Strul med en 605:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Morgoth

Strul med en 605:a

Post by Morgoth »

Verkar som allt bara ger upp på min 605:a. :cry:
Vindrutetorkarna går bara ibland(håller man spaken tryckt framåt så går de bra)..
Förarfönstret går att hissa ner, men inte upp.
Läcker in vatten på passagerarsidan, ser ut att komma under instrumentbrädan.
Och nu lade kupèfläkten av helt och hållet. Den har startat från och till i en veckas tid, men nu gav den upp. AC:n ger kyla, men inget blåser ut den ur systemet. :(

Någon som har lite tips på vad och var felen kan ligga på nåt av dessa problemen?

Tacksam för all hjälp man kan få.
607-VIK

Post by 607-VIK »

Hej!

1.- Att Vindrutetorkarna fungerar lite som de vill beror på fel i relät som sitter i säkringsdosan (blått dubbelt-relä) köpp från skroten dyrt!

2.- Kan vara knappen till elhissen som strular, prova skifta med en annan och se om det fungerar

3.- Låter som att värmepaketet läcker, lite bökigt att byta men har du lite tid på dig så är det egentligen inte svårt att byta.

4.- Fläkt hittar du också billigt på skroten, alla 605ór har samma fläktar oavsett årsmodell, Även Citroen XM´s fläktar är lika.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har en annan teori om läckaget och fläktstrulet.. Kolla så det inte läckt in vatten genom luftintaget ner i fläkten. Lätt kollat, fläkten sitter precis ovanför passagerarens fotutrymme, bara att ta ner kåpan och kolla.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sliced »

Smala på vattnet.. glykol smakar likör.. Men drick nu inte, utan ta lite på fingret och känn med tungspetsen och skölj munnen sen.
Sen vet du om det är värmepaketet eller regnvatten/kondens
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Morgoth

Post by Morgoth »

Tack för alla tips. :)

Vattnet som läcker in är regnvatten.. blir bara blött när det regnar eller när man tvättar bilen.

Ska testa med att byta relä till torkaren och testa en annan fönsterhissknapp.

Är det mycket jobb att byta fläkten?

Någon som vet om man kan köpa hela tröskellådor nånstans? Upptäckte att mina endast består av tectyl och lack :? Ser inte skoj ut att tillverka egna pga utformningen på dem.
Morgoth

Post by Morgoth »

Tror jag hittade vattenläckaget.. Hela utrymmet under plasthöljet och hela kupèfiltret var helt igensatt av löv/jord/oidentifierat klägg å annat gottis.
Elhissen kan man veva upp om man kopplar ström på kablen precis innan rutan i dörren. Så det kanske bara är knappen som det är fel på?
Nu är bara tröskellådorna det värsta problemet. :?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Strul med en 605:a

Post by Peugeot_605 »

Morgoth wrote:Verkar som allt bara ger upp på min 605:a. :cry:
Vindrutetorkarna går bara ibland(håller man spaken tryckt framåt så går de bra)..
Förarfönstret går att hissa ner, men inte upp.
Läcker in vatten på passagerarsidan, ser ut att komma under instrumentbrädan.
Och nu lade kupèfläkten av helt och hållet. Den har startat från och till i en veckas tid, men nu gav den upp. AC:n ger kyla, men inget blåser ut den ur systemet. :(

Någon som har lite tips på vad och var felen kan ligga på nåt av dessa problemen?

Tacksam för all hjälp man kan få.

I ditt fall med vindrutetorkarna så är det nog spaken som gett upp eftersom det fungerar när du trycker den framåt.

På min bil så levde torkarna sitt eget liv men det var varken fel på relät eller spaken utan torkarmotorn i sig. Den byttte jag och allt är frid o fröjd nu. :D
Hela arrangemanget kostade 400:- på skroten. Lätt att byta. Om du ska byta den så demontera gasfjädern på vä sida så får du lättare bort hela rasket.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Pasi

Post by Pasi »

trösklar kan du bara köpa hos peugeot det finns inga piratgrejer o köpa

kostar ca 1700 st
Ingo

Post by Ingo »

Morgoth wrote:Hela utrymmet under plasthöljet och hela kupèfiltret var helt igensatt av löv/jord/oidentifierat klägg å annat gottis.

:lol: Det där känner jag igen. Jag körde in näven där för ett tag sen för att rensa men höll på å lägga en pizza då smeten rörde på sig för där huserade allt möjligt vidrigt man kan tänka sig. Larver, baggar av alla dess slag med mera.
Hyundai I30 1.6Crdi "blue" 2010
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Post Reply