Mer info o anmälan kommer i en egen tråd snart (på en hemsida nära dej
Extra konbanekörning eller liknande iår? Rösta!
- Peter Igelhammar
- Crew

Vi har inte riktigt allt klart, men parkbanan e bokad o tillstånd fixat.
)
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
DrJ wrote:TheDagger wrote:Fnatte wrote:Peder_205 wrote:När blir det?
får ordning på bilen nu, så jag kommer ha bäst tid
Den 28 oktober kommer det bli. Ville ha det den 27, men det var några som skulle ha konferens då vid sjöbodarna, så det gick inte att köra då. Kostnaden blir en SMA-licens, 150 kr, för att köra. Mer info kommer.
Är det ok att köra via SMA när klubben är ansluten till SBF?
För att inte snacka om alla förare som är SBF-licensierade. Vad jag fått höra så är SMA-race lika med "blackrace" för en SBF-licens. Rätta gärna om detta är fel.
Är ungefär dom banorna jag tänker.
Du tänker på incidenten på förra rejset på ljungbyhed som var klockrent svartrejs antar jag.
Grejen är ju att så fort tidtagning är inblandat räknas det som tävling, annars är det förarträning och en helt annan femma.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:DrJ wrote:TheDagger wrote:Fnatte wrote:Peder_205 wrote:När blir det?
Den 28 oktober kommer det bli. Ville ha det den 27, men det var några som skulle ha konferens då vid sjöbodarna, så det gick inte att köra då. Kostnaden blir en SMA-licens, 150 kr, för att köra. Mer info kommer.
För att inte snacka om alla förare som är SBF-licensierade. Vad jag fått höra så är SMA-race lika med "blackrace" för en SBF-licens. Rätta gärna om detta är fel.
Du tänker på incidenten på förra rejset på ljungbyhed som var klockrent svartrejs antar jag.
Grejen är ju att så fort tidtagning är inblandat räknas det som tävling, annars är det förarträning och en helt annan femma.
Menar du 5papp rejset? Hörde att ett antal sbf förarehade fått "hot" om att deras licenser skulle rivas om de kom till start i 5papp rejset.. Detta TROTS att annordnaren hade lovat att allt var lugnt och allting var i sin ordning.. O både detta evengemang och några andra jag varit på som har annordnats av samma person är i samma stil.. dålig koll och ingen som helst ordning.. Nämner inga namn, kanske e känsligt vad vet jag..
Jönsson wrote:TheDagger wrote:DrJ wrote:TheDagger wrote:Fnatte wrote:Peder_205 wrote:När blir det?
Menar du 5papp rejset? Hörde att ett antal sbf förarehade fått "hot" om att deras licenser skulle rivas om de kom till start i 5papp rejset.. Detta TROTS att annordnaren hade lovat att allt var lugnt och allting var i sin ordning.. O både detta evengemang och några andra jag varit på som har annordnats av samma person är i samma stil.. dålig koll och ingen som helst ordning.. Nämner inga namn, kanske e känsligt vad vet jag..
Du behöver inte nämna nåt namn, jag vet vad det handlar om.
SBF var även på det 5-pappsrejset, men blev bryskt bortmotade av arrangören eller hans medhjälpare.
Jönsson wrote:TheDagger wrote:DrJ wrote:TheDagger wrote:Fnatte wrote:Peder_205 wrote:När blir det?
Om inget annat ett utomordentligt exempel på hur illa saker kan gå. Jag är då inte beredd att riskera min surt ihopkörda banlicens eller för den delen min hårt inarbetade tävlingsledar-licens (blir en B till nästa år, hehe)
Men men, jag kan ha fel
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*
Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
*Peugeot 406 V6 -01*
Har skrivit om detta ett par ggr tror jag. SBF kan inte hindra en ansluten klubb att köra lagliga evenemang med andra anslutningar eller försäkringsmän.TheDagger wrote:DrJ wrote:TheDagger wrote:Fnatte wrote:Peder_205 wrote:När blir det?
Rätt många motorklubbar kör evenemang både under SBF och Svemo, säkert någon under Svera också. Grejen är att vi har föreningsfrihet (blev iofs osäker på benämningen) inskriven i Sveriges grundlag och SBF har inget att sätta emot om vi kör vissa evenemang under SMA vilka dessutom är lagliga genom att man har motortävlingsförsäkring.
