Trodde det skulle vara näst intill lika simpelt som då jag bytte avgassystem på 406an.
MEN INTE DÅ!
Försöker lossa 2 muttrar vid det främre avgasröret på min 205 -87.
muttrarna får skruven att snurra utan att lossna, blir det till att försöka kapa dessa skruvar eller är det något jag missar.
Jävligt tight med plats för att skruva dessutom, vettetusan hur man skulle gå tillväga för att kapa skruvarna... Dremel ?... hmm..
Förmodligen verkar det som om gängorna är sönderdragna på dom två pinnskruvarna.. försök med en tång eller dyligt att få ut dom.. sedan behöver du ersätta originalgängorna med Helicoil..= rostfria gängor, som man med ett specialverktyg "snurrar" in efter att man med en speciell gängtapp gjort nya gängor för Helicoilen
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
Muttrarna mellan grenrör och främre röret du pratar om ?
Bäst är att köpa "repsatsen" hos pugg eller citroen (samma på BX bl:a), kostar 150:- å då får du med nya bultar+muttrar+fjädrar och packningen till grenröret.
Sedan kapar du bara bort det gamla möget.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
gue406 wrote:Trodde det skulle vara näst intill lika simpelt som då jag bytte avgassystem på 406an.
MEN INTE DÅ!
Försöker lossa 2 muttrar vid det främre avgasröret på min 205 -87. muttrarna får skruven att snurra utan att lossna, blir det till att försöka kapa dessa skruvar eller är det något jag missar.
Jävligt tight med plats för att skruva dessutom, vettetusan hur man skulle gå tillväga för att kapa skruvarna... Dremel ?... hmm..
Hjälp....
Du måste ju hålla emot dessa två skruvar på ovansidan av grenröret med en tians nyckel. Annars kan de omöjligt lossna.
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
gue406 wrote:Känt på översidan av fästet, men jag hittar inget att hålla emot på...
Är ett "hål" på översidan dock inte speciellt djupt, trodde skruvarna var på väg neråt, men djupet förändrades inte hur mycket jag än skruvade...
Bulten är genomgående. Det är 10mm sexkant på ovansidan, men den kan ligga något försänkt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
gue406 wrote:Känt på översidan av fästet, men jag hittar inget att hålla emot på...
Är ett "hål" på översidan dock inte speciellt djupt, trodde skruvarna var på väg neråt, men djupet förändrades inte hur mycket jag än skruvade...
Skallarna är försänkta ned i de där "kopparna", har dom suttit där länge är de säkert i det närmaste runda.
Jag har som sagt tagit för vana att när de där grejerna är gamla så köper jag repkitet för 150:-, sedan kapar jag tvärsigenom fjäder och bult med lilla vinkelkapen å byter ut alltihop mot nytt.
Kan ta en jäkla tid å få loss det gamla möget, kapa går fort å nya delar kostar 150 spänn så....
Hans Hellström
snillet wrote:sedan kapar jag tvärsigenom fjäder och bult med lilla vinkelkapen å byter ut alltihop mot nytt.
Försök det på en BX 16v Jag brukar se till att ha en riktigt frisk sexkantshylsa så brukar det gå. Att börja behandla bultarna med rostlösare några dagar innan är inte dumt heller.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
...ska se i stort sett likadant ut på en 205, men jag är dålig på att lägga detaljer på minnet. Det funkar alltså inte med ett hur klumpigt verktyg som helst iom försänkningen.
Ett allmänt råd för dåliga skallar (eller annars också... faktiskt) är att använda sexkantsnyckel och inte tolvkants.
sen kan jag svära på att jag stött på 11skalle oxo där nere... inte säkert det var original iofs... men inget överraskar mig när fransoserna letar skruvar bland lådorna... har faktiskt alltid lyckats få väck dem utan att paja... jag hänger över motorn efter att ha plocka luftburken och ser till att spärra uppifrån och skruva under. när det lossat så kan man ligga med förlängare underifrån och ha en blocknyckel som håller emot mot grenrör... det tar ett tag att få väck möget då det är en del gängor.
var medlem för längesen. det var bättre förr. "Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
robert306gti wrote:sen kan jag svära på att jag stött på 11skalle oxo där nere... inte säkert det var original iofs... men inget överraskar mig när fransoserna letar skruvar bland lådorna... har faktiskt alltid lyckats få väck dem utan att paja... jag hänger över motorn efter att ha plocka luftburken och ser till att spärra uppifrån och skruva under. när det lossat så kan man ligga med förlängare underifrån och ha en blocknyckel som håller emot mot grenrör... det tar ett tag att få väck möget då det är en del gängor.
Jag med, men tror det var på en gammal uhm,,,vad dom nu heter XW ?? motor. "pannkaksmotorn" iaf.
Daggers hatobjekt
Hans Hellström
snillet wrote:sedan kapar jag tvärsigenom fjäder och bult med lilla vinkelkapen å byter ut alltihop mot nytt.
Försök det på en BX 16v
Man kommer inte åt med den heller.
Försök det på en BX 16v
Man kommer inte åt med den heller.
Säker ?
Kom åt helt ok på min 8V i 309:an med en vanlig 125mm vinkelkap. Samma i BX:en (också 8V) som jag strippade i höstas.
Japp, jag är säker för jag har provat. Lyckades klyva muttern med huggmejsel sen istället.
Bx med 8v är det jättegott om plats på.