Hej hej.
Bromsarna på min kärra lever sitt egna lilla liv.
Abs lampan lyser ej. När jag skall bromsa mjukt så hugger abs:en till och från. Jag tycker även att absen går i väldigt tidigt vid hårda inbromsningar. Dock fungerar det bra där mellan hård o mjuk broms.
Har ni ngt tips på vad som spökar?
Kan tilläga att vänsterfram är lite snedslitet så jag kan ju tänka mig att absen hugger in tidigt vid hård broms p.g.a. att mindre yta ligger an på det.
//Mvh
Strulande ABS 406 v6 -01
Strulande ABS 406 v6 -01
Alfa Romeo 166 2.0 ts -99
Aprilia RS 125 -97
Aprilia RS 125 -97
-
205gti mattias
- Richard Gustavsson
205gti mattias wrote:kolla abs kransarna på drivaxlarna fram har en tendens att lossna på 406!!
Japp ett "vanligt" fel Händer likadant på 306 och 607. Går tyvärr inte att köpa lösa ringar/kransar som det går till andra märken, utan det blir ny drivaxel. Man kan ju säkert fulmeka dit den (göra rent limma/lr svetsa fast den igen) Men ska man kunna lämna garanti på det så blir det en ny axel.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Problemet är fixat sedan en tid tillbaka och det fungerar fortfarande utmärkt.
Abs-ringen satt löst så jag tog loss hela och skrapade bort all rost på ringens insida och på drivaxeln. Sedan satte jag tillbaks ringen och testade så att den gick att klämma ihop utan att sprickan syntes.
När väll ringen gick att sätta ihop limmade jag fast den med biltema stål-epoxy.
Jag rekomenderar dock något lim som torkar fortare eller att du har en stor slangklämma du kan hålla fast ringen med då det var jobbigt o hålla 10min.
=)
//Mvh Tommy
Abs-ringen satt löst så jag tog loss hela och skrapade bort all rost på ringens insida och på drivaxeln. Sedan satte jag tillbaks ringen och testade så att den gick att klämma ihop utan att sprickan syntes.
När väll ringen gick att sätta ihop limmade jag fast den med biltema stål-epoxy.
Jag rekomenderar dock något lim som torkar fortare eller att du har en stor slangklämma du kan hålla fast ringen med då det var jobbigt o hålla 10min.
=)
//Mvh Tommy
Alfa Romeo 166 2.0 ts -99
Aprilia RS 125 -97
Aprilia RS 125 -97
Jag har samma problem på min kärra och har precis fyllt i de sprickor som fanns på framhjulens abs-kransar med kemisk metall. Det blev klart bättre men det hugger fortfarande litegranna vid hårda inbromsningar under 50 nu. Det är någon millimeter bredare "hål" mellan kuggarna vid lagningen på vänstra kransen och på den högra är det nästan dubbla avståndet vid den lagningen.
Jag vågade inte bryta loss kransarna och det gick inte att klämma ihop dom heller. Hur känsligt är systemet för "för täta" kuggar om man skulle göra en extra kugg i den långa gluggen på högersidan?
Borde jag istället slå loss kransarna och göra ett mer pedantiskt jobb?
Bakkransarna förresten, visst är det de som sitter innanför handbromsbackarna när man har lyft ut skivan eller?
Jag vågade inte bryta loss kransarna och det gick inte att klämma ihop dom heller. Hur känsligt är systemet för "för täta" kuggar om man skulle göra en extra kugg i den långa gluggen på högersidan?
Borde jag istället slå loss kransarna och göra ett mer pedantiskt jobb?
Bakkransarna förresten, visst är det de som sitter innanför handbromsbackarna när man har lyft ut skivan eller?