Därför stöds inte en uteslutning eller återkallande av enskildas licenser av SBF:s stadgar heller: http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Stadgar.pdf
EN 14497
DrJ wrote:
Om inget annat ett utomordentligt exempel på hur illa saker kan gå. Jag är då inte beredd att riskera min surt ihopkörda banlicens eller för den delen min hårt inarbetade tävlingsledar-licens (blir en B till nästa år, hehe)
Det skulle inte jag heller riskera om jag hade licens, men det har jag inte.
Känsligt och känsligt, det är tolkningar från SBF som gör att dom vill göra det ytterst surt för SMA, och att hota folk är ett sätt som dom tycker är bra. Jag har fått det på mig, men det vart inget där, förvisso gällde inte detta körning utan arrangemang.
SBF ÄR rädda för konkurrensen och det ställer till det lite. Står dom på sig, och man inte har allt hundra för sig, är det klart att man blir lite orolig.
Enligt svensk lag så kan dom tydligen inte göra så som dom gör:
Källa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37333
Detta kommer ju inte vara tävling, utan bara förarutveckling, som vanligt.
SBF ÄR rädda för konkurrensen och det ställer till det lite. Står dom på sig, och man inte har allt hundra för sig, är det klart att man blir lite orolig.
Enligt svensk lag så kan dom tydligen inte göra så som dom gör:
Fredrik - SLC wrote:Lennart Hall wrote:Nyfiken fråga:
Hur ställer sig de konkurrerande bolagen till att man deltager i event som är försäkrade av SMA?
Tänkte mest på denna text "Innehavare av SBF-licens har inte rätt att anmäla sig till eller delta i bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF i den mån att deltagandet kan anses bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.".
Egentligen borde jag väl ställa frågan till dem, men jag antar att tanken funnits tidigare.
Finns inte en möjlighet att dom kan förbjuda det idag med den lagstiftningen som finns..... så länge som det arrangeras enligt svensk lag (Och det är det som SMA ger alla möjlighet att uppfylla numera)
för isåfall kan ingen köra MC tävlingar i Svemos regi eller motorbåtstävlingar i Sveras regi....
SMA är ett eget förbund med alla rätta tillstånd och försäkringar.
Men å andra sidan är inte tanken att tillstånds-giva Riktiga Racingtävlingar som faller normalt sett in under SBF utan allt det där andra som sker på våra banor som t.ex konbanekörningar, trackdays mfl saker.
Källa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37333
Detta kommer ju inte vara tävling, utan bara förarutveckling, som vanligt.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Lysande Fnatte (o Mice elf som var inne lite ovan)
Dock handlar ju parkbanan om tidtagning vad jag förstått, eller? Var hamnar vi då? Våra vanliga trackdays är ju lugna för där klockar vi inget.
Dock handlar ju parkbanan om tidtagning vad jag förstått, eller? Var hamnar vi då? Våra vanliga trackdays är ju lugna för där klockar vi inget.
Last edited by DrJ on Mon Sep 24, 2007 21:54, edited 1 time in total.
Men men, jag kan ha fel
*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 406 V6 -01*
Det är ju det, tidtagning för förarutveckling är en sak, och tidtagning för tävling är en annan. Jag förösker kolla ytterligare var gränsen går, för detta är ju inte någon tävling, men vi kommer att ha tidtagning, för att annars blir det ingen förarutveckling på den här (kon)banan.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Det där är ju bara snurr (refererar till det du refererade till, kanske skulle behållt citatet ändå...), hittar inget i http://www.rf.se/files/%7BA5FEA4C1-E4E4 ... 051%7D.pdf men om skrivningen strider mot grundlagen är det ju bara blaj ändå.Fnatte wrote:*.....Kortar, se ovan.*
Nu var det ett tag sen jag hade riktigt ortotox taliban-koll på detta, men jag tror iaf att jag har rätt torrt om fötterna i det jag skriver i den här frågan.
EN 14497
Mice Elf wrote:Det där är ju bara snurr (refererar till det du refererade till, kanske skulle behållt citatet ändå...), hittar inget i http://www.rf.se/files/%7BA5FEA4C1-E4E4 ... 051%7D.pdf men om skrivningen strider mot grundlagen är det ju bara blaj ändå.Fnatte wrote:*.....Kortar, se ovan.*
Nu var det ett tag sen jag hade riktigt ortotox taliban-koll på detta, men jag tror iaf att jag har rätt torrt om fötterna i det jag skriver i den här frågan.
Om vi säger såhär då, SBF anser sig att ha rätt att dra din licens och gör det. Vart vänder du dig för att klaga? Och vad gör man under tiden man är licenslös om man skulle vilja tävla?
