Avgassystem Peugeot 206 RC
Avgassystem Peugeot 206 RC
Hur länge är det meningen att sportavgassystemet som sitter orginalmonterat på en Peugeot 206 RC ska hålla?
Min är en 2003a uthämtad i oktober tror jag och den har gått 4200mil.
Röret som sitter mellan mittre och bakre ljuddämparen har precis gått av i infästningen till den bakre dämparen, Peugeot i Örebro meddelar att det kostar 2900:- att byta om det bara är den mittre dämparen som måste bytas, annars blir det 6000:- till om även den bakre dämparen måste bytas..
Känns lite grinigt när man bara haft bilen i ca 5 månader och köpte den begagnad hos Jonsson bil...
Någon som har tips alternativa lösningar?
Och är det rimligt att avgassystemet ska rasa efter 4200 mil / 3,5 år?
Röret som sitter mellan mittre och bakre ljuddämparen har precis gått av i infästningen till den bakre dämparen, Peugeot i Örebro meddelar att det kostar 2900:- att byta om det bara är den mittre dämparen som måste bytas, annars blir det 6000:- till om även den bakre dämparen måste bytas..
Känns lite grinigt när man bara haft bilen i ca 5 månader och köpte den begagnad hos Jonsson bil...
Last edited by RCAnders on Tue Jul 17, 2007 9:19, edited 1 time in total.
Föredetta velocipedryttare, kör numer en 206 RC i väntan på min 308 2,0 HDi
Byt till ett eftermarknadssystem ex ferrita.
Absolut inte värt att lägga dom stålarna på ett original.
Absolut inte värt att lägga dom stålarna på ett original.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Re: Avgassystem Peugeot 206 RC
RCAnders wrote: ...är det rimligt att avgassystemet ska rasa efter 4200 mil / 3,5 år?
Nej, det är inte rimligt - men vanligt förekommande på Peugeoter. Normalt håller avgas minst ca 7 år och det finns över 10 år gamla bilar med originalavgas.
Mitt avgas gav upp efter 2,5 år och 5.000 mil (307SW 2,0l). Som föregående skrev - köp rostfritt istället om du själv pröjsar för kalaset. Har du ingen garanti på bilen i o m att du köpte den på en bilfirma?
Vive la république!
MozZe wrote:Flavor! wrote:MozZe wrote:satsa på ett rostfritt system.
tycker inte det finns några argument mot att inte göra det
Kan ju finnas 1 anl. isf. Att man ska sälja bilen inom snar framtid. annars inte!
Tror att ett riktigt avgas i rostfritt är värt mer än det ruttna original.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
MozZe wrote:Flavor! wrote:MozZe wrote:satsa på ett rostfritt system.
tycker inte det finns några argument mot att inte göra det
Kan ju finnas 1 anl. isf. Att man ska sälja bilen inom snar framtid. annars inte!
Det är ju för f*n samma pris på delarna!
Peugeot borde börja sälja rostfritt från exempelvis Scorpion, och dessutom rekommendera dessa istf för OE!!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
2006 bytte jag avgassytem på min 850 -93:a som fortfarande rullade med hela avgassytemet från fabrik, hade antagligen hållt 10 år till så fint va det men ville ha lite grövre ...
[Toyota Corolla / Skrotad] - [BMW 318i / Skrotad] - [Volvo 850 / Såld] - [Volvo 740tic / Såld] - [Volvo 740 winter ed. / Såld] - [Peugeot 206SW]
GolDog wrote:2006 bytte jag avgassytem på min 850 -93:a som fortfarande rullade med hela avgassytemet från fabrik, hade antagligen hållt 10 år till så fint va det men ville ha lite grövre ...
Dante wrote:Suprans orginal avgas är snart 12år gammalt och håller säkert många år till.
Det finns ju en anledning till att bilarna kostar mindre pengar än snittet och har ett rykte om sig att hålla låg kvalitet
RCAnders wrote:Hur länge är det meningen att sportavgassystemet som sitter orginalmonterat på en Peugeot 206 RC ska hålla?
Vet att många peugeoter speciellt 206:an har haft stora problem med just avgassystemet. Många som går i storstäder, korta sträcka/många kallstarter och då hinner avgassystemet inte bli riktigt varmt och fukt i det försvinner då inte.
Hur som helst så hade jag satsat på ett rostfritt.
En annan sak är att du faktiskt har garanti kvar på din bil. Alla fel som uppkommer inom 6 månader från det datum du köpt bilen anses ha varit där från början. Snacka med bilhandlare och påtala detta för honom. Skulle han dumt nog hävda att det inte är så, ta och slå en signal till konsumentverket och snacka med en handledare där. Det har en förmåga att lösa sig väldigt snabbt efter man har gjort det
Lycka till!
Ett guldfärgad lejon med 110 vrålande hästar...
Nu löste det sig i alla fall, körde ner till Jonsson Bil i Örebro och dom tog det på försäljarnas garanti, jag hade ju 3mån/500mil när jag köpte den hos dom, men det var ju 5mån/1000mil sedan.
