Clarre wrote:Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden.
Är solenoiden lika står som en pet-flaskekork ungefär? Btw så går inte den ena av mina kablar från minuspolen på batteriet till startmotorn. Den går till sidan av motorn, typ rakt under LMM.
På min går en kabel från bateriet ner till växelådan ngn stans under luftburken.. så sen e ju hela motorn jordad.. Med andra ord: de ska inte gå någon kabel till minuspolen direkt från startmotorn. hoppas du fattar vad jag menar
en död startmotor kan ge symptomet att den inte klickar alls. strömmen till solenoiden går nämligen genom motorn. så är rotorn/kolen slitna så händer inte ett smack. testa att banka på startmotorn om du nu hittar den då kan man ruska till kolen o få den att starta. om det inte händer nått när du bankar på den så testa att tjuvkoppla en +tråd till solenoiden o se om det händer nått.
Så här ser startmotorn ut på 405:an. klumpen på sidan är solenoiden
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Clarre wrote:Den är i prinscip rund med en mindre rund burk på sidan "solenoiden" Följ + kabeln fråm batteriet så landar du på startmotorsolenoiden.
Är solenoiden lika står som en pet-flaskekork ungefär? Btw så går inte den ena av mina kablar från minuspolen på batteriet till startmotorn. Den går till sidan av motorn, typ rakt under LMM.
På min går en kabel från bateriet ner till växelådan ngn stans under luftburken.. så sen e ju hela motorn jordad.. Med andra ord: de ska inte gå någon kabel till minuspolen direkt från startmotorn. hoppas du fattar vad jag menar
Ja, precis så är det för mig. Jag är med på noterna!
XzTrAz wrote:en död startmotor kan ge symptomet att den inte klickar alls. strömmen till solenoiden går nämligen genom motorn. så är rotorn/kolen slitna så händer inte ett smack. testa att banka på startmotorn om du nu hittar den då kan man ruska till kolen o få den att starta. om det inte händer nått när du bankar på den så testa att tjuvkoppla en +tråd till solenoiden o se om det händer nått.
Så här ser startmotorn ut på 405:an. klumpen på sidan är solenoiden
Tack så mycket!
Någon som vet om startmotorerna ser likadana ut på 205 och 405. Lär ju iofs se ungefär lika ut.
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lösning: Nu så! Det var kolen i startmotorn tror jag. För jag hammrade lite på den. Kan även ha varit kontakten till solenoiden för den pillade jag också lite på. Det var visst lättare än jag trodde. Tack för hjälpen!
Räcker det med att knacka lite så funkar det igen, eller måste jag köpa en ny/begagnad startmotor för att kolen/rotorn är utsliten?
om den går igång med hjälp av banka på startmotorn så är det ofta kolen/rotorn som har gjort sitt. till en del varianter finns det utbyteskol. men ofta är rotorn så sliten med så det inte håller nå länge med nya kol ändå.
du bör nog leta reda på en ny eller bättre begagnad.
startmotorer är förbrukningsvara..
//Michael Thonfors
XzTrAz wrote:om den går igång med hjälp av banka på startmotorn så är det ofta kolen/rotorn som har gjort sitt. till en del varianter finns det utbyteskol. men ofta är rotorn så sliten med så det inte håller nå länge med nya kol ändå.
du bör nog leta reda på en ny eller bättre begagnad. startmotorer är förbrukningsvara..
Nu är jag dock helt säker på att det inte är kolen utan oxidation på kontakten till solenoiden, så det var ett mycket lättåtgärdat probelm