Pissad av 850 GLT / Hur kör man för att få bästa accelatioen

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
SebbanBoy14

Pissad av 850 GLT / Hur kör man för att få bästa accelatioen

Post by SebbanBoy14 »

Körde mot en Volvo 850 Glt idag. När jag varvade upp på tvåan stack han med några meter. Tycker min bil drar iväg ibland på 2an och ibland händer inget typ. Kanske jg som växlar fel?
Hur ska man köra för att få bästa accelationen?
Jag varvar hela tiden till 5500varv och sedan växlar jag. tycker de går segare om jag väntar 6000varv.

Hur kör ni?
André V

Post by André V »

Vilken bil kör du då? Har iofs för mig att du frågat om 206 GTi tidigare. Eftersom motorn utvecklar maxeffekt vid 6000 kan man ju aldrig få optimal acceleration om man växlar så att man inte ens utnyttjar effekten. Jag drog min (206 GTi) till 6500 i ettan och tvåan, 6000-6500 i trean och 6000 i fyran.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

kanske ska prövar det då=).
Ja de är ju en 206 gti jag har men tycker de v SÅ KONSTIGT att han drog mig 850glt gör ju 0-100 på 9.2 och vårna på 8.5 typ. Sedan är min ju chippad. Men min går inte lika bra sedan jag la på 17tummare.
Ger sportsystem mycket elelr är de bara ljudet rakt igenom?
GBGTias

Post by GBGTias »

Det är en hel vetenskap hur man ska göra för att få det bäst.

Jag kan säga att jag hade en S70 GLT förr..
Visst, den ska göra omkring 9,2 sek orginal.
En kompis i en v70 2,4t vart arg för ja plocka honom me den.

Under acc tiden så spelar motorn roll, men den största rollen spelar den bakom ratten. Att maximera varvtalet beroende på växel. Startvarv etc tar tid att lära sig. Växlingsvarv, sätt att växla etc gör stor skillnad.

Okej, så de lönar sig inte & varva ut bilen, drar den dåligt över 5500 rpm?
Vilket varvtal har du då på nästa växel? Troligtvis lite lägre än där den "kommer" kanske? Isfåfall lönar det faktiskt sig kanske att plåga ur de där sista varven för att få det maximerat på nästa växel?
Om din bil storknar tidigt kanske du har nåt fel på din bil. Vid höga varvtal suger bilen väldigt mycke luft, har du nån apelsin i vägen som stör?

Starten: Viktigaste momentet av alla..
Tänk på att vid låga varv utvecklar bilen kanske som mest 35hk. Om man kanske ligger runt 3000 så utvecklar den kanske runt 60-70. Se till att INTE gå under det isfåll.. Ex, är den relativt låg växlad, slira lite extra på kopplingen så du får de där skjutset.. Sen går de fort då den kommit iväg. Ex är bilen högt växlad som RC:n ex.. Då tjänar man faktiskt på & spinna sig iväg, vilket ja bevisat innan, men de viktiga är att då ha kontrolerat hjulspinn & inte sannslöst.. Det är en fin känsla där emellan..

Träna på & lycka till.. Är du duktig så polckar man snart lätt bilar som är "snabbare" på pappret. Men på motorvägen så spelar eftekten större roll, så då är de inte lika mycke upp till föraren. Alla kan trampa fullt, få kan få de & lira ordentligt vid växlingar..

Mvh.
Mattias..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Dante

Post by Dante »

Tyckte också min 206GTi kändes något slöare efter att jag monterade 17'. Dom vägde ju en del mer än orginal 15' som satt på så.
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

17" fälgar ger sämre acc, kolla alla framhjulsdrivna på strippen.

Stora fälgar bak o mindre fram.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
GBGTias

Post by GBGTias »

När ja körde 14:83 på strippen me RC:n så hade ja bling 17" med obalans & 215/45-17 som gav 5% högre utväxling.
Visst gör fälgarna accelerationen negativ, men inte så fruktansvärt mycket.
Det hänger ju mer på föraren än på nåt annat, sluta skyll på allt! *skrattar..

GBGTias

Post by GBGTias »

Volvo Suger wrote:17" fälgar ger sämre acc, kolla alla framhjulsdrivna på strippen.

Stora fälgar bak o mindre fram.

Det är för att det greppar bättre, rakt fram är man inte så beroende av låga profiler.

Låg profil = högt däckstryck, gör att däcken kan "studsa" om man spinner bla.. Dom kör inte me 15" enbart för viktens skull, mest för fästet!

SebbanBoy14

Post by SebbanBoy14 »

GBGTias wrote:Det är en hel vetenskap hur man ska göra för att få det bäst.

Under acc tiden så spelar motorn roll, men den största rollen spelar den bakom ratten. Att maximera varvtalet beroende på växel. Startvarv etc tar tid att lära sig. Växlingsvarv, sätt att växla etc gör stor skillnad.

