Hjälp! Hur fyller man på växellådsolja på en 405 MI16?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
LoGiken

Hjälp! Hur fyller man på växellådsolja på en 405 MI16?

Post by LoGiken »

Hallå!

Var fyller man på växelllådsoljan på en 405 MI16, -95a? Tappade ut den, men insåg att det var fel plugg jag tänkt fylla på igenom. Har Haynes, men blir inte alls vettigare med den.

Är det nån som vet eller är det bara att lämna en den på firma för att få den påfylld?

Snabba svar önskas!

Mvh, Jonas
405 Mi16 Le Mans :)
Vill ha 106 Rallye!! Dock fattig. :(
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Vad jag kan förstå så har du en BE3/5 låda i din bil. Så om du tittar innanför vänster framhjul, så hittar du gaveln på växellådan. På den sitter det en bult som är betydligt större än de andra. Skruva loss den så har du påfyllning och nivåkontroll på samma gång.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
LoGiken

Post by LoGiken »

Ah tack, missade den innan, trodde det vara en spännskruv som alla andra.
Nu rullar puggen åter igen, f*n vad jämnare den gick när man bytt stift olja och filter btw. :)
405 Mi16 Le Mans :)
Vill ha 106 Rallye!! Dock fattig. :(
vicool

Post by vicool »

Clarre wrote:Vad jag kan förstå så har du en BE3/5 låda i din bil. Så om du tittar innanför vänster framhjul, så hittar du gaveln på växellådan. På den sitter det en bult som är betydligt större än de andra. Skruva loss den så har du påfyllning och nivåkontroll på samma gång.

Lånar tråden lite...

BE3 sitter i 205an också som jag förstått, med backen uppe till vänster. Hur exakt fyller jag olja ovanifrån?
Triumph Speed Triple -94

Victor Gerdevåg
danielr112

Post by danielr112 »

vicool wrote:
Clarre wrote:Vad jag kan förstå så har du en BE3/5 låda i din bil. Så om du tittar innanför vänster framhjul, så hittar du gaveln på växellådan. På den sitter det en bult som är betydligt större än de andra. Skruva loss den så har du påfyllning och nivåkontroll på samma gång.

Lånar tråden lite...

BE3 sitter i 205an också som jag förstått, med backen uppe till vänster. Hur exakt fyller jag olja ovanifrån?

sitter en luftplugg/ plug där backväxelvajern går in.. där kan man fylla på.

eller från sidan. alla be lådor har samma ställe.. finns fler lådor som givetvis har det också
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
vicool

Post by vicool »

daromer wrote:
vicool wrote:

Lånar tråden lite...

sitter en luftplugg/ plug där backväxelvajern går in.. där kan man fylla på.

eller från sidan. alla be lådor har samma ställe.. finns fler lådor som givetvis har det också

Tackar, jag tror jag lokaliserade rätt plugg, fick lyfta på batteri och lite skräp. However, nu har jag fått ett annat bekymmer, men jag gör en separat tråd om det. :roll:
Triumph Speed Triple -94

Victor Gerdevåg
Post Reply