Turbo till 206Gti..???

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
snigel

Turbo till 206Gti..???

Post by snigel »

Tjaba...!!

Har lite funderingar på turbosnurra till min lilla "Baby"...., är det någon som har erfarenhet av att turbokonverterat en 206á..??
Det finns ju en del turbokit att få tag i på div. tuningfirmor, men det är ju en del slantar för sådana kit så jag vill ju gärna höra mig lite för av andras erfarenheter innan man satsar järnet.. :wink:
Fixar tex orginal bromssystem.., mm.., en sådan konvertering..??? :?
Har även funderat kring dessa "chip" som finns på marknaden, det verkar ju en del ha använt sig av.., kanske ett alt ist... :?:

Dela gärna med er av era erfarenheter, för det kommer att uppskattas.. :!:

Mvh Snigel 8) .....
Zkronk

Post by Zkronk »

Bromsar? Dom gör ju bara att det går långsamt.. ;)
snigel

Post by snigel »

:lol: Ha ha ha..... :D

En riktig lustigkurre på linan... :wink:

Ja det kan nog jag förstå, men tankesättet var nog lite annorlunda än så.., tror jag...
Kanske skulle skita i att bromsarna fixar lite högre hastigheter :?: :twisted: :wink:
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

Som alltid, smakar det så kostar det. Vad är det för budget vi pratar om då?
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Gå bara försiktigt fram med den där Happy Meal-kartongen till motor!!
Det finns fler exempel på spruckna block än på lyckade konverteringar.

Säger därmed inte att det är omöjligt, men läs på ordentligt först!!!
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Nik

Post by Nik »

Stenis wrote:Gå bara försiktigt fram med den där Happy Meal-kartongen till motor!!

Jaså den skrönan lever än...
Att blocket spricker säger väl mer om trimmaren än om motorn!

Finns färdiga turbokit t.ex. från DP engineering:
http://www.dp-engineering.nl/EN/product ... _compo.php
EDIT: Ecosse:
http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_pr ... sp?id=1090
Last edited by Nik on Fri Jul 13, 2007 20:05, edited 1 time in total.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Nik wrote:
Stenis wrote:Gå bara försiktigt fram med den där Happy Meal-kartongen till motor!!

Jaså den skrönan lever än...
Att blocket spricker säger väl mer om trimmaren än om motorn!

Finns färdiga turbokit t.ex. från DP engineering:
http://www.dp-engineering.nl/EN/product ... _compo.php

Skröna och skröna.... :roll:
Det var ju, med tanke på "det säger väl mer om trimmaren" som skrev jag väl att man ska läsa på ordentligt först... :wink:
Motorn är inte riktigt lika stryktålig som en pjäs från t.ex. Volvo, det var lite vad jag syftade på serrö. :)

Var kan jag hitta fakta om "snabba" konverterade 206 GTi'er? Skulle vara intressant att läsa lite om dom faktiskt eftersom jag letade med ljus och lykta efter det när jag ville konvertera min.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Tänk på att den ska igenom besiktningen också.

Ifall du inte redan visste. :)
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Nik

Post by Nik »

Stenis wrote:Skröna och skröna.... :roll:
Det var ju, med tanke på "det säger väl mer om trimmaren" som skrev jag väl att man ska läsa på ordentligt först... :wink:
Motorn är inte riktigt lika stryktålig som en pjäs från t.ex. Volvo, det var lite vad jag syftade på serrö. :)

Nej men de som försökte sig på det "back in the days" försökte ju ladda 0.2 bar vid 11:1 i komp, förhållandevis milda kammar => lägre DCR och original motorstyrning (med dess säkerligen aggressiva tändkurva). Klart som f*n man får skenande förbränningstryck!

Stenis wrote:Var kan jag hitta fakta om "snabba" konverterade 206 GTi'er? Skulle vara intressant att läsa lite om dom faktiskt eftersom jag letade med ljus och lykta efter det när jag ville konvertera min.

Ring DP Engineering och Ecosse (som jag editerat in en länk till också) och fråga efter referenser!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

PelleW wrote:Tänk på att den ska igenom besiktningen också.

8) ,mmmm, man bör ha viss mekkunnighet för att "återställa" tillräckligt mycket varje år och sedan "återställa" tillbaka igen. Blir en sur utgift varje år annars om någon annan skall göra det.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

snillet wrote:
PelleW wrote:Tänk på att den ska igenom besiktningen också.

8) ,mmmm, man bör ha viss mekkunnighet för att "återställa" tillräckligt mycket varje år och sedan "återställa" tillbaka igen. Blir en sur utgift varje år annars om någon annan skall göra det.

