Skramlande ljud vänster fram 405 MI16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
maeth

Skramlande ljud vänster fram 405 MI16

Post by maeth »

Hej! På min 405 MI16 skramlar det lite metalliskt så fort det kommer minsta ojämnhet på väglaget. Körde på en grusväg och det skramlade som in i bomben... är lite orolig. Det är garanterat från vänstra fram-hjulet. Såg uppifrån at det var rostigt under plastkåpan som sitter över fjädern... kan det bara vara packningen där uppe?
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Hur ser din krägningshammaren ut? Kan du känna något glapp om du lyfter upp bilen och känner på hjulet?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
maeth

Post by maeth »

Vet inte. Var sitter den?
maeth

Post by maeth »

Tänkte komplettera med att bilen "gungar" fram lite. Lite skakning i ratten finns med men inte jättemycket.

Och en annan sak som kanske hjälper är att hastighetsmätaren inte är stilla. Den hoppar lite... kanske beror på samma fel?

Känns som att hela framvagnen behöver ses över :(
swoxian

Post by swoxian »

Skulle rekomendera att du ser över hela paketet där nere. Länkarmen och bussningarna till den. Kräningshämmaren och styrstag. De e bara å kolla å rycka för å kolla glapp... Det skall inte vara några större glapp.
När du ändå är där och grottar så kolla fjädring och dämpning för å se om den är slut/trasig (borde vara därför de gungar).
Att hastighetsmätaren hoppar skall nog inte ha med samma sak att göra.
maeth

Post by maeth »

tack. Ska ta och titta över bilen i nästa vecka medans jag ändå byter båda damaskrarna på vänstra sidan :) får se om jag hittar nåt.
maeth

Post by maeth »

Haha... roligt värre... har haft bilen upphissade 2 ggr och letat förgäves efter glapp eller liknande... Märkte när jag rensade ut skatboet ur luftfiltret att muttern som sitter i motorrummet över fjädern var ganska lös ^^ skruvade åt den en aning och problemet löst.

Men frågan är nu hur mycket man ska skruva åt denna? Eller behöver den bara sitta åt?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

maeth wrote:Haha... roligt värre... har haft bilen upphissade 2 ggr och letat förgäves efter glapp eller liknande... Märkte när jag rensade ut skatboet ur luftfiltret att muttern som sitter i motorrummet över fjädern var ganska lös ^^ skruvade åt den en aning och problemet löst.

Men frågan är nu hur mycket man ska skruva åt denna? Eller behöver den bara sitta åt?

Jag har kontramutter på mina ben, men dom är inte orginal, men någon slags låsmutter brukar det vara.
Korrekt moment har jag aldrig dragit ett fjäderben med.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
maeth

Post by maeth »

ja jag vet inte det funkar bra nu iallafall :)
XzTrAz

Post by XzTrAz »

haft samma problem med skaller ifrån fästet till fjäderbenet. jag drog åt muttern för hand någon gång men det lossna bara igen så drog skiten med bultdragare. har setat kvar sen dess iaf :) o inga andra bieffekter vad jag märkt.

Insexhålet i mitten är nån skum dimension med. 7mm om jag inte minns fel. inget en normal insexssats inehåller iaf. men med bultdragare så behövde man inte hålla emot utan den fick fast muttern bra ändå

Denna alltså
Image
Image
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
maeth

Post by maeth »

ok tack då drar jkag åt så hårt jag kan då ^^ ja insektsnyckel hittade jag ingen som passade... tog en bits som gick i och höll den med en skiftnyckel bara :D
Post Reply