Sprickor i grenrör?
Sprickor i grenrör?
Bilen puttrar lite och jag har hört att det kan bero på sprickor i grenröret. Hur pass illa är det då? Ska det åtgärdas direkt? Det är ju lite skönt ljud också 
vad är det för motor o bil du talar om.. är det gjutet eller plåt grenrör?
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
Det kan i värsta fall påverka avgasvärdena och ge problem på besiktningen.
Är jättevanligt att dom grenrören spricker, har 2 st varav 2 är spruckna.
Du är säker på att det inte är tätningen mellan grenrör och främre rör som läcker?
Du är säker på att det inte är tätningen mellan grenrör och främre rör som läcker?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Det kan i värsta fall påverka avgasvärdena och ge problem på besiktningen.
Går det inte att laga grenrören?
Jag har faktiskt ingen aning om det är tätningen mellan grenrör och fämre rör. Det kanske man skulle ta och kolla upp?
marcoh wrote:TheDagger wrote:Det kan i värsta fall påverka avgasvärdena och ge problem på besiktningen.
Jag har faktiskt ingen aning om det är tätningen mellan grenrör och fämre rör. Det kanske man skulle ta och kolla upp?
Jo, det går att svetsa men det är inte direkt enkelt. Det kräver mao att man verkligen vet hur man ska göra.
Kolla tätningen, kostar inte mycket mer än nån hundring.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
TheDagger wrote:marcoh wrote:TheDagger wrote:Det kan i värsta fall påverka avgasvärdena och ge problem på besiktningen.
Jo, det går att svetsa men det är inte direkt enkelt. Det kräver mao att man verkligen vet hur man ska göra.
Kolla tätningen, kostar inte mycket mer än nån hundring.
Har för mig att det finns någon typ av metallplattor som man kan täta med.
Vart sitter tätningen? Många man ligga under bilen för att se?
Jag tror Dagger menar tätningen efter grenröret som är typ en ring flätad av ståltrådar (har aldrig sett nån ny), om det var en 'metallplatta' så hade han nog skrivit 'packning'.marcoh wrote: ................
Har för mig att det finns någon typ av metallplattor som man kan täta med.
Vart sitter tätningen? Många man ligga under bilen för att se?
För att lossa är det enklast att ha tillgång både uppifrån (genom att ta bort luftburken) och underifrån. Jag har hamnat där iaf, men beter mig lite avigt ibland...
Ta bort luftburken och kör motorn och försök lokalisera läckan, även om det är svårt att göra det precis. Nån form av rök kan hjälpa litegrann eller en tunn pappersbit. Huruvida det läcker i ett av primärrören eller i tätningen borde gå att klura ut iaf.
Sen är det inte så jättenyttigt för hälsan att ha avgasläckage där heller, kan komma in i kupén om huvlisten eller nån genomföring är dålig.
EN 14497
Mice Elf wrote:Jag tror Dagger menar tätningen efter grenröret som är typ en ring flätad av ståltrådar (har aldrig sett nån ny), om det var en 'metallplatta' så hade han nog skrivit 'packning'.
För att lossa är det enklast att ha tillgång både uppifrån (genom att ta bort luftburken) och underifrån. Jag har hamnat där iaf, men beter mig lite avigt ibland...![]()
Ta bort luftburken och kör motorn och försök lokalisera läckan, även om det är svårt att göra det precis. Nån form av rök kan hjälpa litegrann eller en tunn pappersbit. Huruvida det läcker i ett av primärrören eller i tätningen borde gå att klura ut iaf.
Sen är det inte så jättenyttigt för hälsan att ha avgasläckage där heller, kan komma in i kupén om huvlisten eller nån genomföring är dålig.
Jag får väl ta mig en titt och se om jag kan hitta någon läcka.
Tätning mellan grenrör och avgasrör kostar inte många kronor på peugeot. Man får köpa en hel sats där skruvar mm ingår.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/