Egentligen lika surt om man ska ta en mekhelg före och efter varje bestickning.. förlåt besiktning. :roll:
snigel

Post by snigel »

:)

Hmm.., en massa olika uppfattningar..... :wink:

Ja, jag hänger med om det här med att besiktningsnissarna ska bli nöjda oxå :lol: ....

Men frågan är då :
* Finns det verkligen NÅGON som har lyckats bra med att konvertera sin 206á som kan rekomondera detta, för det är ju en rätt så fin prislapp på detta när man nu ska byta ut lite prylar för att säkerheten mm ska vara den samma som själva uppgraderingen... :?

Sen så kan man väll inte jämnföra en konverterad 206á med en orginal Volvoturbo som är lite trimmad.., eller :?: :?: :?:

206áns motor är ju knappast tänkt från början att användas med turbo så det blir ju en del pillande med tiden.., det är ju det som är roligt :wink: :?:

Men som sagt jag är ju öppen för andra förslag på hur man får lite piggare 206Gti... :!: :!:
Det där med "chiptrim" för sugsnurror det förstår man ju själv klart att man inte vinner på så mycket i hp.., men det är ju ändå ett alt. att starta på när man jämnför priserna mellan turbokit Vs chiptrim, kan iaf. vara nått att testa :?:
Finns det någon i närheten av Trollhättan som har gjort detta med "chiptrim" på sin 206Gti eller något annat som får " My Baby "att bli lite piggare så PMá mer än gärna, för det vore mycket intressant att få ta del av dessa hemligheter :wink: :P :!: Och kunna få se lite på å kanske få ta lite på med :wink: :!:
Det kanske finns nån som har konverterat om sin Gtimotor till RCmotor :?: :?:
För det är ju inte allt för mycket skillnad på dessa modeller, mekaniskt sett :?: :?:

// Snigel :roll:
Nik

Post by Nik »

Tror inte någon i Sverige utfört en lyckas turbo-konv av en EW10:a, så samma sak gäller dig. Ring ovanstående firmor och fråga efter referenser!

Att byta till en RC-motor kommer kosta dig så mycket så att det blir billigare att bara byta hela bilen istället.

I övrigt, sugmotortrimning tenderar att börja kostnadsmässigt där turbokonvertering slutar. Siktar man på att komma över 200 så kostar det en bra slant.
Dessutom blir det samma meck inför varje besiktning!
Joi

Post by Joi »

Jag skulle nog satsa på ett eftermarknadssprut, det är väl mer effektivt än chip och kostar inte mycket mera och bilen går snålare osv.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Niklas

Post by Niklas »

Joi wrote:Jag skulle nog satsa på ett eftermarknadssprut, det är väl mer effektivt än chip och kostar inte mycket mera och bilen går snålare osv.

Här hr vi samma sak igen, på en i övrigt orörd motor så spelar eftermarknadssprut ingen roll. Du har absolut ingen användning för de funktioner ett bra sprut har på en orginalmotor, precis samma fördelar som ett bra chip fast till ett högre pris och det kräver mer kunskap.

Däremot är ett eftermarknadssprut oväderligt om man planerar / har gjort omfattande modifikationer.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Supra

Post by Supra »

Dp är bra att ha och göra med..jag fick mina grejer förra månaden till min Pärla..

Jag beställde:

Stainless exhaust manifold
Turbo
och några delar runt om kring, resten ska jag köpa av en annan firma i södra sverige, som va lite billigare..

Intercooler har jag fått av en polare, pallar runt 600hk

Turbon är en GT3582r bör räcka et ttag framöver:)

The project is on:)
Last edited by Supra on Sat Jul 28, 2007 17:38, edited 1 time in total.
MVH//Henrik || 405 T16
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Supra wrote:Dp är bra att ha och göra med..jag fick mina grejer förra månaden till min Pärla..

Jag beställde:

Stainless exhaust manifold
Turbo
och några delar runt om kring, resten ska jag köpa av en annan firma i södra sverige, som va lite billigare..

Intercooler har jag fått av en polare, pallar runt 600hk

Turben är en GT3582r bör räcka et ttag framöver:)

The project is on:)

Dragit igång ditt projekt igen? :shock: :D
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Supra

Post by Supra »

jajamen:) dock e bit bort iaf, men de är en liten bit på väg igen:) själva motorn e långt ifrån klar så..:( men det kommer de oxå:)
MVH//Henrik || 405 T16
Post Reply