Vilket varvtal har du då på nästa växel? Troligtvis lite lägre än där den "kommer" kanske? Isfåfall lönar det faktiskt sig kanske att plåga ur de där sista varven för att få det maximerat på nästa växel?
Om din bil storknar tidigt kanske du har nåt fel på din bil. Vid höga varvtal suger bilen väldigt mycke luft, har du nån apelsin i vägen som stör?

Tänk på att vid låga varv utvecklar bilen kanske som mest 35hk. Om man kanske ligger runt 3000 så utvecklar den kanske runt 60-70. Se till att INTE gå under det isfåll.. Ex, är den relativt låg växlad, slira lite extra på kopplingen så du får de där skjutset.. Sen går de fort då den kommit iväg. Ex är bilen högt växlad som RC:n ex.. Då tjänar man faktiskt på & spinna sig iväg, vilket ja bevisat innan, men de viktiga är att då ha kontrolerat hjulspinn & inte sannslöst.. Det är en fin känsla där emellan..

Träna på & lycka till.. Är du duktig så polckar man snart lätt bilar som är "snabbare" på pappret. Men på motorvägen så spelar eftekten större roll, så då är de inte lika mycke upp till föraren. Alla kan trampa fullt, få kan få de & lira ordentligt vid växlingar..

Mvh.
Mattias..

Hmm tänkkte på de när jag for hem från jobbet. När jag just förhan första 5 minuterna känns han extremt pigg å så. Efter ett tag så känns han inte lika pigg. Vet inte om detta är en illution eller fakta. Men man de kanske är så att de kommer varmluft från motorn in i sportfiltret? Kanska ska kolla om de gårt å bygga något rör så de kommer in massa luft tilll sportfiltret?

va tror du?
mrzalt

Post by mrzalt »

SebbanBoy14 wrote:kanske ska prövar det då=).
Ja de är ju en 206 gti jag har men tycker de v SÅ KONSTIGT att han drog mig 850glt gör ju 0-100 på 9.2 och vårna på 8.5 typ. Sedan är min ju chippad. Men min går inte lika bra sedan jag la på 17tummare.
Ger sportsystem mycket elelr är de bara ljudet rakt igenom?

Sport sustem är mest för djupet samt leda bort värmen om man har turbo.
Nästan bättre o banta 7kg istället för att hoppas på massa hp ur ett system.
Detta är bara citerat av en gammal volvo940turbo trimmare =)

// mrzalt
Dante

Post by Dante »

SebbanBoy14 wrote:
GBGTias wrote:Det är en hel vetenskap hur man ska göra för att få det bäst.

Mvh.
Mattias..

Hmm tänkkte på de när jag for hem från jobbet. När jag just förhan första 5 minuterna känns han extremt pigg å så. Efter ett tag så känns han inte lika pigg. Vet inte om detta är en illution eller fakta. Men man de kanske är så att de kommer varmluft från motorn in i sportfiltret? Kanska ska kolla om de gårt å bygga något rör så de kommer in massa luft tilll sportfiltret?

va tror du?

Om du har satt ditt filter där orginal burken satt så drar det garanterat varmluft. Ner med det i spoilern. :)
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Så det har alltså inget med att rotations-momentet på hjulen blir så mycket större på en 17" än en 15", även om båda däcken skulle väga lika mycket?

:?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
LexCom

Post by LexCom »

Dr. Mabuse wrote:Så det har alltså inget med att rotations-momentet på hjulen blir så mycket större på en 17" än en 15", även om båda däcken skulle väga lika mycket?

:?

Självklart. Det blir tyngre att driva hjulet framåt ju större omkrets man har på fälg/däck.

Jag tappade över 1 sekund i 0-100 värde och 5 sekunder i intervallet 100-200 med min saab 900 turbo när jag hade den. Bytte från 205/45-16 till 225/45-17. Skillnden märktes ordentligt när man körde.
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
infiction

Post by infiction »

Låter som att problemet är MSR faktiskt..
RCAnders

Post by RCAnders »

Ett sätt att få bättre accelration är att inte montera i massor med onödiga saker i bilen, ökad vikt = minskad accelration.

Plocka ur baksätet och allt onödigt skit från bilen så minskar du vikten, och det get i princip samma effekt som att trimma den, eller så testar du dig fram så märker du vad som fungerar bäst, det är ju bara att sticka ut på en raksträcka någonstans och köra ett par vändor!
Föredetta velocipedryttare, kör numer en 206 RC i väntan på min 308 2,0 HDi
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lär dig dra bilen på varje växel så att du hamnar vid det varvtalet den börjar "suga iväg" på nästa växel.

Att växla vid 5500 känns helt galet, då jobbar du inte igen det du tappade på växlingen med en gång på den nya växeln....frånkörd.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Blanco

Post by Blanco »

Jag köde med öppet filter halvt nere i org. luftboxen. Det blev en märkbar effektförlust mot att köra orginal. Så väl avskärmat filter är att föredra.
206Gtin ska varvas ut till 6500rpm (7000rpm skulle vara det optimala) iaf på 1an och 2an. Då hamnar du rätt på nästa växel och slipper "dippen" som brukar uppkomma mellan växlingarna.
Skoda Fabia Rs -07
Post Reply