Spån i oljan?
Spån i oljan?
Var under huven idag för att skruva loss mitt luftfilter, det skulle tvättas o göras rent (kn-filter) När det var fixat så drog ja upp stickan för att kolla oljan, på stickan hittar man ju givetvis olja, men längstner så hitta jag äqven små fragment av metallspån.
Och då blir man lite fundersam, bilen har inte gått hårt, den har jag mest pendlat med till sthlms områden. Oljan har byts enligt serviceintervallen ( vilket jag personligen har tyckt varit för långt) men har inte haft tid att byta i mellan. Hur som helst stack jag ner till Appelskogs här i Linköping o visa upp det.
Även den snubben såg att det var lite spån i men tyckte det inte var något allvarligt? Inte allvarligt? ska den ens förekomma spån i oljan? Och om det blir spån i oljan ska inte filtret ta hand om det då? De såg inte ut att vara lika stora den här gången men det har ju ingen större betydelse tycker jag. Men som det lät på honom ungefär så var det normalt. Jag har då aldrig varit med om det tidigare.
Får göra ett oljebyte och kolla i filtret i morgon. Måste bara få tag på en vettig lyft.
I övrigt så hörs det inga missljud eller att den går dåligt.
Frågan är ju då vad det är som nöts ner?
206 rc -05a med 5k på mätarn
Och då blir man lite fundersam, bilen har inte gått hårt, den har jag mest pendlat med till sthlms områden. Oljan har byts enligt serviceintervallen ( vilket jag personligen har tyckt varit för långt) men har inte haft tid att byta i mellan. Hur som helst stack jag ner till Appelskogs här i Linköping o visa upp det.
Även den snubben såg att det var lite spån i men tyckte det inte var något allvarligt? Inte allvarligt? ska den ens förekomma spån i oljan? Och om det blir spån i oljan ska inte filtret ta hand om det då? De såg inte ut att vara lika stora den här gången men det har ju ingen större betydelse tycker jag. Men som det lät på honom ungefär så var det normalt. Jag har då aldrig varit med om det tidigare.
Får göra ett oljebyte och kolla i filtret i morgon. Måste bara få tag på en vettig lyft.
I övrigt så hörs det inga missljud eller att den går dåligt.
Frågan är ju då vad det är som nöts ner?
206 rc -05a med 5k på mätarn
Är spånen tung nog så sugs det inte upp i pumpsilen, och ligger därför kvar i tråget - jag skulle inte varit bekväm med metallrester i oljan på en motor.. ok på en mc där oljan delas av växellådan, men absolut inte på en bil.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
http://gnuffel.googlepages.com
zilog wrote:Är spånen tung nog så sugs det inte upp i pumpsilen, och ligger därför kvar i tråget - jag skulle inte varit bekväm med metallrester i oljan på en motor.. ok på en mc där oljan delas av växellådan, men absolut inte på en bil.
Nej det känns onekligen inte bra. Så blir man lite irriterad på deras svar på peugeot, pajaser.
korez wrote:zilog wrote:Är spånen tung nog så sugs det inte upp i pumpsilen, och ligger därför kvar i tråget - jag skulle inte varit bekväm med metallrester i oljan på en motor.. ok på en mc där oljan delas av växellådan, men absolut inte på en bil.
Nej det känns onekligen inte bra. Så blir man lite irriterad på deras svar på peugeot, pajaser.
Kolla oljan ordentligt när du byter, se hur mycket spån som finns i den och vad för typ.
Se hur länge det tar sen igen innan det dyker upp i den nya oljan. Det är ju inte alls säkert att det är farligt, försvinner det med ett oljebyte skulle inte jag vara orolig.
- lill_sankan
lill_sankan wrote:Det här är väl ett vanligt fenomen på 206 RC? Jag har iaf hört talas om det massa gånger. Upptäckte det aldrig på min som tur var. Skrämmande måsta jag säga.
Har inte heller haft det i min... hade bilen varit ny så hade det inte varit några konstigehter... (främsta anledningen till varför det är viktigt att byta oljan ganska tidigt..)
Ett sätt att försöka råda bot på det hela är att när du byter olja och har tömt ut den gamla är att du drar i kanske en halvliter av den nya och låter den bara rinna rakti igenom så att det "spolar" rent... uppstår det där efter nya spån så känns det som att något inte står helt rätt till...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
hade det bekymret på min 206 gti efter 5500 mil
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Du skulle ju kunna testa att kosta på den en "mirakeltvätt" som vissa företag säljer, det fungerar onekligen och det förlänger livet lite mer på din motor.
En äldre mekaniker i garaget som jag hyr hos berättade att hans motor läckte och gick knas, när han bytte olja var 6 månad så slutade den bla läcka och den gick någon knapp dl/milen billigare milen. Vilket är ett bra resultat!
castrols dyrare olja, skumfri osv är detta jag prata om.
En äldre mekaniker i garaget som jag hyr hos berättade att hans motor läckte och gick knas, när han bytte olja var 6 månad så slutade den bla läcka och den gick någon knapp dl/milen billigare milen. Vilket är ett bra resultat!
castrols dyrare olja, skumfri osv är detta jag prata om.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Nu har jag i alla fall bytt olja och filter, oljan i sig såg bra ut när ja tömde ur den, var inte så att man såg något spån i oljan när man tömde ur den. Det tömdes ner i ett fat direkt så det var lite svårt att kolla hur oljan var efteråt, men jag sparade det gamla filtret, tänkte klippa upp det och se hur det ser ut invändigt. Får vi se om det fastnat något där i.
Vet inte heller om bottenpluggen fungerar lite som en magnet? Men det satt inget spån på den i allafall.
Om det har börjat blivit en förslitning (som inte är normal så att säga) så borde man väl höra en annorlunda gång på motorn?
Ja jag vet inte kan man ha överreagerat tro?
Tack för de svar o funderingar, skriv gärna mer om ni kommer på något!
Vet inte heller om bottenpluggen fungerar lite som en magnet? Men det satt inget spån på den i allafall.
Om det har börjat blivit en förslitning (som inte är normal så att säga) så borde man väl höra en annorlunda gång på motorn?
Ja jag vet inte kan man ha överreagerat tro?
Tack för de svar o funderingar, skriv gärna mer om ni kommer på något!
- Johan Jatko
Om ett vevlager är på väg att ge upp så går motorn hur bra som helst ända tills det rasar. Du kan kanske höra om det knackar när motorn är igång, men det är nog svårt att höra om man inte hört det ljudet förut.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Johan Jatko wrote:Om ett vevlager är på väg att ge upp så går motorn hur bra som helst ända tills det rasar. Du kan kanske höra om det knackar när motorn är igång, men det är nog svårt att höra om man inte hört det ljudet förut.
jag har stått o lyssnat lite, men har inte hört något. Jag har aldrig personligen haft något vevlagerhaveri tidigare själv, men kan tänka mig att att det bör låta ganska hårt och metalliskt?
Slitna hydraliska ventillyftare hade jag på min gamla kärra (850) och innan de fick upp trycket så knacka dem. Så de vet jag hur de låter iaf