Per> Som jag läser det hela, så har du skrivit ungefär samma sak som Fredrik Skoghag skrev på rejsa. Har jag läst rätt då? Att det är föreningsfriheten som gör att SBF inte kan ta någons licens, eller ha dubbla heller för den delen.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Jag var med på et möte med ledningen för SMA för ett tag sen och framförde min farhåga att just det skulle hända, att man bara kunde ha en licens i taget.
Sånt har hänt förr..
Senast jag vet om var på tidigt 90-tal när ett antal veterancyklister ledsnade på SCF´s hantering av vetarantävlingarna och skapade ett eget förbund. Och dom som låg så till i ålder att dom kunde köra under båda förbundens flagg blev fråntagna sin SCF-licens.
Enl SMA skulle EU förhindra att nåt sådans skulle kunna ske,
Och som Dagger skrev, var appellerar man. Bryssel? Idrotten drivs i princip feodalt, titta på brottningsförbundet.. om inte tjejerna ställer upp i landslaget så blir dom avstängda en månad, läkarintyg hjälper inte.
Sånt har hänt förr..
Senast jag vet om var på tidigt 90-tal när ett antal veterancyklister ledsnade på SCF´s hantering av vetarantävlingarna och skapade ett eget förbund. Och dom som låg så till i ålder att dom kunde köra under båda förbundens flagg blev fråntagna sin SCF-licens.
Enl SMA skulle EU förhindra att nåt sådans skulle kunna ske,
Och som Dagger skrev, var appellerar man. Bryssel? Idrotten drivs i princip feodalt, titta på brottningsförbundet.. om inte tjejerna ställer upp i landslaget så blir dom avstängda en månad, läkarintyg hjälper inte.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
- Peter Igelhammar
- Crew

Fnatte ska ringa ett samtal imorgon o dubbelkolla. Allt för er mina vänner
Mest för att Mångt o mkt kommer ev att bli SMA-försäkrat längre fram. Många andra klubbar kör ju detta o vi måste ju veta.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Peter Igelhammar wrote:Fnatte ska ringa ett samtal imorgon o dubbelkolla. Allt för er mina vännerMest för att Mångt o mkt kommer ev att bli SMA-försäkrat längre fram. Många andra klubbar kör ju detta o vi måste ju veta.
Ja allt för klubbens bästa såklart. Men finns det frågetecken så måste dom ju rätas ut!
Jo, jag tror det. Inte för att det spelar någon roll, men jag tror jag gjorde analysen innan Fredrik och diskuterade detta med någon i PSC:s styrelse.Fnatte wrote:Per> Som jag läser det hela, så har du skrivit ungefär samma sak som Fredrik Skoghag skrev på rejsa. Har jag läst rätt då? Att det är föreningsfriheten som gör att SBF inte kan ta någons licens, eller ha dubbla heller för den delen.
"Vem klagar man hos": Ja, är det ett brott mot grundlagen polisanmäler man det. Om man har ett bra "case", vilket man har, kan SBF välja att dra det genom alla rättsinstanser för att stressa fram ett prejudikat eller att inse att man är fel ute.
I det förra fallet (skapa prejudkat) undrar jag om jag inte skulle klippa min licens ändå eftersom ett sånt agerande uppenbart drivs av revirpinkande och ekonomiskt betingad panik och inte omsorg för sporten.
Får se om jag ids ta fram bakgrund till ett fiktivt 'case' och om jag t o m skulle kunna tänka mig att vara pilot.
Men antagligen så skulle SBF sansa sig så fort de insåg att de i konsekvensens namn skulle bli tvungna att rycka licensen för Tony Richardson, Clarre Lindholm m fl om de fortsatte yra om SMA.
Riksidrottsförbundet är dock ännu ett lager på den här löken... Men om paniken sprider sig uppåt från SBF till RF, så gäller fortfarande samma föreningsfrihet.
EN 14497
Jag har haft samma tankar som du, Pär, att det handlar om revirpinkande, och att SBF har blivit för stora för sitt eget bästa. Grå och byråkratiska. När någon ny kommer, så blir det att dom vill visa exempel på vad som händer, och kuva människor till lydnad. Det är väl lite hårt iofs, att se det så. Dom är inte diktatorer.
OT> Kommer du till Gelleråsen, Pär? Lite nyfiken att få höra din åsikter i ämnet också, nämligen.
OT> Kommer du till Gelleråsen, Pär? Lite nyfiken att få höra din åsikter i ämnet också, nämligen.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Peter Igelhammar
- Crew

Hur gick det med samtalet?
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?