olje stopp

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
marcuss

olje stopp

Post by marcuss »

Vad jag har läst så skall omega 917 vara ett mycket bra medel för att få stopp på olje läckor från ventiler och packningar. Är det någon som har erfarenhet av CRC olje-stopp??
Omega kostar ca 400kr för en behandling och CRC kostar ca 100kr.
Är det likadant här att man får vad man betalar?
KÖR!

Peugeot 205 CTI -86 (Såld)
Volvo V70 -02
Ford Focus -00
zilog

Post by zilog »

Jag har en misstanke om att du inte får vad du betalar för oavsett vilken du väljer - jag fördrar att fixa läckor på det gamla hederliga sättet istället, jag är övertygad om att det i slutändan är smidigare och ger bättre resultat.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
marcuss

Post by marcuss »

Jag tycker att det kan vara värt några hundringar om man kan slippa byta ventiltätningar. Medlen ska ju tydligen mjuka upp packningar och återställa dessa. Borde rimligen kunna fungera, iallafall förlänga livslängden något.

Fler erfarenheter sökes!!
KÖR!

Volvo V70 -02
Ford Focus -00
snusmummriken

Post by snusmummriken »

wynns hette de jag hälde i... de hadde jag iafall lika gärna kunna vari utan :)
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

har bara erfarenhet av omega från jobbet och den mjukar ju upp gummipackningar, sen om det räckar för att slippa byta är frågan, använder omega på många ställen i brytare i ställverk just för att den inte torkar och blir hård som vissa andra fetter, tex sånt som används vid montering av vissa apparater... :roll:

Enda sättet för dig att få reda på om det funkar i just din motor är ju att testa, kan skilja mellan motorer som med allt annat.

Saxat från TA.se (transalp forum)
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=273
Hej,
Jag hade i omega 907 innan jag bytte olja. Jag har aldrig sett så tunn och svart olja förut, tunnare än vatten rann det ur så nog gör den nån nytta! sen hade jag i omega 917 för att försöka mjuka upp tätningar.

Ett försök iallafall men han ryker lite mycket ändå. Det är nog för stor skada i främre cyl/topp så bara mekaniskt att byta grejerna.

Jag kanske påpekade det föut men 917 behöver ha tid på sig att verka och brukar funka om gummitätningen är hel och inte skadad.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Kickboxer

Post by Kickboxer »

Fungerar klockrent! Jag hade lite oljeläckage någonstans i motorn, kunde dock inte se var. Fick tipset att hälla i omega och efter en vecka så slutade bilen läcka!

Jag har en peugeot 605.

Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
marcuss

Post by marcuss »

Jag har beställt CRC´s olje-stop genom jobbet, det kostar mig ca 70kr, Jag återkommer med resultat. Fungerar det inte så får jag prova omega istället!!

PS. CRC tillverkar ju 5-56 och det medlet är det väl någon här i forumet som använder :lol: DS.
KÖR!

Volvo V70 -02
Ford Focus -00
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Ventiltätningarna brukar spricka när dom torkar och då hjälper inget medel
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Decimal wrote:Ventiltätningarna brukar spricka när dom torkar och då hjälper inget medel

Exakt, men omega 917 hjälpte 2 gamla Audi 100 för mig med ventiltätnings och servoläckage, servoläckagen upphörde och ventiltätningsläckagen minskade drastiskt (löjlig oljeförbrukning upphörde, men viss doft och blårök fanns kvar).

Men som sagt, är det sprucket hjälper ju inget...
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
marcuss

Post by marcuss »

Jag tycker mig se lite blå ton på avgaserna när bilen är kall och det är flera som har påpekat att det luktar när jag gasar iväg. Tror dock inte att det läcker några mängder vid ventilerna. Motorn läcker ettpar droppar per dygn. Mao inga mängder. Därför hoppas jag på dessa mirakelmedel :lol:
Men är packningarna trasiga då lär det ju inte fungera.

För 70kr kan det vara värt att prova. Jag får flaskan imorgon eller på fradag, sedan skall man köra ca 10mil innan man kan märka något resultat. Jag återkommer med svar!!!
KÖR!

Volvo V70 -02
Ford Focus -00
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

marcuss wrote:Jag tycker mig se lite blå ton på avgaserna när bilen är kall och det är flera som har påpekat att det luktar när jag gasar iväg. Tror dock inte att det läcker några mängder vid ventilerna. Motorn läcker ettpar droppar per dygn. Mao inga mängder. Därför hoppas jag på dessa mirakelmedel :lol:
Men är packningarna trasiga då lär det ju inte fungera.

För 70kr kan det vara värt att prova. Jag får flaskan imorgon eller på fradag, sedan skall man köra ca 10mil innan man kan märka något resultat. Jag återkommer med svar!!!

Som nämnt i tråden är det lite svårt att sia om resultatet, men kul om det funkar.

Vet inte riktigt dess verkan, men det billigaste oljetillsatsmedlet torde vara Biltemas Low Smoke olja. Kostar 39,90 för en liter eller 129 för 4 liter, det skojar man inte bort. Frågan kvarstår dock. Funkar det?
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Sirpe

Re: olje stopp

Post by Sirpe »

marcuss wrote:Vad jag har läst så skall omega 917 vara ett mycket bra medel för att få stopp på olje läckor från ventiler och packningar. Är det någon som har erfarenhet av CRC olje-stopp??
Omega kostar ca 400kr för en behandling och CRC kostar ca 100kr.
Är det likadant här att man får vad man betalar?

Vi hade en Volvo 855 GLT som läckte olja från servon. En verkstad gav oss rådet att fylla i lite av just omega 917 o vipps så va det tätt!
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
marcuss

Post by marcuss »

Tillbaka till frågan! Vet någon om CRC eller andra märken fungerar lika bra som omega?

Att Omega fungerar har jag redan förstått, men frågan är om det finns likvärdiga produkter till lägre pris!
KÖR!

Volvo V70 -02
Ford Focus -00
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

marcuss wrote:Tillbaka till frågan! Vet någon om CRC eller andra märken fungerar lika bra som omega?

Att Omega fungerar har jag redan förstått, men frågan är om det finns likvärdiga produkter till lägre pris!

Jag har alltid använt Wynn´s produkter och det har funkat i 9 fall av 10 typ. Men att det droppar olja under bilen kommer du nog inte undan, det är säkert nån packning som är helkass. Däremot kan du få motorn att förbruka mindre olja med diverse tillsatser.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

marcuss wrote:Tillbaka till frågan! Vet någon om CRC eller andra märken fungerar lika bra som omega?

Som en ren parentes verkar den här lite kul :D Någon som testat? Lovar en hel del...

http://www.tripak.se/index.php?action=04
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
marcuss

Post by marcuss »

Fantastiskt, det ser ut som om CRC oljestopp fungerar det med. Jag har hälde i medlet igår och körde ca 3mil. Det luktade och rök mer än vanligt. Sedan parkerade jag i 2h. När jag sedan startade bilen så var lukt och blårök borta. Iallafall om jag ska tro min hustru som åkte efter i annan bil. Jag märkte ingen blårök nu på morgonen heller. Man ska ju tydligen åka minst 10mil innan full effekt nås. Så vi får väl se om några dagar om mina oljedroppar under bilen har försvunnit.

Det är ju ganska svårt att se hur avgaserna ser ut når man själv sitter i bilen men jag lever på hoppet att slippa byta ventiltätningar!!!
KÖR!

Volvo V70 -02
Ford Focus -00
Post Reply