Hur länge lämnar peugeot garanti på kamremmsbyte?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Daniel206

Hur länge lämnar peugeot garanti på kamremmsbyte?

Post by Daniel206 »

Hejsan!

Nu står min bil på verkstad med motorhavveri pga av att kamremmen kuggat 4-5hack och där med knäckt ventilerna. Har bara komp på två cylindrar och den låter som en risig traktor och går inte att köra med!
Det som hör till saken är att komremmen byttes av Peugeot för drygt 1år sedan (slutet av juni 2006) den hade gått 11600mil då och nu har den gått 14100mil.
Remmen var för dåligt spänd där av att den kuggat.

Frågan är då vad har peugeot för garantier på byte av dessa remmar?
Annars åker jag på att byta motor på den och det är ju inte billigt direkt :cry:

//Danne
krille!

Post by krille! »

Har Peugeot själva bytt den så bör de ju stå för reparationen också, det är ju inte ditt fel att de inte spänt den nog hårt.
Men jag skulle inte bli förvånad om det finns nån skum detalj eller liknande som gör att du får stå för kostnaderna ändå :roll:
Peter J

Post by Peter J »

Inte behöver du alltid byta motor för att kammen gått.
Daniel206

Post by Daniel206 »

Som det lät på mekanikern på verkstan som kollat på bilen så var det rätt mycket att göra för att renovera motorn och som med alla verkstäder så kostar ju arbetstiden mest, tyvärr.

Köper man en motor från skroten som är testad så vet man ju att allt är bra på den, känns som att man bör riva ner en hel del så att man inte sätter ihop den och märker att något mer har gått sönder.

Har hittat en motor från en -03:as 206gti som gått ca:2800mil som dom skulle ha 12500:- för. Bra/dåligt pris?
Passar en -03:as motor på min -01:a?

//Danne
dado

Post by dado »

Det är bara att lämna in bilen på samma verkstad som bytte kammremmen. Detta ska de fixa kostnadsfritt för dig.
Vive la république!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

dado wrote:Det är bara att lämna in bilen på samma verkstad som bytte kammremmen. Detta ska de fixa kostnadsfritt för dig.

Absolut! Gör dom inte det ska du kontakta konsumentverket.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

dom byter hellre motorn än att renovera den gamla oftast pga arbets tiden d tar o renovera den gamla menas d e enklare o bara ut med den gamla o i med den nya.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
krille!

Post by krille! »

Oavsett vad de vill göra så ska de ju ändå stå för kostnaderna, är det sen något problem med den 'nya' motorn så får de väl åtgärda det också sen.

Jag ser ingen anledning till att du ska behöva betala något som de orsakat :?
Kristian

Post by Kristian »

Ja dom ska reparera bilen gratis eftersom kamremen ska hålla genom hela intervallen och då har Peugeot dessutom satt intervallen i underkant för att garantera hållbarheten. Alltså är det felmonterat elelr en dålig kamrem som är monterad. Dessutom så finns ju Peugeots motorgaranti som gäller till bilen gått 15000 mil utan självrisk så du ska inte betala ett öre varken för ny motor eller för arbete..
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Daniel206

Post by Daniel206 »

Ok men då får man kanske ta strid med peugeot då, antar att dom inte ger med sig så lätt men håller med som många skrivit att det måste bero på antingen att dom moterat galet eller att det är något fel på remmen.

Ska ta och ringa imorgon för att höra med firman jag köpte bilen av som i sin tur lejde peugeot i Örnsköldsvik att byta remmen.
Sedan får man se om dom hjälper mig med att kontakta peugeot om fallet.

//Danne
Luuk

Post by Luuk »

Om detta av någon anledning inte skulle tas som någon "garantireparation" och peugeot fortfarande stular så borde detta täckas av försäkringen (som just motorhaveri) som brukar ligga under halvförsäkringen....

När mitt spjällhus pajade så tog dem det som motorhaveri.... och jag klarade mig undan på en självrisk på 2000:-

Förvisso så rör detta sig om större summor och vissa försäkrings bolag har en självrisk som är 25% av skadan när det gäller motorhaveri... men ändå!

Hävda först att dem skall repa detta gratis gör dem inte det... så gå till ARN... blir det nekat där så ta det med försäkringsbolaget...

(Jag förutsätter att du har bilen MINST halvförsäkrad)
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Daniel206

Post by Daniel206 »

Ok ska kolla upp saken. Har bilen helförsäkrad så då borde finnas en sådan försäkring om inte man måste ha en tilläggs försäkring för motorhaveri.

//Danne
Kristian

Post by Kristian »

Luuk wrote:Om detta av någon anledning inte skulle tas som någon "garantireparation" och peugeot fortfarande stular så borde detta täckas av försäkringen (som just motorhaveri) som brukar ligga under halvförsäkringen....

När mitt spjällhus pajade så tog dem det som motorhaveri.... och jag klarade mig undan på en självrisk på 2000:-

Förvisso så rör detta sig om större summor och vissa försäkrings bolag har en självrisk som är 25% av skadan när det gäller motorhaveri... men ändå!

Hävda först att dem skall repa detta gratis gör dem inte det... så gå till ARN... blir det nekat där så ta det med försäkringsbolaget...

(Jag förutsätter att du har bilen MINST halvförsäkrad)

Bilen har gått för långt för att bilförsäkringen ska ersätta skadan...
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Daniel206

Post by Daniel206 »

Har pratat med Peugeot nu och han sa att dom lämnar 1års garanti på kamramsbyte. Det är 1år 1månad 5dagar sedan den byttes på min.....
Han skulle kolla upp saken och ringa mig så nu går man bara och väntar...

//Danne
Daniel206

Post by Daniel206 »

Nu har peugeot ringt!
Fick en fräch koplett topp med kamaxlar. Gratis av dom! Bara kosta på packningar och en ny rem och spännare! Känns så grymmt bra!!!

//Danne
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Grattis då :D
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Skönt att det löste sig!!
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Benjamin

Post by Benjamin »

Så det var lite goodwill du fick då med andra ord.
Men det låter ju väldigt dåligt att de inte kan garantera kamremmens livslängd (mil eller år). :?
Puggen

Post by Puggen »

Fick jag betala en enda krona så skulle jag känna mig lurad förutsett att jag bytt kamrem inom stipulerad bytesintervall från Peugeots sida. Skulle snarare kräva ersättning för att jag inte kunnat använda min Peugeotservade bil på normalt sätt. Detta måste ju vara slarv från deras sida och inget som du ska lida för. Åter igen jag skulle inte betala en endaste krona utan snarare kräva ersättning för det besvär som de förorsakat mig.
dado

Post by dado »

Puggen wrote:Fick jag betala en enda krona så skulle jag känna mig lurad förutsett att jag bytt kamrem inom stipulerad bytesintervall från Peugeots sida. Skulle snarare kräva ersättning för att jag inte kunnat använda min Peugeotservade bil på normalt sätt. Detta måste ju vara slarv från deras sida och inget som du ska lida för. Åter igen jag skulle inte betala en endaste krona utan snarare kräva ersättning för det besvär som de förorsakat mig.
Vive la république!
Post Reply