigt ja, är man oerfaren kanske man hellre ska lämna bort det.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Peter_

Post by Peter_ »

Då ska jag prova att göra det, skadar väl aldrig att prova? det som är svårt måste väl vara att komma åt skiten, men tar man bort luftfiltret så kommer man åt det bra eller? Kan man inte prova att knacka lite på startmotorn å se om dwen går igen då, eller ta bort och putsa nåt som man gör med tändstift när de är dåliga?

Finns det inga tjuvknep att prova på först innan man ger sig på och köper nytt..
Nybliven Pegga ägare!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peter_ wrote:Då ska jag prova att göra det, skadar väl aldrig att prova? det som är svårt måste väl vara att komma åt skiten, men tar man bort luftfiltret så kommer man åt det bra eller? Kan man inte prova att knacka lite på startmotorn å se om dwen går igen då, eller ta bort och putsa nåt som man gör med tändstift när de är dåliga?

Finns det inga tjuvknep att prova på först innan man ger sig på och köper nytt..

Kolla kablar och anslutningar är det första man gör. Knacka på den är bara konstgjord andning, om den funkar pga det betyder det att kolen är slut.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply