Hejsan Det är så att förra veckan köpte jag mig en 406 St 2.1TD-99 Bilen är eljest bra men klockan i instrumenteringen lyser inte så det är väl glödlampan som har brunnit Så jag tänkte höra om någon vet hur man kommer åt den lampan för konsålen verka ju inte gå att demontera lika lätt som i min 405srdt-92.
Kan man helt enkelt peta ut hela klockan eller måste man ut med hela instrumenttavlan och gå in därigenom och byta lampan? Hur sitter den iså fall fast? Hittar bara 3skruvar runt sarjen som går mätarna.
Ser det ut lika som på en -97 så är det bara att pilla ur klockan lite försiktigt. Den sitter med klips på bägge sidor. Den brukar inte sitta hårt. Det är dessutom en sådan lampa med egen sockel.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Clarre wrote:Ser det ut lika som på en -97 så är det bara att pilla ur klockan lite försiktigt. Den sitter med klips på bägge sidor. Den brukar inte sitta hårt. Det är dessutom en sådan lampa med egen sockel.
Ok då kanske man får ta två matknivar och bända lite försiktigt i klockan och hoppas den kommer ut hel
Jepp ta från sidorna, lite mer på ena sidan än den andra. Så får du hoppas att inte det ena klipset ramlar in bakom instrumentpanelen som det gjorde för mig.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Ok tack för hjälpen för nu är lampan bytt Det gick nästa bra att få lös klockan om man bortser från att ena klippset tappade benet men den lär nog inte ramla ut ändå..
Köpte lampan på OK/Q8 för 17kr dock fanns den bara i verkstan låda..