Moe mi16 wrote:Hej.
hämtade en saab 9000 t16 års88 idag obesiktad.
Då ajg tycker att alla på Saab cluben är otrevliga så tänkte jag om nån här kasnke vet nåt om saab, har och en Peugeot mi16 90tia som funkar prima

.
litte fel jag vill ha hjälp med.
Bromsarna tar knapt "bromspedalen är skit stel man akn trycka ner den max 4cm~" ABS-Pumpen som e kass?
Handbroms lampan och (i) lyser hela tiden kan det vara för att den sitter åt?
Motorn "ryker ibland" kanske inte får fram soppa som den ska? "hastighetsmätaren funkar inte"
kommer säkert hitta mer fel imon men kan nån aksnke svara på mina 3 frågor?.
MVH: Stefan
låter som ett typiskt abs-fel alltihop, handbromslampan är nog även bromsvarningslampan, borde dock lysa samtidigt med abs-lampan om det är den det är fel på, fungerar lampan?
hastighetsmätaren går på abs-givarna bak på 9-3orna, gissar det är samma på din. att bromspedalen är stel har säkerligen även det med absen att göra sålänge din bromsservoslang är hel.
Om det nu är en lampa enbart till handbromsspaken så är det kontaken vid spaken som hängt sig.
Om motorn ryker så är det inte p.g.a. att du får för lite soppa, däremot när man får för mycket soppa så ryker det svart. Mest troligt vid blårök är igensatt vevhusventilation så att oljereturen trycks ut genom lagrena i turbon eller turbon i sig som är glappig i lagrena och därmed släpper ut olja. Detta gäller om det ryker blått, ryker det vitt är det topp-packningen som gått alternativt spricka i topp elelr massa vatten i ljuddämpare
/Dennis