Otroligt nog hade dom dessutom ett komplett system till RC:n hemma, eller ja, otroligt och otroligt, han som monterade dit det körde också en RC och exakt samma sak hade hänt honom, så dom tog hans mellandämpare (som han väntat på ett par veckor) och monterade på min bil istället. Tror inte han var så happy efteråt om man säger så, men det löste sig ju i alla fall utan kostnad för min del och det blev monterat medans jag väntade, tog inte mer än 15 minuter!
Om det rasar en gång till så blir det däremot ett Ferritasystem, ringde och kollade med dom och det skulle kosta 6500:- för ett komplett rostfritt system från katalysatorn och bakåt, monterat och klart, med livstids garanti.
Detta till skillnad från Peugeot-orginal som tar 2900 för mellandämparen (inkl installation) och 6000 för slutdämparen (inkl installation), och då är det varken rostfritt eller med någon vidare garanti verkar det som.
Otroligt nog hade dom dessutom ett komplett system till RC:n hemma, eller ja, otroligt och otroligt, han som monterade dit det körde också en RC och exakt samma sak hade hänt honom, så dom tog hans mellandämpare (som han väntat på ett par veckor) och monterade på min bil istället. Tror inte han var så happy efteråt om man säger så, men det löste sig ju i alla fall utan kostnad för min del och det blev monterat medans jag väntade, tog inte mer än 15 minuter!
Om det rasar en gång till så blir det däremot ett Ferritasystem, ringde och kollade med dom och det skulle kosta 6500:- för ett komplett rostfritt system från katalysatorn och bakåt, monterat och klart, med livstids garanti.
Detta till skillnad från Peugeot-orginal som tar 2900 för mellandämparen (inkl installation) och 6000 för slutdämparen (inkl installation), och då är det varken rostfritt eller med någon vidare garanti verkar det som.
Puff wrote:Vet att många peugeoter speciellt 206:an har haft stora problem med just avgassystemet. Många som går i storstäder, korta sträcka/många kallstarter och då hinner avgassystemet inte bli riktigt varmt och fukt i det försvinner då inte.
Det är det som är lite skumt, jag har i princip enbart använt bilen när jag pendlat till jobbet (Örebro <-> Hallsberg) och det är ca 3 mil, det tycker man ju ska räcka, visst har det blivit en del kortare sträckor som jag kört. Detta skulle man ju dock kunna se som ytterligare ett bevis för att problemet fanns redan när jag köpte bilen!
RCAnders wrote:Puff wrote:Vet att många peugeoter speciellt 206:an har haft stora problem med just avgassystemet. Många som går i storstäder, korta sträcka/många kallstarter och då hinner avgassystemet inte bli riktigt varmt och fukt i det försvinner då inte.
Det är det som är lite skumt, jag har i princip enbart använt bilen när jag pendlat till jobbet (Örebro <-> Hallsberg) och det är ca 3 mil, det tycker man ju ska räcka, visst har det blivit en del kortare sträckor som jag kört. Detta skulle man ju dock kunna se som ytterligare ett bevis för att problemet fanns redan när jag köpte bilen!
Problemet är att det är för tunnt material så därför rostar det igenom på nolltid.
Jag har köpt rostfrit
När jag plokade av orginalet så va det rätt så rostigt men helt och då är min bil en 04 på 3000mil avgassystemen är rigtigt dåliga
När jag plokade av orginalet så va det rätt så rostigt men helt och då är min bil en 04 på 3000mil avgassystemen är rigtigt dåliga
jiiihhaa på gassen bara 
Nu kör man Subaru Impreza 2,0T-D Sport
19 Varv med en Mini Cooper GP
2 varv med 206 GTI
25 varv med 206 RC
4 varv med 307 HDI med bil
1 varv med Honda civic Type-R 07
1 RF900R hoj på Ringen
www.brinkaker.se
www.emck.nu
Nu kör man Subaru Impreza 2,0T-D Sport
19 Varv med en Mini Cooper GP
2 varv med 206 GTI
25 varv med 206 RC
4 varv med 307 HDI med bil
1 varv med Honda civic Type-R 07
1 RF900R hoj på Ringen
www.brinkaker.se
www.emck.nu
RCAnders wrote:Nu löste det sig i alla fall, körde ner till Jonsson Bil i Örebro och dom tog det på försäljarnas garanti, jag hade ju 3mån/500mil när jag köpte den hos dom, men det var ju 5mån/1000mil sedan.
Fler bilverkstäder bör ta efter den servicen!
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
RCAnders wrote:Nu löste det sig i alla fall, körde ner till Jonsson Bil i Örebro och dom tog det på försäljarnas garanti, jag hade ju 3mån/500mil när jag köpte den hos dom, men det var ju 5mån/1000mil sedan.
Ett guldfärgad lejon med 110 vrålande hästar...