Vill veta mer om väghållning..

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Jocke W

Vill veta mer om väghållning..

Post by Jocke W »

Vart kan man få reda på lite mer fakta om väghållning olika inställningar
Hur dom gör bilen bättre/sämre.
Finns det böcker om sådant..tycker det är jävligt intressant..

Nån som vet?
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Brummar runt i en svart Astra Sport
Jocke W

Post by Jocke W »

tack....mer mer mer =)
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

http://www.wtrscca.org/tech.htm

Ett tips är att använda Google. Jag sökte på "physics of racing"..

Undrar om man skulle fråga om man fick översätta serien Physics of Racing till svenska och publicera på PSCoS's hemsida? Finns det intresse av en sådan publicering?
Twedmark

Post by Twedmark »

Skulle absolut vara intressant! Även om det är lite högre nivå än vad kanske de flesta här är intresserade av så tycker jag att det skulle vara riktigt bra att ha en sån "förgrening" i klubben oxo.... så Tobias, om du vill höra med de som håller i den där sidan och sen göra en översättning så ska du ha tusen tack! :D
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Jag håller redan på och pysslar med ett brev till författaren. :P Får se vad det blir av det..
Jocke W

Post by Jocke W »

Det skulle va mycket uppskattat!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

*Skäms* Jag håller på med ett kompendium på svenska som jag hade tänkt ha klart i vår, men det kommer jag inte att hinna (pga Söderhamn och jobb-strul). Har skrivit 11 sidor hittills. Men finns det nåt vettigt att översätta direkt, så...
EN 14497
Jocke W

Post by Jocke W »

www.rejsa.nu är väldigt bra!
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Jag fick svar idag, och det var fritt fram att översätta och distribuera dem hur jag ville (så länge jag inte tjänade några pengar på det). Men förvänta er inget resultat på en gång, jag måste jobba lite emellanåt också.. Men kapitlen kommer droppa in så småningom!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag vet inte riktigt omfattningen på det som ska översättas, men det kanske inte längre finns ngt behov av mitt alster (som var tänkt att bli klart nån gång senare)? Hursomhels har jag laddat upp de åtta (inte elva) sidor jag hunnit med till:
http://home.swipnet.se/s_villastan_gavl ... ummies.pdf
...det finns lite felstavningar och kanske ngt faktafel kvar och det är bara en liten del av vad som är tänkt, men det kan ge en hint om stuket. Det var tänkt att det skulle kunna användas av både nybörjare och lite duktigare.
EN 14497
Guest

Post by Guest »

Tjusigt Pär.. Lite väl tekniskt kanske.. f*n att jag inte sparade min gamla genomgångstråd.. den var väl oteknisk kanske.. men parallellt så..

Annars, Don Alexander och Fred Puhn har skrivit varsin bok som heter "how to make your car handle".
Alexanders bok är nog den bästa eftersom han mest jobbar med framhjulsdrivna bilar. Och mycket gör-det-själv-basics.

Men, iofs, om man blandar physicsartikeln, milliken*2, Alexander, Phun och Pär, och översätter det till svenska så har man ju bara gjort en forskning..
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Anonymous wrote:.... f*n att jag inte sparade min gamla genomgångstråd.. den var väl oteknisk kanske.. men parallellt så.. ....Men, iofs, om man blandar physicsartikeln, milliken*2, Alexander, Phun och Pär....
Att bara bli nämnd i samma topic som Milliken värmer :wink: Antar att det är Arne som är "Anonymous" i detta fall.

Hursomhelst var jag ute efter att skapa ett kompendium som kan användas av vem som helst, men att det inte skadar om man har 40 poäng fysik i ryggen, jag tror dessutom att kopplingen till allmän fysik kan hjälpa var och en i förståelseprocessen om man verkligen vill och återigen vill lära sig ditt och datt om väghållning och fordonsdynamik.

Det känns nästan som att jag tjatar om vilken sopa jag är, men har man verkligen hängt med på gymnasiefysiken och kan applicera dessa kunskaper på hjulupphängningar och bilar, så har man kommit långt. Tror jag i varje fall. Det är inga konstigheter.

Samma fysik gäller för hjulupphängningar, ketchup, betongbjälklag, spackel, målarfärg och vissa tillämpningar inom radio. När du diskuterar "impedans" på spridare så snuddar du dynamiken.
Last edited by Pär H on Mon Apr 14, 2003 8:54, edited 1 time in total.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Vill veta mer om väghållning..

Post by Pär H »

Jocke W wrote:............Finns det böcker om sådant..tycker det är jävligt intressant.....................Nån som vet?

Milliken & Milliken, Race car vehicle dymamics, ISBN 1-56091-526-9 ....Den är mastig men innehåller det mesta. Kräver en hel del teknisk kunskap. Bibeln.
Allan Staniforth, Competition car suspension, ISBN 1 85960 644 X, Rätt mycket teori, men mer tillgänglig än Milliken. Bra första bok om man verkligen är intresserad och vill sätta sig in.
Jag rekommenderar INTE Don Alexander, High Performance Handling Handbook. Rena faktafel blandas med trams. (EDIT: förväxling, se nedan)

...sen får Arne hänvisa dig till Puhn, har inte läst.

"Physics of racing" verkar vara några tabeller som sammanfattar vad man lär sig om man läser ovanstående. Samma rekommendationer skulle ha ingått i mitt kompendium. Dessutom med en förklaring varför.
Last edited by Pär H on Sun Apr 13, 2003 15:16, edited 3 times in total.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Var nog lite väl kategorisk om Alexander där i hastigheten, den ger väl en hyfsad översikt, men Staniforth är bra mycket bättre. Jag har en annan bok som inte alls är bra, men den hittar jag inte just nu, men återkommer om jag gör det.
EN 14497
Post Reply