Tips på bra däck?
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Tips på bra däck?
Kör omkring på Ventus K102 på 205an. Helt livsfarliga, även fast det är helt okay med mönster kvar, är det som att köra på is så fort det är blött.
På min gamle MR2a körde jag med Pirelli P Zero, och vart skitnöjd.
Vill ha precis sådana, men det verkar inte finnas i 195 50 15 storlek.
Egenskaper jag vill ha är att det greppar mkt bra men även är slitstarkt, precis som P Zero.
Några tips?
Någon som testat Pirelli P7?
/J
Edit: Någom som testat Dunlop SP Sport 01?
På min gamle MR2a körde jag med Pirelli P Zero, och vart skitnöjd.
Vill ha precis sådana, men det verkar inte finnas i 195 50 15 storlek.
Egenskaper jag vill ha är att det greppar mkt bra men även är slitstarkt, precis som P Zero.
Några tips?
Någon som testat Pirelli P7?
/J
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Vad som är bra vet jag inte, men är du rädd för halka när det är blött så skulle jag inte rekommendera Ventus K107 heller, spinner väldigt lätt när man ska iväg när det inte alls är särskilt mycket vatten på gatan.
Slitstarka verkar de dock vara, men det spelar nog ingen roll med tanke på vad du är ute efter
Slitstarka verkar de dock vara, men det spelar nog ingen roll med tanke på vad du är ute efter
Kan varmt rekommendera dessa däcken:
Hankook Ventus 104 YR
jag har kört med dessa i ca: 1000 mil, och dem är slitstarka, vattenegenskaperna är jag toknöjd med. Jag får ytterst sällan farlig vattenplaning med dessa, trots hög hastighetsprov på E4:an mellan GBG - VBG en kväll... Visst det är obehagligt att köra i 5-10 cm vatten i 140km/h och jävligt korkat, men jag fick svar på om däcken var bra iaf!

Hankook Ventus 104 YR
jag har kört med dessa i ca: 1000 mil, och dem är slitstarka, vattenegenskaperna är jag toknöjd med. Jag får ytterst sällan farlig vattenplaning med dessa, trots hög hastighetsprov på E4:an mellan GBG - VBG en kväll... Visst det är obehagligt att köra i 5-10 cm vatten i 140km/h och jävligt korkat, men jag fick svar på om däcken var bra iaf!
Jaguar x300 4.0l
Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
Detta inlägg är scannat och genomgånget utav FRA
Re: Tips på bra däck?
Jesper Cronelid wrote:
Nej men SP Sport 2000. Vet inte vad skillnaden kan vara men jag var nöjd med dom iaf.
Ett däck som jag tycker är jäkligt prisvärt är Toyo Proxes, greppar bra i både vått och torrt, men slits lite fort om man kör hårt. Men dom kostar så lite i den storleken så dom är ändå prisvärda.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
SonOfThunder
TheDagger wrote:Jesper Cronelid wrote:
Nej men SP Sport 2000. Vet inte vad skillnaden kan vara men jag var nöjd med dom iaf.
Ett däck som jag tycker är jäkligt prisvärt är Toyo Proxes, greppar bra i både vått och torrt, men slits lite fort om man kör hårt. Men dom kostar så lite i den storleken så dom är ändå prisvärda.
Låg "utsletna" SP sport 2000 på de alufälgarna jag köpte av "Mangie" som jag nu lagt R däcken på.
Trots att de va rejält sletna så tyckte jag dom hade trevliga egenskaper.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jävligt bra sida http://www.dacktest.com
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
- 406_Jonathan
Här kan du ta dig en titt: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp
TheDagger wrote:Ett däck som jag tycker är jäkligt prisvärt är Toyo Proxes, greppar bra i både vått och torrt, men slits lite fort om man kör hårt. Men dom kostar så lite i den storleken så dom är ändå prisvärda.
...de gick till ngn nisse i en skum hangar (som påstog sig vara Norges största specialdäckhandlare) å fick rekomendation: Toyo Proxes is da shit!
...visst, Proxes e ett bra allrounddäck men skulle jag våga dra det till 300kph?

www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Jag säger som whale. Köpte de nästan billigaste däcken på dackonline. heter något med "fire" kinadäck. Riktigt bra däck på bana, gata, regn. Dock håller de väl 15% kortare tid än märkesdäck pga den mjuka blandningen men då har man istället 15% mer körglädje 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
m@s wrote:
...visst, Proxes e ett bra allrounddäck men skulle jag våga dra det till 300kph?...hmm, kanske inte
Jodå, om det har rätt hastighetsklassning så varför inte?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!