Nu har jag tröttnat på min dieselknackande motor. Den går finfint men den är inge rolig att lyssna på.
Många trådar handlar om ventillyftare, och nån rekommenderade "Wynn´s hydraulic lifter treatment".
Är detta bara att hälla i oljan och hoppas på det bästa? Någon med en 2.2 som har löst knackandet. Är ju en sorts "barnsjukdom" på dessa motorer har jag förstått.
Är nästan alltid insugskammen nav som låter, Byter man det blir det tyst.
Kan inte vad delen kostar i huvet, men jobbet är som ett kamremmsbyte och lite till.
Jag har samma dieselknack.. har startat ett par trådar om ämnet.
Jag har provat Wynn´s olja utan framgång.
Dock lämnade jag in bilen för ett tag se för att den läckte olja och efter den reparationen så låter den mindra samt under en mycket kortare tid(kallstart).
Antar att din inte låter alltid utan när den är nystartad?!
Annars kanske vi kan klassa om dom som miljödieslar och slippa vägtullar?!
Den låter hela tiden, iaf så blir den inte tyst när den är varm. Miljödiesel låter smo en bra idé..
Satte in en K&N instatsfilter i går så nu svarar den bättre på gasen iaf, blev tydlig märkbar skillnad faktiskt. Det trodde jag inte.
Ofan.. Fick rådet här på jobbet av en bilkunnig att satsa pengarna på aktier eller något annat än att köpa ett open air filter, så jag la hela det lilla projektet på hyllan.
Kanske skulle prova insatsfilter...
Öppet filter tror jag inte alls på. Eller jo om det är inkapslat rejält med insugsluften tagen ur en slang i fronten...och då är du ju tillbaka med ett "insats"
Fast med säkert mera ljud än original.
jag har läst mycket på engelska och franska 406 coupéforum och alla säger samma sak. Det blir MYCKET varmt i motorutrymmet p åcoupen. Det är för trångt helt enkelt. Så ett öppet filter förlorar du i effekt. Lustigt att i de länderna så är inte alla insnöade på öppet filter som här. Dom ser till prestandan hellre än ett coolt ljud.
Jag ringde Peugeot och frågade vad delarna som behöver bytas för att få bort knacket kostar.
Två delar, ett nav och en packning vid insugskammen...4675:-
Bara för två delar som dom uppenbarligen inte har konstruerat rätt från början då dom lagt av efter 5000 körda mil. Sen till kommer reparationen som enligt Richard motsvarar ett kamremsbyte. Hutlösa priser!
Richard, detta knacket är bara ett skönhetsfel eller?
Andreas Bystedt wrote:Jag ringde Peugeot och frågade vad delarna som behöver bytas för att få bort knacket kostar.
Två delar, ett nav och en packning vid insugskammen...4675:-
Bara för två delar som dom uppenbarligen inte har konstruerat rätt från början då dom lagt av efter 5000 körda mil. Sen till kommer reparationen som enligt Richard motsvarar ett kamremsbyte. Hutlösa priser!
Richard, detta knacket är bara ett skönhetsfel eller?
Japp det blir inte värre, sett och hört bilar som gått 20000 och dom går bra förutom att dom just låter.