öppet filter till 206 RC

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Lopex

öppet filter till 206 RC

Post by Lopex »

funderar p åatt sätta på ett öppet filter på RC'n, inte pga nån förhoppning om prestanda utan mest för att man hört par RC med öppet filter och den motorn låter f*n så mycket trevligare med öppet filter.

MEn skall man satsa på nåt kit eller kan man bara ta väck övre delen av originalluftburken och sätta ett öppet filter direkt på slangen som går till insuget? så att filtret hamnar nere i nedre delen av luftburken.

kollar i senaste bilsport på Victor's läckra bygge och där ser man att han precis gjort så. Satt ett öppet filter direkt på slangen till insuget.

Några nackdelar med det? inget anant man skall tänka på om man vill göra på det sättet?

någon som vet i så fall vilka filter som passar? diameter på anslutning samt ev. böj på filtret?
Luuk

Post by Luuk »

K&N Typhoon kit rockar..... dyrt..... men det rockar :wink:

sätter du flitret i orginalburken så är chansen stoor att det andas varmluft vilket medför sämre prestanda...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Lopex

Post by Lopex »

Luuk wrote:K&N Typhoon kit rockar..... dyrt..... men det rockar :wink:

sätter du flitret i orginalburken så är chansen stoor att det andas varmluft vilket medför sämre prestanda...

vad gav du för ditt KN kit?

tänkte också på det med luften.. kanskle smidigast att köra en CDA-box o ta luften från fronten nånstans..

såg monteringsmanualen till ditt filter och det var en jäkla massa grejor som skulle plockas bort.
borde itne vara svårt att ta lite flexrör o sätta ett avskärmat filter nere vid dimljuset så blir det som KN-kittet ungefär.
Kristian

Post by Kristian »

K&N Typhoon kittet kostar runt 5000kr har jag för mig. Men då får man skönare sång än en CTR så det är värt vartenda öre!
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Dante

Post by Dante »

Har du tur kan du kanske hitta ett beggat. Jag lyckades få tag i ett Tyhpoon kit till min 206a här på PSC för halva priset. :D
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Luuk

Post by Luuk »

Amar2 wrote:
Luuk wrote:K&N Typhoon kit rockar..... dyrt..... men det rockar :wink:

vad gav du för ditt KN kit?

tänkte också på det med luften.. kanskle smidigast att köra en CDA-box o ta luften från fronten nånstans..

såg monteringsmanualen till ditt filter och det var en jäkla massa grejor som skulle plockas bort.
borde itne vara svårt att ta lite flexrör o sätta ett avskärmat filter nere vid dimljuset så blir det som KN-kittet ungefär.

Jo de e en jäkla massa grejer som skall bort... säkert 10 kg box och vaccumklockor och snorklar och prylar som skall bort... största problemet om man skall göra ett eget är de två slangarna som skall fästas på röret och göra anslutningar till detta... men det går säkert...

Går tydligen att få tag på kittet på e-bay lite billigare än 5000...
Svart 206 RC -04 Såld!
penix

Post by penix »

Annars kan jag rekomendera ett "Twincharger intake system" (finns speciellt för 206 RC)
från simota, typ precis lika dant som "Typhoon" kitet från K&N, fast mkt billigare, betalade 1500:- för mitt.

http://www.simota.com/pro_in_twin.php

Är hur nöjd som helst, det sitter helt perfekt, och ljudet är riktigt bra, går inte äns o beskriva vilken skillnad d blir!
Peter J

Post by Peter J »

penix wrote:Annars kan jag rekomendera ett "Twincharger intake system" (finns speciellt för 206 RC)
från simota, typ precis lika dant som "Typhoon" kitet från K&N, fast mkt billigare, betalade 1500:- för mitt.

Är hur nöjd som helst, det sitter helt perfekt, och ljudet är riktigt bra, går inte äns o beskriva vilken skillnad d blir!

Var köper man simota?

Typhoon kitet något billigare:
http://cgi.ebay.com/K-N-TYPHOON-KIT-TYP ... dZViewItem
infiction

Post by infiction »

Har man råd att köpa och äga en RC har man faan råd med K&N också! :twisted:
Lopex

Post by Lopex »

penix wrote:Annars kan jag rekomendera ett "Twincharger intake system" (finns speciellt för 206 RC)

vem säljer simota i sverige? eller kan man beställa direkt från de?
var beställde du från?

är det någon skydskåpa runt filtret som på KN kittet? iom att filtret hamnar rätt långt ner så undrar man om det itne kommer att stänka upp skit på filtret om det tine har något skydd över sig.'

svårt att ha råd över till annat än bensin med RC'ns förbrukning :D
penix

Post by penix »

Amar2 wrote:

vem säljer simota i sverige? eller kan man beställa direkt från de?
var beställde du från?

är det någon skydskåpa runt filtret som på KN kittet? iom att filtret hamnar rätt långt ner så undrar man om det itne kommer att stänka upp skit på filtret om det tine har något skydd över sig.'

svårt att ha råd över till annat än bensin med RC'ns förbrukning :D

www.hova.com är återförsäljare för simota här i sverige, så maila dom o hör.

ingen skydds påse/kåpa som på Typhoonen, men det sitter hyffsat skyddat. och nån skit kommer inte in,filtret är väldigt finmaskigt.

Om du vill kan jag maila lite billder på det åt dig.

:)
Luuk

Post by Luuk »

infiction wrote:Har man råd att köpa och äga en RC har man faan råd med K&N också! :twisted:

8)
Svart 206 RC -04 Såld!
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

hest-deflesting liquid coating to unleash the power of your engine

skulle filter olja "unleash the power of your engine" ? :? d va nått nytt ja trodde d plockade upp skit o fukt osv bara :)
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Lopex

Post by Lopex »

penix: maila gärna bilder...
[email protected]

har kollat med hova... frakten var huttlöst dyr ifall de enbart skall ta hem det kitet. och om man skall vänta tills de tar in kitet med en större leverans så måste man vänta till höst :(

ingen annan som kan ta in simota? för priset på själva kitet var itne farligt alls.

mailade jänkarna om KN-kitet men de kunde inte skicka till sweden... de hittar väl inte sverige på kartan.. dumma jänkare.
Dart

Post by Dart »

Amar2 wrote:penix: maila gärna bilder...
[email protected]

har kollat med hova... frakten var huttlöst dyr ifall de enbart skall ta hem det kitet. och om man skall vänta tills de tar in kitet med en större leverans så måste man vänta till höst :(

ingen annan som kan ta in simota? för priset på själva kitet var itne farligt alls.

mailade jänkarna om KN-kitet men de kunde inte skicka till sweden... de hittar väl inte sverige på kartan.. dumma jänkare.

tja, beror väl på vart du frågar....finns drösvis med kn-återförsäljare i staterna.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
penix

Post by penix »

Amar2 wrote:penix: maila gärna bilder...
[email protected]

ok, skickar lite bilder. synd på frakten, simota bjöd på frakten från japan åt mig har jag för mig. men jag mailade simota.com direkt iofs.
hubbes

Post by hubbes »

Post Reply