motorbyte 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
svensmicke

motorbyte 605

Post by svensmicke »

hejsan!

ska byta motor på en peugeot 605 sv 3.0, eller jag håller redan på
men när man tittar i motorutrymmet på de där bilarna kan man inte
annat än bli mörkrädd för hur mkt dynga dom har fått ner..

men jag skulle vara jätte tacksam över vettiga tips och trix för att
förenkla detta projekt som jag har gett mig in på.. ;)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är inte mer skit i dom än nån annan motsvarande bil tycker jag.

Det är bara att skruva bort allt som är ivägen och lite till, sen lyfter man ut motorn. Misstänker att fronten går att ta bort på dom där också så det blir mer plats.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
svensmicke

Post by svensmicke »

att det är inte är mer skit bestrider jag starkt om man jämför med t.ex. saab eller bmw men det hör iof inte till saken..

men det är all el som skrämmer mig.. allt kablage går hit och dit, man komemr ju inte hitta tillbaka allt.. det finns ingen main kabelstam till motorstyrningen som går att rycka ur utan allt verkar vara sammanflätat så konstigt.. det värsta är väl att komma på hur man ska få väck allt bråte :P
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:att det är inte är mer skit bestrider jag starkt om man jämför med t.ex. saab eller bmw men det hör iof inte till saken..

men det är all el som skrämmer mig.. allt kablage går hit och dit, man komemr ju inte hitta tillbaka allt.. det finns ingen main kabelstam till motorstyrningen som går att rycka ur utan allt verkar vara sammanflätat så konstigt.. det värsta är väl att komma på hur man ska få väck allt bråte :P

Jag bestrider tillbaka! Du är bara ovan ;)

Kablarna brukar sitta i samlade kontaktstycken om du följer dom lite.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
svensmicke

Post by svensmicke »

Ovan det är jag, har aldrig i mitt liv mekat peugeot. Verkar inte som nåt roligt heller ;)

Däremot var det rätt vettig konstruktion för att ta bort hela fronten, typ 4 skruvar och ett kablage sen bara å lyfta av allting.

Men jag återkommer om nånting går åt pipan :P

Tack på förhand!
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:D
Gör en dokumentation medans du skruvar, märk alla kablar mm.

Kanske behöver du hjälp m maskinen? Är själv intresserad av att lära mig hur man får ut o in maskinen + låda på kortast möjliga tid och efter "handboken".

:wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:Ovan det är jag, har aldrig i mitt liv mekat peugeot. Verkar inte som nåt roligt heller ;)

Däremot var det rätt vettig konstruktion för att ta bort hela fronten, typ 4 skruvar och ett kablage sen bara å lyfta av allting.

Men jag återkommer om nånting går åt pipan :P

Tack på förhand!

Krävs en duktig mekaniker för att meka franskt, dom kassa får hålla sig till volvo och sånt som inte är nån utmaning :wink:
svensmicke

Post by svensmicke »

Jag har varit inne på peugeot och frågat och för det första finns ingen dokumentation, så klantar jag till det och fumlar bort mig i virrvarret av kablar så måste jag kolla på en annan bil för att veta hur det skall sitta.

Sen så sa dom till mig att man var tvungen att ta ur motorn neråt och hissa karossen uppåt men det var icke sant. Jag har redan lyft ur en motor.. nu skall jag lyfta ur motorn ur min andra bil med trasig motor. Men iaf så går det utmärkt att lyfta motorn uppåt, än att skruva ner hela motorvaggan och lossa varenda bromsslang mm..
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:Jag har varit inne på peugeot och frågat och för det första finns ingen dokumentation, så klantar jag till det och fumlar bort mig i virrvarret av kablar så måste jag kolla på en annan bil för att veta hur det skall sitta.

Sen så sa dom till mig att man var tvungen att ta ur motorn neråt och hissa karossen uppåt men det var icke sant. Jag har redan lyft ur en motor.. nu skall jag lyfta ur motorn ur min andra bil med trasig motor. Men iaf så går det utmärkt att lyfta motorn uppåt, än att skruva ner hela motorvaggan och lossa varenda bromsslang mm..

