Fästa slutsteg

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Micke_GTi

Fästa slutsteg

Post by Micke_GTi »

Har en snabb fråga till er som kan slutsteg.
Kan jag fästa steget på baksätet, i bagaget alltså?? Det är plåt det handlar om. Så att inte steget ryker eller nåt :lol:
Kör: Golf V6 4-Motion -02

Körde: 206 GTi -00

Jobbar som säljare på 3 när jag inte åker runt i puggen
korez

Post by korez »

Det är nog inte att rekomendera. Jag skar ut en mdf-skiva efter stegets mått, klädde i den i svart plysh. För att sedan fästa det i ryggen på baksätet.

Blir det plåt mot steg kan det väl bli störningar och har man otur så bränner man steget. Jag är ingen speciallist men det är vad jag tror iaf.
krille!

Post by krille! »

Har själv fastskruvat direkt på plåten mot ryggstödet och har haft det i 3 år nu, förra ägaren som skruvat dit dem så de har ju dessutom suttit längre än bara under min tid.

Enda problemet jag haft med dem är att det i ena steget börjat glappa nu i vintras nånstans i systemet ibland, men jag har svårt o tro att det beror på dess montering :)
Andra steget funkar fortfarande utmärkt, så jag drar slutsatsen att det inte är några problem med att ha dem där.
Snelleman

Post by Snelleman »

Hadde heller inte problem med det under mina 2år med min 206'a...

fungerar utmärkt!
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
korez

Post by korez »

Då får jag väl nästan dra tillbaka min rekomendation då :P
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

om man monterar ett steg direkt på baslådan så kan det (om man har otur) lossna lödningar i steget å sen kan det då bli kortslutning i maskineriet.

Men i 9 fall av 10 så går det ju bra. så om du monterar steget på lådan eller direkt i plåten på baksätet kvittar nog..

optimal montering är såhär
Image

om man monterar det så så kommer värmen transportera sig genom kylfänsarna på väg upp..
Skruva fast steget med gummi kuddar mellan "fötterna" å det du ska skruva fast det i..
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

korez wrote:Då får jag väl nästan dra tillbaka min rekomendation då :P

Nädå, det behöver du väl inte :)
Alla har ju olika erfarenheter och allas är intressanta att höra. Men man ska ju ha i åtanke att orsaken till att en sak går sönder kan beros på olika faktorer.

Själv har jag alltid haft stegen skruvade direkt i baslådan, och numera direkt i hatthyllan som jag har högtalarna i. Aldrig spelat sönder ett steg.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Okej. Det låter bra! Kan lägga in lite bilder i denna tråden efter att jag har hängt upp steget :)

dado

Post by dado »

nesseman wrote:om man monterar ett steg direkt på baslådan så kan det (om man har otur) lossna lödningar i steget å sen kan det då bli kortslutning i maskineriet.

Detta är en myt. Finns ingen anledning till att lödningar skulle lossna när steget sitter på lådan.
Vive la république!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Släng dit steget... Hårt
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Snelleman

Post by Snelleman »

dado wrote:Detta är en myt. Finns ingen anledning till att lödningar skulle lossna när steget sitter på lådan.

Tja... allt handlar ju om vibrationer..
och att vibrationer inte är bra för elektronik är väl endå ett faktum?

Enligt mig så är det inte omöjligt att komponenter släpper från sina lödpunkter pga. vibrationer/belastningar...
Medlem 1262
dado

Post by dado »

Snelleman wrote:
dado wrote:Detta är en myt. Finns ingen anledning till att lödningar skulle lossna när steget sitter på lådan.

Enligt mig så är det inte omöjligt att komponenter släpper från sina lödpunkter pga. vibrationer/belastningar...

Att lödpunkter kan släppa pga vibrationer är vi överens om. Däremot ska det inte vibrera mera på baslådan än nånannanstans i bilen. Tvärtom är lådor i allmänhet rejält byggda och vibrerar mindre än säg stolens ryggstöd.

Man kan göra ett enkelt test: lägg handen på lådan och jämför vibrationerna med de när du lägger handen nån annanstans på inredningen.
Vive la république!
Snelleman

Post by Snelleman »

sant
Medlem 1262
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Lägger upp några bilder på hur resultatet blev. Blev riktigt nöjd :)

Image

Image

Image

Kommentera gärna!

nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

dado wrote:
Snelleman wrote:

Att lödpunkter kan släppa pga vibrationer är vi överens om. Däremot ska det inte vibrera mera på baslådan än nånannanstans i bilen. Tvärtom är lådor i allmänhet rejält byggda och vibrerar mindre än säg stolens ryggstöd.

Man kan göra ett enkelt test: lägg handen på lådan och jämför vibrationerna med de när du lägger handen nån annanstans på inredningen.

så du menar att om man monterar ett steg med gummikuddar mellan steg och det du skruvar fast det vid vibrerar lika mycket som om du monterade det direkt på steget skulle g esamma resultat..intressant!!!

och om man bygger en vanlig baslåda ..med spånskiva å sen klär den .. så är det absolut inte samma sak som att bygga en låda i MDF å klä den..

läs på tack
dado

Post by dado »

nesseman wrote:
dado wrote:
Snelleman wrote:

så du menar att om man monterar ett steg med gummikuddar mellan steg och det du skruvar fast det vid vibrerar lika mycket som om du monterade det direkt på steget skulle g esamma resultat..intressant!!!

och om man bygger en vanlig baslåda ..med spånskiva å sen klär den .. så är det absolut inte samma sak som att bygga en låda i MDF å klä den..

läs på tack

Vanlig baslåda med spånskiva och ovanlig i MDF :? :lol: Vart kan man köpa sånna? :lol: :lol: :wink:

Kuddar och liknande är onödiga. Det enda som ska röra på sig är luften - inget annat. Har du en låda som "rör på sig" (vare sig den är vanlig eller ovanlig :wink: ) bör den bytas ut mot en riktig låda istället :) .
Vive la république!
krille!

Post by krille! »

Blev ju fint Micke :D
Lite opraktiskt bara att ha basen på en sida och steget på andra istället för att gömma steget bakom lådan(på ryggstödet), blir lite utrymmesförlust.
Men ändå mycket bättre än att ha den liggandes på golvet eller liknande :)
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Krille84 wrote:Blev ju fint Micke :D
Lite opraktiskt bara att ha basen på en sida och steget på andra istället för att gömma steget bakom lådan(på ryggstödet), blir lite utrymmesförlust.
Men ändå mycket bättre än att ha den liggandes på golvet eller liknande :)

Ja visst blev det :D
Ville ha steget synligt pga designen! :)

Antonio

Post by Antonio »

Micke_GTi wrote:Lägger upp några bilder på hur resultatet blev. Blev riktigt nöjd :)

Image

Image

Image

Kommentera gärna!

Snyggt! Vad använde du för skruvar? Och hade du nåt i gummiväg mellan sätets plåt och steg?? Då menar jag vid skruvarna.
Bilen: 206 SW GTI -03, Svart
Micke_GTi

Post by Micke_GTi »

Antonio wrote:
Micke_GTi wrote:Lägger upp några bilder på hur resultatet blev. Blev riktigt nöjd :)

Image

Image

Image

Kommentera gärna!

Snyggt! Vad använde du för skruvar? Och hade du nåt i gummiväg mellan sätets plåt och steg?? Då menar jag vid skruvarna.

Tackar. Jag fick med skruvar till slutsteget. Använde inget med gummi i mellan, endast en bricka, en låsbricka o så skruven. Sitter som beget! :lol:

Post Reply