Fjäder i inre drivknut eller inte.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Marcus

Fjäder i inre drivknut eller inte.

Post by Marcus »

Har rivit ner hela min framvagn inkl allt på min 205:a. Har haft ett väldigt mystiskt klonkljud från framvagnen nånstans vid hård högersväng. Har varit så i ett års tid nu. Besiktningen hittar inget glapp heller.
Går nu igenom allt i framvagnen för att kunna hitta felet.
Det jag håller på med nu är drivaxlarna. Plockade isär inre knuten på vänster sida och där ser jag att det sitter en stor fjäder som trycker ut axeln. Plockade isär höger inre knut då det kändes som den inte fjädrade lika bra. Men det sitter det ingen fjäder alls. Ska det inte göra det? Ser inte ut som det suttit nån där nångång.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
MiCCe

Post by MiCCe »

Har precis samma fel på min 405:a :?
trodde först att de hade me 17"arna o göra.. men efter försök me 15"are kom jag fram till att de måste va ngt annat.. känner inget glapp på min heller.. men jag tror inte att de e ngt farligt.. eller ja jag hoppas de iaf.. besiktningen sa ju inget om min heller så..
405 Mi16 LeMans -95 (SÅLD)
http://www.garaget.org/?car=41966
Kör numera Saab Turbo.
Marcus

Post by Marcus »

Har hittat svaret själv nu så nu är den delen löst iaf.
MiCCe

Post by MiCCe »

Okej.. Va var de då? vill gärna veta eftersom jag har samma fel..
Kör numera Saab Turbo.
Marcus

Post by Marcus »

Just den delen på drivaxaln är klar alltså. Det ska inte sitta nån fjäder där på högra sidan. Sitter bara på vänstra axeln. Så jag har bara konstaterat att drivaxlarna är som dom ska. Bara att jobba vidare med resten av framvagnen.
MiCCe

Post by MiCCe »

Okej.. tack!
Kör numera Saab Turbo.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

jag har haft massa former av klonk i framvagnen.

saker man kan kolla på lätt.

Kolla så bultarna mellan kaross och spindelgrejen(vad den nu heter. men den stora gjutna järngrejen längst ner) så dom är ordentligt dragna. hade problem med att bussningarna hoppade runt på bulten o det gav mystiskt klonkande.

krängningshämmarstagen kan börja glappa o slammra.

muttrarna högst upp på fjädertornen(ovanifrån) ordentligt dragna..

ordentligt dragna motorfästen
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus

Post by Marcus »

Tycker jag har kollat det mesta innan jag påbörjade den här rivningen av framvagnen. Kommer nog inte ihåg allt jag gjort för att få bort klonket. Men det här är en del.

* Dragit alla bultar till framvagnbryggan.
* Dragit alla bultar till länkarmarna inkl fästet till spindellederna i spindeln.
* Kollat hjullagren.
* Kollat spindellederna. bytt till ny länkarm på ena sidan.
* Bytt till nya yttre styrleder. Kollat dom inre
* Dragit muttrar till fjäderben(både uppe och nere)
* Plockat ner styrväxeln och renoverat den.
* Renoverade en mi16 låda och bytte. Fick för mig i desparationen att nåt i diffen kunde spöka.
* stummonterat motorn med nya motorfästen. För att titta om det var motorn som kunde slå i nånstans
* Plockade bort krängningshämmaren och krängningshämmarstagen helt och körde utan.
* Byggt om avgassystemet för att försäkra mig om att det inte ha varit det som tagit i.
* Kontrolldragit drivaxelmutter.

Allt detta har inte löst problemet. När jag tog bort krängningshämmaren helt försvann ljudet vid kraftig högersväng men efter att ha kört så ett tag har en klonkljud kommit när man ligger hårt i högersväng samt snabbt svänger till vänster efter det. Känns som ljudet kommer från samma ställe. Nästan så man känner i fötterna hur det slår till.

Har nu kommit så långt när jag rivit att jag:
* monterat isär bägge drivaxlarna för att titta efter fel. Bytte stödlagret på höger axel då det inte var i helt bra skick. Kan dock inte vara orsaken till klonkljudet.
* Här även kolla spindellederna en gång till samt tittat så att inte bussningarna i länkarmarna var slitna. Inga långhål i spindeln heller
* Skruvat isär fjäderbenen för att titta så att inte bussningen eller lagren var slut uppe i toppen.
* Ska montera nya bussningar till krängningshämmaren samt montera 2 nya krängningshämmarstag.
* Har tillverkat nytt nedre motorfäste när jag ändå var i farten.
* Ny framvagnsbalk ska på.

Blir ju tokig av att inte hitta felet. Vet att Sundin har exakt samma klonk i sin Dimma utan att heller hitta felet.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

ryck o slit i grejerna o se om du kan framkalla klonket.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcus

Post by Marcus »

XzTrAz wrote:ryck o slit i grejerna o se om du kan framkalla klonket.

Har försökt med allt. Bryta med spett på alla omöjliga ställen. Hittar inte det. Nu är dock bilen helt utan framvagn så nu blir det svårt
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Framvagnsbryggan sitter ju med silentblock mot karossen i de främre som går utåt sidan, någonstans i bakhuvudet har jag att de där kan stöka när de blir gamla.

Dom var inte med på din lista iaf.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Kan dåligt liggande bromsbelägg göra detta klonket? Motorfästen, kanske motor rör sig för mycket i kurvan?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Marcus

Post by Marcus »

snillet wrote:Framvagnsbryggan sitter ju med silentblock mot karossen i de främre som går utåt sidan, någonstans i bakhuvudet har jag att de där kan stöka när de blir gamla.

Dom var inte med på din lista iaf.

Säker på att det sitter med silentblock där? Har nämligen ingenting där.
Bara en bult med en bricka som går genom dels framvagnsbalken sen rakt upp i balken där det är gängat bara.
Kollade också nyss i puggparts programet och hittar inget om nåt silentblock där heller.

Men mycket intressant teori då det måste vara nåt liknande som spökar. Precis som nåt slår rakt upp nån bärande balk. Annars skulle det inte kännas så tydligt i golvet.
Marcus

Post by Marcus »

BeEmWe wrote:Kan dåligt liggande bromsbelägg göra detta klonket? Motorfästen, kanske motor rör sig för mycket i kurvan?

Har bytt skivor och belägg undertiden jag har haft det här ljudet och det vart ingen skillnad då heller. Inge fel alls på bromsverkan heller.

Som jag skrev tidigare så har jag provat att stummontera motorn bara för att kolla så att det inte var motorn som förflyttade sig för mycket.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag har heller aldrig sett några silentblock på framvagnsbryggan. Den sitter skruvad direkt mot karossen.
Post Reply