Visst går det uppåt, en del är lite yra på märkesverkstäder.
Tror inte elen kommer att ställa till det för dig, det är inte alls så hemskt som det ser ut.
"Peugeot_605" brukar ha koll på var det finns dokumentation till 605.
svensmicke

Post by svensmicke »

Min bil som motorn skall in i är en fullutrustad 605 manuell, heter dom gold kanske ? Ställbara dämpare (sportläge), elskinn, originalstereo med cd-växlare, elhissar, ac och massa bråte så det kommer kännas underbart om allt det där fungerar efter motorbytet. Man kan inte säga annat än att de där bilarna är underbara att köra..
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

svensmicke wrote:Min bil som motorn skall in i är en fullutrustad 605 manuell, heter dom gold kanske ? Ställbara dämpare (sportläge), elskinn, originalstereo med cd-växlare, elhissar, ac och massa bråte så det kommer kännas underbart om allt det där fungerar efter motorbytet. Man kan inte säga annat än att de där bilarna är underbara att köra..

hear hear! :o
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:Min bil som motorn skall in i är en fullutrustad 605 manuell, heter dom gold kanske ? Ställbara dämpare (sportläge), elskinn, originalstereo med cd-växlare, elhissar, ac och massa bråte så det kommer kännas underbart om allt det där fungerar efter motorbytet. Man kan inte säga annat än att de där bilarna är underbara att köra..

Visst är dom underbara. Min XM är iofs diesel, men med el-skinn, sportläge på dämparna osv. Lika bra väghållning som vilken BMW som helst :)
svensmicke

Post by svensmicke »

Joakim Enoksson wrote:

förstod inte riktigt vad du menade ? ^^
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:
Joakim Enoksson wrote:

förstod inte riktigt vad du menade ? ^^

Det är ingen annan som förstår honom heller!
svensmicke

Post by svensmicke »

Nu blir det en tripp ner till garaget och kriga!

Är det wire till kopplingen på dessa bilar btw ?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:Nu blir det en tripp ner till garaget och kriga!

Är det wire till kopplingen på dessa bilar btw ?

Japp, men den är enkel att haka av och lägga till sidan :)
svensmicke

Post by svensmicke »

Ja wiren var inget problem, nu är motorn lyft.

Var ett jävla strul med manuella lådann då den var längre än automaten som jag hade i andra bilen. Men det gick!

Måste fråga expertpanelen nu, har en polare som har kört peugetot och han säger att topppackningarna alltid går runt 20k mil. Stämmer det?
Han råder mig inte att sätta i den nya motorn i bilen som har gått 21k mil utan att byta toppackning för att den kommer gå vilken dag som helst.
Är det trams eller finns det någon sanning i detta ?

MVH
Micke
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

svensmicke wrote:Ja wiren var inget problem, nu är motorn lyft.

Var ett jävla strul med manuella lådann då den var längre än automaten som jag hade i andra bilen. Men det gick!

Måste fråga expertpanelen nu, har en polare som har kört peugetot och han säger att topppackningarna alltid går runt 20k mil. Stämmer det?
Han råder mig inte att sätta i den nya motorn i bilen som har gått 21k mil utan att byta toppackning för att den kommer gå vilken dag som helst.
Är det trams eller finns det någon sanning i detta ?

MVH
Micke

Det där har jag aldrig hört talas om på bensinarna, men för dieslarna brukar det vara så. Visst går toppackningar ibland, men inte oftare än på andra motorer och oftast beror de på att man kört torrt på vatten, trasig kylfläkt eller liknande. Men åas, nu när du har motorn ur kanske det är lika bra att kosta på den lite service. Tror inte packningarn är så dyra hos Autofrance. Till 4-cyl ligger sotningsatsen på 500.-
Men det är såklart upp till dig :)
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Har du kunskapen så hade jag bytt packningen och bultarna.
svensmicke

Post by svensmicke »

Hm.. det är 3 liters sexan jag har. Men vi får se hur jag gör.
Allting verkar vara riktigt dyrt, bara en motorkudde kostade 1399kr.

Men tack för snabb hjälp och bra svar !
Post Reply