börjar fundera på hur mkt d kostar att fixa ny olja till motorn o nytt luftfilter..om man ska lämna in det..orkar int fixa d själv..e lite bekväm av mig..hehe...nån som har ett hum.. på ca pris?
Kostar väl en tusing ink material kanske, lite drygt...
Material landar på 3-500 beroende på märken på olja o filter. Tar en 20-30 min att fixa själv och är relativt enkelt.
Om du är väldigt bekväm av dig så finns det pumpar som suger upp den gamla oljan via oljestickans rör.
Då slipper du iallafall krypa under bilen Kolla på t.ex Biltema (artnr 25-866) eller Mekonomen eller...
Använd en GDS hall.
Där kan man hissa upp bilen, finns tillgång till en båhållare som man låter olja rinna ner i.
Tar inte mer än 15-20 min tills olja och filter är bytt.
Plus att man kan stå raklång under bilen.
Oljefilter kostar ca 120:-, Oljan 500 - 700 för 4 liter, GDS ca 100/timme (du kommer behöva mera tid om det är första gången du gör det själv så räkna med ca 1 timme).
Glöm inte byta kopparbrickan när du har tömt motorn på gammal olja. När du tömmer oljan se till att det är rätt skruv du skruvar loss. Har en polare som tömde växellådan på olja istället .
MozZe wrote:om man skruvar väck oljefiltret rinner ju oljan ut... så man behöver väl eg. inte skruva på någon skruv?
All oljan rinner inte ut den vägen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Har inte varit med om någon bil där all olja rinner ut när man tar bort oljefiltret.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Alla motorer vars oljefiltrar inte sitter på oljetråget måste tömmas på franskt vis!
Fråga till Mezze: Hur många gånger har du bytt olja på din bil genom att skruva loss filtret? Det mesta av oljan rinner ju ner i tråget så fort man stänger av motorn.
dado wrote:Alla motorer vars oljefiltrar inte sitter på oljetråget måste tömmas på franskt vis!
Fråga till Mezze: Hur många gånger har du bytt olja på din bil genom att skruva loss filtret? Det mesta av oljan rinner ju ner i tråget så fort man stänger av motorn.
Precis, på min bil kommer det ut någon deciliter bara, o det är ju det som ryms i filtret.
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.