Problem att fylla kylmedia i peugeot 605 -95

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lars28

Problem att fylla kylmedia i peugeot 605 -95

Post by Lars28 »

hej

jag har nyss vart på verkstad för att fylla på ac:n, men när jag kom dit sa dom att det inte gick att fylla på och att det troligtvis var tätt i nått filter
Tänkte jag skulle kolla lite på detta själv men vet inte vart ett sånt filter kan sitta eller om det kanske e nått annat som felar?

bilen har vanlig ac.

mvh
LG
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Skumt... Fyller man inte på via ventilen på lågtryckssidan? Det är väl bara en slang till resten av systemet?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är ju ett konventionellt AC-system på bilen... Det sitter förvisso ett filter med torkpatron i systemet som i alla bil-AC, men om nån ska byta eller veta nåt om de sakerna så är det ju den som ska fylla systemet. Filtret sitter längst fram till vänster i bilen och har en torkpatron och ett siktglas på sig.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Ventilen på lågtryckssidan sitter på toppen av ett ca 30cm långt rör som sitter längs torpedväggen i en klämma. En gummislang gör att du kan snäppa loss röret och vrida ut den.

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Lars28

Post by Lars28 »

hmm ja verkade som dom på verkstaden inte hade helt koll... dom sa "det e ju franskt" hmm inkompetent tänkte jag :) När jag hämta bilen på verkstaden så hade dom satt på slangar på två ventiler som sitter till vänster om bromscylindern, dom hade gjort ett läckage test men inte kunnat fylla på nått p ga för högt tryck som riskerade att säkerhetsventilen skulle sprätta ut.
Jag testa att trycka på dessa ventiler själv och då
pöös det ut luft? får ta å kolla lite mer, vill inte gärna lägga ut flera tusen på att få detta fixat,

tack för tipsen hitills! :)
öhl-in

Post by öhl-in »

Vill påstå att dom INTE har en aning om vad dom talar om.... Det är lika lätt(eller svårt) att fylla kylmedia i din bil som i vilken annan bil som helst :!:
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

läste Klamydia :oops: :oops:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

öhlin wrote:Vill påstå att dom INTE har en aning om vad dom talar om.... Det är lika lätt(eller svårt) att fylla kylmedia i din bil som i vilken annan bil som helst :!:

Man kan säga att det är lätt. Gjorde det två gånger på 95:an jag hade. Med rätt utrustning så går det på mindre än en halvtimme om systemet inte läcker eller strular på annat sätt.
Men ska man byta torkpatron och filter osv. så bör ju systemet torkas innan man fyller det igen. Dyrare och mer tidskrävande men inte alls omöjligt om man har nån kontakt inom området.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Lars28 »

hmm verkar lite svårt vet inte om jag ska ge mig in på att byta patron, men fick en annan tanke, kanske ett lång skott men kan det ha nått med temp reglaget inne i bilen att göra? funkar nämligen lite dåligt. Vad ca kostar ett byte av en torkpatron?
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Om kompressorn går så sjunker trycket på låg-tryckssidan till ca 2 bar. Det borde vara tillräckligt lågt för att kunna fylla på kylmedium...

Lars28

Post by Lars28 »

hmm kanske kompressorn e kass då, eftersom dom på verkstaden sa att trycket blev för högt för fylla på?, har försökt lokalisera det där filtret som kunde bli tätt men Har inte funnit det, finns det nått filter i kylstemet som kan bli tätt? på verkstan sa dom det...
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Lars28 wrote:hmm kanske kompressorn e kass då, eftersom dom på verkstaden sa att trycket blev för högt för fylla på?, har försökt lokalisera det där filtret som kunde bli tätt men Har inte funnit det, finns det nått filter i kylstemet som kan bli tätt? på verkstan sa dom det...

Så fort jag har kommit på hur man flyttar bilder från mobile till datorn mha Bluetooth, så kommer jag att lägga upp ett par bilder.

Lars28

Problemet, som inte var ett problem är fixat :)

Post by Lars28 »

ja nu har jag vart på en annan verkstad, där hade dom en helt ny maskin för att fylla på AC, dom kopplade till den å allt funka utan problem.

Tack för alla tips! :)
elvis

Re: Problemet, som inte var ett problem är fixat :)

Post by elvis »

Lars28 wrote:ja nu har jag vart på en annan verkstad, där hade dom en helt ny maskin för att fylla på AC, dom kopplade till den å allt funka utan problem.

Tack för alla tips! :)

det är oftast så att en legitimerad verkstad inte vill fylla om dom misstänker igensatt filter eller läckage, utan att dom gör trycktest och läcksökning först.

dessutom att bara fylla gas utan att ha en aning om hur mycket gas det finns är inte bra (kan bränna motorn, om det blir för mycket).
ska det fyllas köldmedium på rätt sätt så måste du ha två maskiner (eller maskin med separata behållare, för gammal och ny gas, eftersom maskinen inte blandar gammal gas och olja).
dvs. du måste först tömma bilen på all gammal köldmedium och därefter fylla rätt mängd ( i ditt fall, 925g, tror jag )efter läckage test, så klart. :wink:
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Lars28

Post by Lars28 »

jodå dom hade senaste modellen av maskinen, jag var av dom första dom testade den på, dom gjorde läckage test och kunde också se på maskinen att det fanns 0g med kylmedium, dom hade också i nån "spår vätska" med hjälp av den ett par glasögon och en speciell Ficklampa kunde se om det var läckage i nån packning eller slang.

får hoppas det bli goo väder snart då så man får användning för den :wink:
elvis

Post by elvis »

ja, vi använder också den senaste.
kommer från Waeco och vi fyller med 10ml spårmedel. (gul eller grön)
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik

http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Post Reply